Radboud Universiteit Nijmegen
Bezuiniging op onderwijs leidt tot kaalslag
Datum bericht: 8 april 2010
De toekomstige generatie studenten gaat de kosten van de crisis
betalen. Dat schrijven de Nijmeegse collegevoorzitter Roelof de
Wijkerslooth en HAN-voorzitter Ron Bormans vandaag in NRC en NRC Next.
De voorgestelde bezuinigingen maken opleidingen zo duur dat jongeren
er vaker voor zullen kiezen om dan maar niet te studeren, of een
goedkopere studie in België te volgen.
Een miljard euro bezuinigen
âEen kil, ideologisch stukâ, luidt het oordeel van De Wijkerslooth en
Bormans over de voorstellen van de ambtelijke werkgroep om een miljard
euro te bezuinigen op het hoger onderwijs en studiefinanciering. Ze
verwijten de makers dat die zich beperkt hebben tot het opsommen van
mogelijke bezuinigingen, zonder daarbij de gevolgen voor de
Nederlandse economie te schetsen. âHet hoger onderwijs, dat de motor
van het economisch herstel zou moeten zijn, komt tot stilstand.â
Uittocht studenten
Volgens de twee onderwijsbazen realiseert Nederland zich onvoldoende
wat de gevolgen zullen zijn van de bezuinigingen die door de
ambtelijke werkgroep zijn gepresenteerd. Een verhoging van het
collegegeld met tweeduizend euro, zoals een van de voorstellen luidt,
zal volgens hen bijvoorbeeld leiden tot een uittocht van studenten
naar België, waar een studie niet meer dan 600 euro per jaar kost.
Studenten terughoudend als het gaat om schulden
Ook gaat de ambtelijke werkgroep er te gemakkelijk (âachteloosâ)
vanuit dat studenten bereid zullen zijn om hoge studieschulden aan te
gaan. Uit de jaarlijkse studentenquête in Nijmegen blijkt juist dat
studenten door de economische crisis veel terughoudender zijn geworden
als het om schulden gaat. Afschaffing van de studiefinanciering in
combinatie met een hoger collegegeld zal dan ook niet zonder gevolgen
blijven voor de instroomcijfers.
Onmogelijke opdracht
De voorgestelde bezuinigingen op de instellingen zelf kan al evenmin
op instemming rekenen van de collegevoorzitters. Daartoe zouden ze
volgens de ambtelijke werkgroep bijvoorbeeld kunnen bezuinigen op
inefficiënties, zoals de âvele kleine opleidingenâ. Maar: âis het
inefficiënt als een hogeschool zijn best doet de kleine en uiterst
nuttige opleiding leraar Natuurkunde overeind te houden?â, vragen De
Wijkerslooth en Bormans zich retorisch af. Om ten slotte te
verzuchten: âHet kabinet gaf de werkgroep een onmogelijke opdracht.â
> Lees het opiniestuk van de Wijkerslooth en Bormans