Dura Vermeer
Amsterdam - 08 april 2010
Boor Noord/Zuidlijn onder water Damrak
Tunnelboormachine Gravin van de de combinatie Saturn (Dura Vermeer en
Züblin) heeft bijna 15 meter tunnel gemaakt en bevindt zich op 17
meter diepte onder het water van het Damrak.
Op maandag 29 maart zette tunnelboormachine Gravin haar graaftanden
voor het eerst in de Amsterdamse grond. Gravin is de komende maanden
24 uur per dag en 7 dagen per week bemand en in bedrijf.
Tevreden
Het boorteam is tevreden over het verloop van het boren tot nu toe.
Projectleider Joost Joustra: "De boormachine graaft nu langzaam
richting de kademuur van het Damrak. Als zij de kademuur ondergronds
passeert, wordt een deel van de straat tijdelijk af. De boormachine
komt op deze plek onder het vriesscherm vandaan."
"Bij deze overgang wordt de bovengelegen straat uit voorzorg extra
goed in de gaten. Dit wordt ook gedaan op alle andere plekken langs
het boortracé waar de booromstandigheden veranderen, bijvoorbeeld bij
aankomst van de boormachine bij de stations in de binnenstad."
Einde vriesscherm
De eerste 85 meter vanaf de startschacht boort Gravin onder een 1,5
meter dik vriesscherm door. De tunnel ligt op deze plek nog relatief
ondiep en bovendien zitten er mogelijk onregelmatigheden in de grond
op dit deel van het tracé. Het vriesscherm helpt de boormachine om
onder deze omstandigheden toch zo regelmatig mogelijk te kunnen boren.
Net voor de kademuur van het Damrak eindigt het vriesscherm. De
boormachine moet zich aanpassen aan deze nieuwe omstandigheden.
Voorzorg
Tijdens het bijstellen van het boorproces wordt de omliggende grond en
de straat goed in de gaten gehouden met het meetsysteem. Mocht er
tijdens het boren onverhoopt boorspoeling weglekken of het voetpad
verzakken, dan zijn de gevolgen beperkt. Desondanks wordt uit voorzorg
gedurende twee dagen een deel van de kade van het Damrak afgezet. De
verwachting is dat Gravin over 2 à 3 weken de kademuur bereikt.
Damrak blijft bereikbaar
Slechts een deel van het voet- en fietspad langs de kade van het Natte
Damrak wordt afgezet. Het Damrak blijft bereikbaar voor verkeer. Dit
geldt ook voor de rondvaartrederijen langs het Damrak. Voetgangers en
fietsers worden tijdelijk over de rijbaan geleid. Autoverkeer rijdt
ter hoogte van de afzetting een klein stukje over de trambaan.
Meetpunten
Op de rand van de kademuur zijn speciale meetpunten aangebracht die
worden afgelezen tijdens de passage van de boormachine. Om de
meetpunten goed te kunnen aflezen, mag er niets in de weg staan.
Daarom wordt een deel van de touringcarhalte naast de kade
vrijgehouden tijdens het passeren van de boor. Er zijn daardoor
tijdelijk minder plaatsen beschikbaar voor touringcars.
Volgwagens in de startschacht
Het voorste deel van de tunnelboormachine, het acht meter lange
boorschild, is nu helemaal buiten de startschacht. In de startschacht
staan nog de zes volgwagens met alle pompen, installaties en
materialen. Eén voor één zullen de volgwagens achter de boormachine
aan de gebouwde tunnelbuis inrijden. Het zal nog enkele weken duren
voordat het boren zo ver is gevorderd dat de complete 83 meter lange
tunnelboormachine uit de startschacht is vertrokken.
Hierzijnwij.nu
Via de website www.hierzijnwij.nu zijn de verrichtingen van Gravin (en
later zus Noortje) te volgen.