Consumentenbond
7 april 2010
Afhandeling skimmen kan lang duren
De schade door skimmen is 36 miljoen euro. In een landelijke aanpak
gaan banken, OM en politie intensief samenwerken met als doel de
stijgende trend te doorbreken, zo laat de Nederlandse Vereniging van
Banken weten. De Consumentenbond roept banken op de afhandeling van
skimming voor consumenten te beperken tot maximaal drie weken.
Skimming kan voor consumenten tot vervelende situaties leiden,
bijvoorbeeld niet kunnen pinnen. De afhandeling van skimming, dus
totdat consumenten schadeloos gesteld zijn en weer over nieuwe passen
en dergelijke beschikt kan soms vele weken duren. Vervelend en
onhandig voor consumenten, soms leidt het zelfs tot
betalingsproblemen. De Consumentenbond pleit ervoor de afhandeling
daarom te beperken tot maximaal 3 weken. Wanneer de consument
zorgvuldig met pas en pincode omgaat, ondervindt hij geen financiële
schade van skimming.
Vakantie
Consumenten die op vakantie het slachtoffer worden van skimming doen
er goed aan zo spoedig mogelijk hun eigen bank te informeren. Er
kunnen dan meteen afspraken gemaakt worden volgens welke procedure de
bank zorgt dat consumenten in het buitenland weer over geld kunnen
beschikken. De bank draagt zorg voor aangifte bij de politie.
Lees ook: Pinnen: hou het veilig
Lees ook
* 16 november 2009Geef nooit pincode af!
Zie het origineel