Radboud Universiteit Nijmegen


Presentatie boek Nederlandse cultuur in internationale context

Datum bericht: 6 april 2010

Neem een willekeurig jaar en beschrijf hoe de Nederlandse cultuur in dat jaar beïnvloed werd door buitenlandse kunst en internationale contacten in de kunstwereld. Dat is het idee achter In 1934. Nederlandse cultuur in internationale context. Woensdag 7 april wordt het boek, met een stevig Radboud-aandeel, gepresenteerd in Nijmegen.

In 1934 laat zien hoe interessant het is om de Nederlandse cultuur als onderdeel van de Europese cultuur te beschouwen. Daarbij ligt de nadruk vooral op de literatuur. Hoe waren de Nederlandse literaire ontwikkelingen en debatten verweven met die uit het buitenland? Welke invloed ondergingen Nederlandse schrijvers, critici, redacteuren, uitgevers, agenten en bemiddelaars vanuit het buitenland, en welke invloed oefenden zij op hun beurt uit op de literaire ontwikkelingen in de landen om ons heen? Om ook de bredere culturele context te schetsen, is een deel van het boek gewijd aan andere kunstvormen als theater, muziek, film en beeldende kunst.

Neutraal jaar
Met opzet is gekozen voor een âneutraalâ jaar, zodat de lezer niet direct geneigd is een bepaalde gebeurtenis als beeldbepalend te beschouwen. In 1934 was Europa in de greep van een diepe economische crisis, die ook in Nederland grote gevolgen had voor de financiële en maatschappelijke positie van kunstenaars en de productie van cultuur. In Duitsland was Adolf Hitler een jaar eerder aan de macht gekomen, met alle gevolgen van dien voor joodse, linkse of kritische kunstenaars en intellectuelen, die massaal hun heil zochten in het buitenland. Verder was dit het jaar dat Marinus van der Lubbe werd onthoofd, dat minister Marchant een omstreden vereenvoudiging van de spelling decreteerde, dat prins Hendrik overleed en dat het bejubelde vliegtuig de Uiver eerst succesvol van Londen naar Melbourne vloog en vervolgens op weg naar Indië neerstortte.

Grote openheid
Zo talrijk als de voorbeelden zijn van buitenlandse schrijvers en kunstenaars die weerklank vonden in Nederland, zo schaars zijn de namen van Nederlanders die successen behaalden in het buitenland. Niet voor niets wordt Nederland in een van de bijdragen âeen literair importlandâ genoemd. Maar daarin blijkt dan weer wel hoe weinig benepen en op zichzelf georiënteerd de Nederlandse cultuur feitelijk was. Er heerste grote openheid en ontvankelijkheid voor wat er in het buitenland gemaakt werd.

In 1934 komt voort uit onderzoek van leden van de projectgroep âInternationale receptieâ, verbonden aan het Huygens Instituut in Den Haag, de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit Nijmegen.

In 1934. Nederlandse cultuur in internationale context. Onder redactie van Helleke van den Braber en Jan Gielkens. Amsterdam: Querido, 2010 > Presentatie In 1934