De Telefoongids


Uitzending Kassa

Extra informatie inzake De Telefoongids & Gouden Gids en het VARA TV-programma Kassa

Afgelopen zaterdag 3 april is er tijdens het Vara TV-programma Kassa aandacht besteed aan De Telefoongids BV en één van haar producten uit het multimediale productportfolio, de papieren gids. Tijdens het programma heeft Dolf Weiler, Directeur Corporate Marketing, antwoord gegeven op diverse vragen die gesteld werden door Tweede Kamerlid Martijn van Dam en Felix Meurders (presentator).

Wij kunnen ons voorstellen dat er verschillende meningen zijn rondom deze uitzending en het onderwerp en wellicht ook vragen. Natuurlijk kunt u voor al uw vragen altijd terecht bij onze medewerkers van de klantenservice via 020-4086400 of via www.detelefoongids.nl (Klantenservice). Heeft u persgerelateerde vragen, bel dan met de persvoorlichter via 06-53702695. Hieronder vindt u alvast wat antwoorden op verschillende vragen.

Wat vindt De Telefoongids BV van de uitkomst van de Kassa-enquête?

Kassa heeft via een online enquête onderzoek gedaan naar het gebruik van de papieren gids en het gebruik van andere (online) informatiebronnen. De Telefoongids BV neemt de uitslag van de enquête uitgevoerd door Kassa uiteraard serieus. De resultaten van de enquête zijn echter niet representatief voor de gehele Nederlandse bevolking. De Telefoongids BV laat al vele jaren maandelijks het onafhankelijke marktonderzoekbureau TNS NIPO telefonisch en online onderzoek doen naar het gebruik van de producten van De Telefoongids BV. Er wordt specifiek gekozen om zowel telefonisch als online onderzoek te doen onder een representatieve groep personen om zo de meest betrouwbare resultaten te garanderen. Uit de onderzoeken die TNS NIPO voor De Telefoongids BV doet blijkt dat de papieren gids veelvuldig wordt gebruikt (maandelijks ruim 6 miljoen unieke gebruikers). Dat is de reden waarom wij deze ook blijven verspreiden. Indien mensen er prijs op stellen de papieren gids niet langer te ontvangen, bieden wij hen de mogelijkheid om zich zowel online als via een afmeldformulier in de papieren gids, af te melden voor het ontvangen van de papieren gids.

In de nieuwe 2010 editie staat in de inhoudopgave van De Telefoongids & Gouden Gids duidelijk aangegeven waar de `afmeldbon' zich bevindt. Daarnaast is er de mogelijkheid om via een online formulier op onze website direct door te geven dat u de papieren gids wilt opzeggen. Op www.detelefoongids.nl onder het kopje Klantenservice kunt u dit afmeldformulier vinden Als wij volledig ingevulde formulieren ontvangen, verwerken wij deze. Men moet hierbij wel rekening houden met het feit dat in veel regio's dit logistieke proces al in gang gezet kan zijn terwijl de afmelding nog in verwerking is. Wij garanderen dat bij de volgende verspreidronde per regio deze adressen verwerkt zullen zijn.

Wat zijn de resultaten van de onderzoeken die TNS NIPO uitvoert (omtrent het gebruik)?
Per maand kent het productportfolio van De Telefoongids BV 10 miljoen unieke gebruikers. Het gebruik is als volgt verdeeld:

De Telefoongids & Gouden Gids op papier: 6 miljoen unieke gebruikers per maand.

De Telefoongids & Gouden Gids op internet: 6,9 miljoen unieke gebruikers per maand.

De Telefoongids & Gouden Gids op mobiel: 1,2 miljoen unieke gebruikers per maand.

Bron: TNS-NIPO 2009

Het blijft een feit dat er mensen zijn die aangeven de papieren gids niet meer te willen ontvangen. Hoe gaat De Telefoongids BV hier mee om?
De wens van deze personen neemt De Telefoongids BV serieus. Wij bieden hen de mogelijkheid om zich zowel online als via een afmeldformulier in de papieren gids, af te melden voor het ontvangen van de papieren gids. In de nieuwe 2010 editie staat in de inhoudopgave van De Telefoongids & Gouden Gids duidelijk aangegeven waar de `afmeldbon' zich bevindt. Daarnaast is er de mogelijkheid om via een online formulier op onze website direct door te geven dat u de papieren gids wilt opzeggen. Op www.detelefoongids.nl onder het kopje Klantenservice kunt u dit afmeldformulier vinden ( http://over.detelefoongids.nl/corporate/show/id=41137 ). Als wij volledig ingevulde formulieren ontvangen, verwerken wij deze. Men moet hierbij wel rekening houden met het feit dat in veel regio's dit logistieke proces al in gang gezet kan zijn terwijl de afmelding nog in verwerking is. Wij garanderen dat bij de volgende verspreidronde per regio deze adressen verwerkt zullen zijn.

Wat vindt De Telefoongids BV ervan dat mensen de gids opzeggen?

Wij zijn blij dat mensen, die de papieren gids niet gebruiken, dit bij ons aangeven. Niemand is gebaat bij een gids die niet wordt gebruikt. Echter, veel mensen maken ook gebruik van onze database via andere bronnen, zoals Internet ( www.detelefoongids.nl ) en Mobiel. Dit zijn resp. 6,9 miljoen en 1,2 miljoen gebruikers per maand. Wij blijven evenveel mensen bereiken.

Gaan jullie je beleid aanpassen naar aanleiding van de Kassa uitzending?

Nee, wij zien geen reden om ons beleid aan te passen. Uit het onderzoek dat TNS NIPO maandelijks uitvoert blijkt dat de papieren gids veelvuldig wordt gebruikt (maandelijks ruim 6 miljoen unieke gebruikers) en dat de gids door 85% van de gebruikers wordt bewaard. Dat is de reden waarom wij deze ook blijven verspreiden. Omdat de groep die de papieren gids gebruikt zo groot is, vinden wij het niet servicegericht om al deze mensen te vragen om een extra handeling uit te voeren. Wij hebben tot nu toe totaal 13.000 opzeggingen ontvangen, terwijl er afgelopen jaar 217.000 extra gidsen zijn aangevraagd naast de reguliere distributie.

Indien mensen het op prijs stellen de papieren gids niet langer te ontvangen, bieden wij hen de mogelijkheid om zich zowel online als via een afmeldformulier in de papieren gids, af te melden voor het ontvangen van de papieren gids. In de nieuwe 2010 editie staat in de inhoudopgave van De Telefoongids & Gouden Gids duidelijk aangegeven waar de `afmeldbon' zich bevindt. Daarnaast is er de mogelijkheid om via een online formulier op onze website direct door te geven dat u de papieren gids wilt opzeggen. Op www.detelefoongids.nl onder het kopje Klantenservice kunt u dit afmeldformulier vinden. Als wij volledig ingevulde formulieren ontvangen, verwerken wij deze. Men moet hierbij wel rekening houden met het feit dat in veel regio's dit logistieke proces al in gang gezet kan zijn terwijl de afmelding nog in verwerking is. Wij garanderen dat bij de volgende verspreidronde per regio deze adressen verwerkt zullen zijn.

Met vriendelijke groet,
De Telefoongids BV

De Telefoongids BV in het nieuws
> Kassa 3 april 2010, klik hier voor meer informatie

Zie het origineel