Ingezonden persbericht


** PERSBERICHT **

Jong talent breekt door in de Arena met chocoladewikkels Vmbo-ers tonen ondernemerschap tijdens finale 'Beste Learning Company' in Amsterdam

Den Haag, 7 april 2010

De beste negen vmbo-leerlingbedrijven van Nederland namen het vanmiddag tijdens de finale in de Arena in Amsterdam tegen elkaar op in de strijd om de landstitel 'Beste Learning Company van Nederland'. De zes leerlingen van het Calvijn College uit het Zeeuwse Kerkpolder kwamen als beste jonge ondernemers uit de bus. Een vakjury beoordeelde de leerlingenbedrijven op hun ondernemingsplan, stand- en bedrijfspresentatie en de ondervraging door de jury.

Het ondernemersprogramma van Jong Ondernemen leert vmbo-scholieren via aandelenuitgifte en in- en verkooptechnieken slim en met succes te ondernemen. De winnende onderneming uit Kerkpolder, bestaande uit zes vmbo-ers, hebben hun gepersonaliseerde chocoladewikkels, genaamd 'Chocotime', dankzij hun solide bedrijfsplan succesvol op de markt gebracht. De wikkels kunnen elke gewenste tekst of afbeelding krijgen, die vervolgens om de chocoladereep gaat.

De jury was onder de indruk van de gehele presentatie van dit team. "Het is een zeer enthousiast en gemotiveerd team," licht Oscar van Veen toe, voorzitter van de jury en oprichter/eigenaar van internetbureau Mangrove. "Zowel hun standpresentatie als de presentatie voor publiek was goed, hun ondernemingsplan was veruit het beste, kortom: we konden niet om hen heen."

Handel in relatiegeschenken
De deelnemers, vmbo-leerlingen in de leeftijd van 14 tot 17 jaar, kiezen voor het programma van Jong Ondernemen een relatiegeschenk uit en zetten dit op inventieve wijze in de markt. In totaal hebben 131 learning companies van bijna 40 scholen door heel Nederland meegedaan aan het programma. De negen beste ondernemingen presenteerden vanmiddag onder meer gepersonaliseerde buttons, schoenveters en sleutelhangers met een lampje. De finalisten van dit jaar kwamen uit Zeeland, Zuid-Holland, Utrecht en Drenthe.

Het learning company-programma is in 2006 door Stichting Jong Ondernemen in het leven geroepen om vmbo-studenten op een speelse en leerzame manier in contact te brengen met ondernemerschap. Sinds de start hebben al bijna 4.000 leerlingen deelgenomen aan het programma.

Meer informatie vindt u op www.jongondernemen.nl.

(einde bericht)