De Telefoongids
Uitzending Kassa
Extra informatie inzake De Telefoongids & Gouden Gids en het VARA
TV-programma Kassa
Afgelopen zaterdag 3 april is er tijdens het Vara TV-programma Kassa
aandacht besteed aan De Telefoongids BV en één van haar producten uit
het multimediale productportfolio, de papieren gids. Tijdens het
programma heeft Dolf Weiler, Directeur Corporate Marketing, antwoord
gegeven op diverse vragen die gesteld werden door Tweede Kamerlid
Martijn van Dam en Felix Meurders (presentator).
Wij kunnen ons voorstellen dat er verschillende meningen zijn rondom
deze uitzending en het onderwerp en wellicht ook vragen. Natuurlijk
kunt u voor al uw vragen altijd terecht bij onze medewerkers van de
klantenservice via 020-4086400 of via www.detelefoongids.nl
(Klantenservice). Heeft u persgerelateerde vragen, bel dan met de
persvoorlichter via 06-53702695. Hieronder vindt u alvast wat
antwoorden op verschillende vragen.
Wat vindt De Telefoongids BV van de uitkomst van de Kassa-enquête?
Kassa heeft via een online enquête onderzoek gedaan naar het gebruik
van de papieren gids en het gebruik van andere (online)
informatiebronnen. De Telefoongids BV neemt de uitslag van de enquête
uitgevoerd door Kassa uiteraard serieus. De resultaten van de enquête
zijn echter niet representatief voor de gehele Nederlandse bevolking.
De Telefoongids BV laat al vele jaren maandelijks het onafhankelijke
marktonderzoekbureau TNS NIPO telefonisch en online onderzoek doen
naar het gebruik van de producten van De Telefoongids BV. Er wordt
specifiek gekozen om zowel telefonisch als online onderzoek te doen
onder een representatieve groep personen om zo de meest betrouwbare
resultaten te garanderen. Uit de onderzoeken die TNS NIPO voor De
Telefoongids BV doet blijkt dat de papieren gids veelvuldig wordt
gebruikt (maandelijks ruim 6 miljoen unieke gebruikers). Dat is de
reden waarom wij deze ook blijven verspreiden. Indien mensen er prijs
op stellen de papieren gids niet langer te ontvangen, bieden wij hen
de mogelijkheid om zich zowel online als via een afmeldformulier in de
papieren gids, af te melden voor het ontvangen van de papieren gids.
In de nieuwe 2010 editie staat in de inhoudopgave van De Telefoongids
& Gouden Gids duidelijk aangegeven waar de `afmeldbon' zich bevindt.
Daarnaast is er de mogelijkheid om via een online formulier op onze
website direct door te geven dat u de papieren gids wilt opzeggen. Op
www.detelefoongids.nl onder het kopje Klantenservice kunt u dit
afmeldformulier vinden Als wij volledig ingevulde formulieren
ontvangen, verwerken wij deze. Men moet hierbij wel rekening houden
met het feit dat in veel regio's dit logistieke proces al in gang
gezet kan zijn terwijl de afmelding nog in verwerking is. Wij
garanderen dat bij de volgende verspreidronde per regio deze adressen
verwerkt zullen zijn.
Wat zijn de resultaten van de onderzoeken die TNS NIPO uitvoert
(omtrent het gebruik)?
Per maand kent het productportfolio van De Telefoongids BV 10 miljoen
unieke gebruikers. Het gebruik is als volgt verdeeld:
De Telefoongids & Gouden Gids op papier: 6 miljoen unieke gebruikers
per maand.
De Telefoongids & Gouden Gids op internet: 6,9 miljoen unieke
gebruikers per maand.
De Telefoongids & Gouden Gids op mobiel: 1,2 miljoen unieke gebruikers
per maand.
Bron: TNS-NIPO 2009
Het blijft een feit dat er mensen zijn die aangeven de papieren gids
niet meer te willen ontvangen. Hoe gaat De Telefoongids BV hier mee
om?
De wens van deze personen neemt De Telefoongids BV serieus. Wij bieden
hen de mogelijkheid om zich zowel online als via een afmeldformulier
in de papieren gids, af te melden voor het ontvangen van de papieren
gids. In de nieuwe 2010 editie staat in de inhoudopgave van De
Telefoongids & Gouden Gids duidelijk aangegeven waar de `afmeldbon'
zich bevindt. Daarnaast is er de mogelijkheid om via een online
formulier op onze website direct door te geven dat u de papieren gids
wilt opzeggen. Op www.detelefoongids.nl onder het kopje Klantenservice
kunt u dit afmeldformulier vinden
( http://over.detelefoongids.nl/corporate/show/id=41137 ). Als wij
volledig ingevulde formulieren ontvangen, verwerken wij deze. Men moet
hierbij wel rekening houden met het feit dat in veel regio's dit
logistieke proces al in gang gezet kan zijn terwijl de afmelding nog
in verwerking is. Wij garanderen dat bij de volgende verspreidronde
per regio deze adressen verwerkt zullen zijn.
Wat vindt De Telefoongids BV ervan dat mensen de gids opzeggen?
Wij zijn blij dat mensen, die de papieren gids niet gebruiken, dit bij
ons aangeven. Niemand is gebaat bij een gids die niet wordt gebruikt.
Echter, veel mensen maken ook gebruik van onze database via andere
bronnen, zoals Internet ( www.detelefoongids.nl ) en Mobiel. Dit zijn
resp. 6,9 miljoen en 1,2 miljoen gebruikers per maand. Wij blijven
evenveel mensen bereiken.
Gaan jullie je beleid aanpassen naar aanleiding van de Kassa
uitzending?
Nee, wij zien geen reden om ons beleid aan te passen. Uit het
onderzoek dat TNS NIPO maandelijks uitvoert blijkt dat de papieren
gids veelvuldig wordt gebruikt (maandelijks ruim 6 miljoen unieke
gebruikers) en dat de gids door 85% van de gebruikers wordt bewaard.
Dat is de reden waarom wij deze ook blijven verspreiden. Omdat de
groep die de papieren gids gebruikt zo groot is, vinden wij het niet
servicegericht om al deze mensen te vragen om een extra handeling uit
te voeren. Wij hebben tot nu toe totaal 13.000 opzeggingen ontvangen,
terwijl er afgelopen jaar 217.000 extra gidsen zijn aangevraagd naast
de reguliere distributie.
Indien mensen het op prijs stellen de papieren gids niet langer te
ontvangen, bieden wij hen de mogelijkheid om zich zowel online als via
een afmeldformulier in de papieren gids, af te melden voor het
ontvangen van de papieren gids. In de nieuwe 2010 editie staat in de
inhoudopgave van De Telefoongids & Gouden Gids duidelijk aangegeven
waar de `afmeldbon' zich bevindt. Daarnaast is er de mogelijkheid om
via een online formulier op onze website direct door te geven dat u de
papieren gids wilt opzeggen. Op www.detelefoongids.nl onder het kopje
Klantenservice kunt u dit afmeldformulier vinden. Als wij volledig
ingevulde formulieren ontvangen, verwerken wij deze. Men moet hierbij
wel rekening houden met het feit dat in veel regio's dit logistieke
proces al in gang gezet kan zijn terwijl de afmelding nog in
verwerking is. Wij garanderen dat bij de volgende verspreidronde per
regio deze adressen verwerkt zullen zijn.
Met vriendelijke groet,
De Telefoongids BV
De Telefoongids BV in het nieuws
> Kassa 3 april 2010, klik hier voor meer informatie
Zie het origineel