Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
7 april 2010

Vrijwilligers in overvloed voor mentorprojecten
Radar spot trend `onbetaald inzetten voor betere samenleving'

Steeds meer vrijwilligers melden zich verspreid over het land aan voor mentorprojecten. De halve dag per week die het de vrijwilliger kost om een risicojongere te coachen vormt geen barrière. Opvallend is ook dat drukke studenten, tweeverdieners met een gezin en succesvolle allochtonen, de plaats innemen van de klassieke vrijwilligersgroepen met voldoende tijd. Deze conclusies trekken Omar Ramadan en Arnaud Brix van Radar, bureau voor sociale vraagstukken. Radar heeft de afgelopen twaalf jaar zo'n veertig mentorprojecten door het hele land opgezet, uitgevoerd en/of geëvalueerd.

Drukke dertiger verdringt oudere met tijd
Nieuwe doelgroepen hebben het vrijwilligerswerk ontdekt, in ieder geval bij de vele mentorprojecten. Deze projecten verwelkomen volop studenten, allochtonen en dertigers met een drukke baan en opgroeiende kinderen. Klassieke vrijwilligersorganisaties draaien daarentegen op een krimpend bestand van oudere autochtonen aan het eind van hun maatschappelijke carrière.

Zingeving en iets terug doen
Drukke tweeverdieners met goede banen motiveren hun aanmelding voor een mentorproject vaak vanuit de behoefte aan zingeving. Succesvolle allochtonen willen als rolmodel iets betekenen voor een ander. Niet voor een goed doel ver van huis, maar voor jongeren uit hun eigen stad of omgeving. De economische recessie leidt niet tot een focus op het eigen inkomen, maar juist tot de behoefte om zich onbetaald in te zetten voor anderen. Deze nieuwe vrijwilligersgroepen vallen in de smaak bij de risicojongeren die een coach en rolmodel nodig hebben.

Moderne toon
Mentorprojecten werven vrijwilligers steeds vaker op een andere toon dan de oorspronkelijke vrijwilligersorganisaties gewend zijn. Zo staat regelmatig vermeld dat de vrijwilliger er zelf ook iets aan heeft, onder meer door verruiming van het blikveld. Men is minder beducht voor vrijwilligers die het alleen te doen zou zijn om hun cv.

Over RadarGroep
RadarAdvies is onderdeel van RadarGroep, een bureau voor sociale vraagstukken dat innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen biedt. De RadarGroep bestaat verder uit RadarCommunicatie, RadarVertige, RadarUitvoering, RadarDetachering en Seinpost adviesbureau. Elk bedrijf heeft zijn eigen focus en expertise. Radar werkt landelijk vanuit vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Enschede en Groningen. Binnen de groep werken meer dan 250 adviseurs, managers, projectleiders, trainers en uitvoerders.