Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Laren/Rome, 8 april 2010

TALPA MEDIA EN SONY PICTURES TV WERKEN SAMEN IN ITALIE

Toro Produzioni, een dochterbedrijf van Sony Pictures TV, en Talpa Media gaan samenwerken op de Italiaanse TV-markt. De twee bedrijven richten een joint venture op waarvan zij beide voor de helft eigenaar zijn. De nieuwe onderneming krijgt het exclusieve recht op de productie van alle Talpa-formats in bekende genres als reality, spelshow en drama voor TV-zenders in Italië. Marco Tombolini, voormalig COO van Endemol Italia, krijgt de leiding van het bedrijf dat wordt gevestigd in Rome.

In oktober 2009 richtte Sony Pictures Television (SPT) Toro Producciones op in Madrid en Toro Produzioni in Rome met de zeer ervaren creatieve producers Marco Tombolini en Pasquale Romano aan het hoofd. Naast heel veel andere formats die hij op zijn naam heeft staan, is Romano de man achter het langlopende 'The Recommended'. Daarnaast was hij de eerste producent ter wereld die van 'Deal or No Deal' een dagelijks programma maakte. Enkele van het indrukwekkende aantal programma's waaraan Marco Tombolini werkte zijn: 'Big Brother', 'Who Wants To Be A Millionaire?' en 'Best Years Of Our Life'. Toro Produzioni bewerkt en produceert de formats uit de SPT-catalogus voor de Italiaanse TV-markt. De nieuwe joint venture gaat hetzelfde doen ten aanzien van de Talpa-catalogus.

John de Mol, eigenaar van Talpa Media, heeft een erg goed gevoel bij de deal. Hij zegt: "Italië is een belangrijke maar heel bijzondere markt, omdat Zuid Europa erg verschilt van het land waar ik vandaan kom. Vandaar dat het heel goed is dat wij Marco Tombolini aan boord hebben die we al zo lang kennen. Hij en Pasquale Romano ademen televisie net als ik. Wij hebben niet veel woorden nodig om de kwaliteit van een format te beoordelen."

Marco Tombolini voegt daar aan toe: "Ik ben erg trots op deze samenwerking met Talpa, want die stelt ons in staat te putten uit hun indrukwekkende formatcatalogus. Er zijn maar weinig bedrijven zoals Talpa waar alles draait om creativiteit. Ik verheug me er op om onze Italiaanse klanten kennis te laten maken met de kwaliteit die de content van Talpa toevoegt aan onze rijke portefeuille. John is een maestro."

Begin 2010 zijn enkele aansprekende titels uit de Talpa-formatcatalogus: 'The Golden Cage' ('De Gouden Kooi'), 'Dating in the Dark' ('Daten in het Donker'), 'Viper's Nest' ('Gooische Vrouwen'), 'Pretty Smart' ('Lekker Slim'), 'M/F' ('M/V'), 'Guesstimation' ('Wat Schat Je?), 'I Love My Country' ('Ik Hou van Holland'). 'Divided' ('De Gemene Deler') en 'Know Your Nation' ('Wat Vindt Nederland?'). Voor beschrijvingen zie: http://www.talpa.tv/formats/all.

Vergelijkbaar met de overeenkomst in Italië is Talpa gedurende de afgelopen maanden samenwerkingsverbanden aangegaan met lokale partners op de TV-markten van Frankrijk, Spanje, Portugal, de Verenigde Staten, Australië, Nieuw Zeeland, Denemarken, Noorwegen, Finland en Zweden.