UTZ Certified boeren verkopen recordvolume duurzame koffie

08/04/2010 12:36

UTZ CERTIFIED Foundation

Amsterdam, 8 april - In het eerste kwartaal van 2010 is wereldwijd ruim 32 miljoen kilo UTZ CERTIFIED Good Inside duurzame koffie afgezet. Nog nooit eerder waren de kwartaalvolumes zo hoog. Volgens UTZ CERTIFIED, een onafhankelijk duurzaamheidsprogramma voor landbouwproducten, toont de recordomzet aan dat de vraag naar duurzame landbouwproducten steeds groter wordt.

Het hoge volume in het eerste kwartaal van 2010 is een voortzetting van de groeitrend in 2009. Vorig jaar nam het totale productievolume van UTZ CERTIFIED Good Inside in vergelijking met 2008 met ruim 18% toe en steeg naar 365 miljoen kilo, bijna twee keer de totale jaarlijkse koffieconsumptie in de Benelux. Het duurzaamheidsprogramma is daarmee voor koffie een van de grootste ter wereld.

Brazilië is de grootste leverancier van UTZ CERTIFIED Good Inside koffie. Het land was in 2009 goed voor 108 miljoen kilo, bijna een derde van het totale productievolume. Vietnam is met ruim 93 miljoen kilo de tweede leverancier van UTZ CERTIFIED koffie.

Productieland 2009 Verwacht 2010

Brazilië 108,6 115,0

Vietnam 93,6 95,8

Colombia 48,3 44,0

Honduras 36,7 40,0

Peru 13,7 17,0

Top vijf productievolume UTZ CERTIFIED Good Inside groene koffie in miljoen kilo

Wereldwijd zijn momenteel meer dan 95.000 plantages en kleinschalige boeren UTZ gecertificeerd. In 2009 is het aantal uitgegeven certificaten ten opzichte van het jaar daarvoor met ruim 68% gestegen.

Duurzame productieketens noodzakelijk

De ING bank onderstreept in het rapport 'The Third Industrial Revolution' het belang van duurzame productie voor grote internationale bedrijven. De onderzoekers van ING benadrukken dat multinationals zich moeten committeren aan de producenten van grondstoffen in opkomende markten als Brazilië, door kennis over te dragen en te investeren in de duurzame economische ontwikkeling van deze landen. Bedrijven die dat niet doen moeten op termijn rekening houden met een verzwakking van de eigen marktpositie, zo stelt de ING. De bank noemt deze trend de 'derde industriële revolutie'.

Commercieel directeur Juliette Caulkins van UTZ CERTIFIED Good Inside herkent de noodzaak tot verduurzaming waar ING op wijst. "Duurzaamheid staat op het punt om de niche te verlaten waarin het de laatste jaren zat. Dat blijkt niet alleen uit de toenemende vraag naar gecertificeerde koffie. Ook de toenemende bereidheid van grote levensmiddelenconcerns als Douwe Egberts, Ahold, Nestlé en Mars, allen partners van UTZ CERTIFIED Good Inside, om hierin te investeren toont dat aan. Het gaat allang niet enkel meer over het terugdringen van armoede; het gaat om het creëren van een efficiëntere productie en het reduceren van kosten. Ook financiers als ING zien de noodzaak tot praktische oplossingen voor verduurzaming want uiteindelijk vertalen duurzame productiemethoden zich in een florerende wereldmarkt."

Duurzame landbouw begint bij boeren die weten hoe zij hun plantage moeten managen. Daarom traint UTZ CERTIFIED Good Inside de boeren en faciliteert hen met praktische oplossingen voor uitdagingen op het gebied van het verbouwen van koffie. Caulkins: "Het UTZ CETIFIED duurzaamheidsprogramma werkt zowel vanuit een top-down benadering doordat de UTZ CERTIFIED code voldoet aan de markteisen, alsook vanuit een bottom-up benadering door de probleemgebieden voor boeren te analyseren die de meeste impact hebben op het inkomen en duurzaamheid."

Over UTZ CERTIFIED

UTZ CERTIFIED Good Inside is een markt georiënteerd duurzaamheidsprogramma en is een van de grootste certificeerders van duurzaam geproduceerde koffie. Daarnaast heeft UTZ CERTIFIED duurzaamheidsprogramma's ontwikkeld voor cacao en thee. Tevens levert de organisatie het traceerbaarheidssysteem voor duurzame palmolie. UTZ CERTIFIED's visie is het bereiken van duurzame en transparante agrarische productieketens door boeren op te leiden tot professionele en verantwoorde ondernemers. De industrie neemt op haar beurt verantwoordelijkheid door het inkopen van producten die duurzaam zijn verbouwd. Consumenten kunnen blijven genieten van hun favoriete merken met de zekerheid dat die voldoen aan hun eisen ten aanzien van zorg voor mens en milieu. Voor meer informatie: www.utzcertified.org.


- EINDE -

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.utzcertified.org


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie.