Radboud Universiteit Nijmegen


Bezuiniging op onderwijs leidt tot kaalslag

Datum bericht: 8 april 2010

De toekomstige generatie studenten gaat de kosten van de crisis betalen. Dat schrijven de Nijmeegse collegevoorzitter Roelof de Wijkerslooth en HAN-voorzitter Ron Bormans vandaag in NRC en NRC Next. De voorgestelde bezuinigingen maken opleidingen zo duur dat jongeren er vaker voor zullen kiezen om dan maar niet te studeren, of een goedkopere studie in België te volgen.

Een miljard euro bezuinigen
âEen kil, ideologisch stukâ, luidt het oordeel van De Wijkerslooth en Bormans over de voorstellen van de ambtelijke werkgroep om een miljard euro te bezuinigen op het hoger onderwijs en studiefinanciering. Ze verwijten de makers dat die zich beperkt hebben tot het opsommen van mogelijke bezuinigingen, zonder daarbij de gevolgen voor de Nederlandse economie te schetsen. âHet hoger onderwijs, dat de motor van het economisch herstel zou moeten zijn, komt tot stilstand.â

Uittocht studenten
Volgens de twee onderwijsbazen realiseert Nederland zich onvoldoende wat de gevolgen zullen zijn van de bezuinigingen die door de ambtelijke werkgroep zijn gepresenteerd. Een verhoging van het collegegeld met tweeduizend euro, zoals een van de voorstellen luidt, zal volgens hen bijvoorbeeld leiden tot een uittocht van studenten naar België, waar een studie niet meer dan 600 euro per jaar kost.

Studenten terughoudend als het gaat om schulden Ook gaat de ambtelijke werkgroep er te gemakkelijk (âachteloosâ) vanuit dat studenten bereid zullen zijn om hoge studieschulden aan te gaan. Uit de jaarlijkse studentenquête in Nijmegen blijkt juist dat studenten door de economische crisis veel terughoudender zijn geworden als het om schulden gaat. Afschaffing van de studiefinanciering in combinatie met een hoger collegegeld zal dan ook niet zonder gevolgen blijven voor de instroomcijfers.

Onmogelijke opdracht
De voorgestelde bezuinigingen op de instellingen zelf kan al evenmin op instemming rekenen van de collegevoorzitters. Daartoe zouden ze volgens de ambtelijke werkgroep bijvoorbeeld kunnen bezuinigen op inefficiënties, zoals de âvele kleine opleidingenâ. Maar: âis het inefficiënt als een hogeschool zijn best doet de kleine en uiterst nuttige opleiding leraar Natuurkunde overeind te houden?â, vragen De Wijkerslooth en Bormans zich retorisch af. Om ten slotte te verzuchten: âHet kabinet gaf de werkgroep een onmogelijke opdracht.â

> Lees het opiniestuk van de Wijkerslooth en Bormans