Ingezonden persbericht


CHEP LEVERT MILIEUVRIENDELIJKE LOGISTIEKE OPLOSSING VOOR MARKTLEIDER IN DE

VOEDINGSECTOR

Voedingproducent Heinz breidt zijn samenwerking uit met pallet pooling specialist CHEP. Dit zal de CO2 emissies samenhangend met het vervoer van Heinz producten met duizenden tonnen verminderen.

Tiel, 8 april 2010. Wellicht één van 's werelds meest bekende ketchup's zal vanaf nu in de supermarkten aangeleverd worden op blauwe Euro pallets van CHEP. Heinz gebruikt al enige tijd CHEP pallets voor het vervoer van een aantal producten en dit is nu uitgebreid naar ketchup. Hierdoor zal Heinz de CO2 emissies, die door de transportactiviteiten worden gegenereerd, aanzienlijk reduceren. "Onze samenwerking met CHEP in Duitsland heeft aangetoond dat het gebruik van hun pallets resulteert in een eenvoudiger, sneller en bovendien milieuvriendelijker logistieke activiteit," aldus Jens Plachetka, Managing Director, H.J. Heinz GmbH. "We zijn zeer verheugd met de uitbreiding van onze samenwerking met CHEP."

In Duitsland werken Heinz en CHEP al een aantal jaren samen. Dit omvat de levering van een aantal producten waaronder soepen, stoofpotjes en bereide maaltijden van Sonnen Bassermann, een bedrijf dat in 1999 door Heinz werd overgenomen. De leveringen gebeurden op blauwe halve en kwart pallets van CHEP. Zoals talloze andere bedrijven in Duitsland gebruikt Heinz nu ook de Euro pallets van CHEP naast andere types CHEP pallets. Zodoende stapt het bedrijf af van het systeem met witte ruilpallets. Het Europese contract tussen CHEP en Heinz is goed voor nagenoeg 1 miljoen palletbewegingen per jaar. In Duitsland, de grootste markt, zijn dat 200.000 bewegingen.

Naast de toename in efficiëntie, was de geringe impact van deze werkwijze op het milieu een sleutelfactor in de beslissing van Heinz om over te stappen naar CHEP. "Dankzij CHEP's uitgekiend systeem van poolingbeheer, behoren de dure verplaatsingkosten bij ruilpallets en de slechts gedeeltelijk met lege pallets geladen vrachtwagens op de wegen die het milieu belasten nu definitief tot het verleden," verduidelijkt de heer Plachetka.

De milieucalculator van CHEP, ontwikkeld om te berekenen wat de milieugerelateerde voordelen zijn voor producenten die overwegen over te stappen van uitwisselingsystemen en wegwerp pallets naar gepoolde pallets van CHEP, laat zien dat Heinz Duitsland over een periode van tien jaar 16.200 ton CO2 emissies zal uitsparen gewoon door met CHEP te werken. Het programma berekent dat er door het recyclen van pallets ongeveer 25.000 bomen gespaard worden, wat overeenkomt met 88 hectaren bos.

Over H.J. Heinz GmbH
Het bedrijf, met hoofdzetel in Pittsburgh (USA), werd in 1869 opgericht en is een van 's werelds belangrijkste voedingproducenten. Met 32.500 medewerkers genereert het een omzet van bijna 10 miljard US dollars. De klassieke tomatenketchup is het meest bekende product van Heinz. In Duitsland heeft Heinz twee vestigingen, in Düsseldorf en Seesen, met in totaal 270 medewerkers. Naast het merk Sonnen Bassermann heeft Heinz nog andere merken met internationale bekendheid, zoals Weight Watchers © (soep), HP en Lea & Perrins. Meer informatie over H.J. Heinz GmbH kunt u vinden op www.hjheinz.de.

Over CHEP
CHEP is wereldwijd toonaangevend op gebied van pallet- en containerpooling. Veel van de grootste bedrijven ter wereld maken gebruik van zijn diensten. Het bedrijf telt meer dan 7.500 werknemers in 45 landen. Door een combinatie van hoogwaardige technologie en meer dan 300 miljoen pallets en containers biedt CHEP zijn klanten een bijzondere meerwaarde, een platform waarmee productschade kan worden verminderd en een milieuvriendelijke en duurzame logistieke oplossing. Bevoorradingsketens in de consumentengoederen, land- en tuinbouwproducten, drank en de automobiel industrie worden door CHEP bediend. Wereldwijd werkt het bedrijf samen met partners als Procter & Gamble, SYSCO, Kraft, Nestlé, Ford en GM." Kijk voor meer informatie op www.chep.com.




Ingezonden persbericht