Ingezonden persbericht

Fatsoenlijk alternatief nodig voor dure HSL naar België

Reizigers naar Antwerpen en Brussel moeten een behoorlijk alternatief krijgen voor de dure hogesnelheidstrein. Dit stellen de consumentenorganisaties die vertegenwoordigd zijn in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov). De consumentenorganisaties voorzien hogere tarieven en gedwongen reservering als de Fyra naar België gaat rijden en de huidige Benelux-intercity verdwijnt. In een advies zetten zij de reiziger meer centraal dan in de plannen van NS en Hispeed, die door het ministerie van Verkeer en Waterstaat worden ondersteund.

De consumentenorganisaties in het LOCOV hebben advies uitgebracht over de toekomstige treinverbindingen tussen de Randstad en België. De organisaties hebben grote bezwaren tegen de huidige plannen die de reiziger in de dure treinen via de hogesnelheidslijn dwingen. Minister Eurlings heeft enkele jaren geleden met NS afgesproken dat de intercity Amsterdam - Brussel niet mag verdwijnen enkel en alleen om de winst van de HSL-treinen te verbeteren. Precies dat dreigt eind dit jaar echter wel te gaan gebeuren.

NS en HSA zijn van plan de grensoverschrijdende intercity op te heffen om alleen een stoptrein over te houden. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat denkt in die richting. De reizigers willen echter ook in de toekomst met een gewone trein tegen een redelijke prijs en zonder reserveringsplicht kunnen reizen, stellen de consumentenorganisaties. De intercity naar België zou daarom moeten blijven rijden en in ieder geval vanaf Den Haag een verbinding met België bieden.

Verder willen NS en V&W Breda slechts een keer per twee uur via de HSL met België verbinden. De consumentenorganisaties pleiten er echter voor om minimaal een uurdienst aan te bieden, bijvoorbeeld door een al bestaande treindienst van Antwerpen naar Noorderkempen te verlengen. Oorspronkelijk was er ook een uurdienst Breda - Brussel gepland, maar die is gesneuveld voor het doortrekken van Breda naar Den Haag. Den Haag - Brussel via deze verbinding is echter onaantrekkelijk door de hoge tarieven in combinatie met de lage frequentie en een reistijd die nauwelijks korter zal zijn dan nu.

De consumentenorganisaties roepen de spoorwegen en het ministerie daarom op om vanuit de reiziger te denken en zich te richten op klantvriendelijkheid in plaats van zo hoog mogelijke inkomsten.