Vlaamse Overheid
projecten aan fietsinfrastructuur
100 miljoen euro voor meer dan 200 projecten aan fietsinfrastructuur
Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken en Hilde Crevits Vlaams minister
van Mobiliteit en Openbare Werken
vrijdag 9 april 2010
minister Hilde Crevits op de fiets Vlaams minister van Mobiliteit en
Openbare Werken Hilde Crevits stelt het eerste geïntegreerde
fietsinvesteringsprogramma 2010 voor. Op het programma staat 100 miljoen
euro voor meer dan 200 fietsinfrastructuurprojecten. Het Fietsteam werkt nu
een meerjarenprogramma uit voor 2011-2014. Minister Crevits stelt ook het
tweede fietspadenrapport voor. Er werden 7.167,9 kilometer fietspaden langs
gewestwegen gecontroleerd op comfort. In vergelijking met twee jaar geleden
is het comfort toegenomen: 9,5% scoort onvoldoende waar dat in het rapport
van 2008 nog 11,5% was. Minister Crevits neemt een vlakheidsnorm op in het
Standaardbestek 250. Deze vlakheidsnorm garandeert een comfortabel oppervlak
van het fietspad bij aanleg.
1) Eerste Integraal FietsInvesteringsprogramma (IFI)
Waarom is er nood aan een Integraal FietsInvesteringsprogramma ?
Vlaanderen heeft een Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF)
van ongeveer 12.000 kilometer. Dit netwerk is onvoltooid.
Verschillende overheidsdiensten en verschillende overheden kunnen
fietsinfrastructuur aanleggen. Op het terrein leidt dit soms tot een
versnippering van de infrastructuur bij het tot stand brengen van het
Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Tussen de diensten
onderling bestaat onduidelijkheid over wie dan wel instaat voor een
bepaalde strook fietspad of de aanleg van een fietstunnel of
fietsbrug. Met als gevolg dat missing links in het BFF niet opgelost
worden. Om dit te stroomlijnen stelde minister Crevits een Fietsteam
samen.
Wat doet het Fietsteam?
Het Fietsteam is samengesteld met vertegenwoordigers, die optreden als
projectmanager, van:
· het departement MOW, afdeling Beleid Mobiliteit en
Verkeersveiligheid;
· het Agentschap Wegen en Verkeer;
· Waterwegen en Zeekanaal nv;
· nv De Scheepvaart;
· het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust;
· De Lijn;
· de 5 provincies;
· de VVSG.
Het Fietsteam maakt collegiaal een voorstel van integraal
investeringsprogramma voor fietsinfrastructuur op en legt het aan de
minister voor. Het Fietsteam bekijkt welke dienst het best geplaatst
is voor de uitvoering van de onderscheiden projecten en doet een
voorstel van financiering en planning voor elk project. De
projectmanagers zorgen voor de uitvoering en opvolging van het
goedgekeurde investeringsprogramma.
Dit eerste integraal fietsinvesteringsprogramma bestaat in eerste
instantie uit fietspaden langs gewestwegen en gemeentewegen, inclusief
fietsbruggen en -tunnels. Daarnaast doen de Vlaamse waterwegbeheerders
(Waterwegen en Zeekanaal nv en De Scheepvaart nv) investeringen in de
aanleg van (verharde) jaagpaden en fietsbruggen. Ook De Lijn draagt
zijn steentje bij door het voorzien in fietsenstallingen op
halteplaatsen en in stationsomgevingen. Samen goed voor meer dan 200
projecten aan fietsinfrastructuur.
Hoe gebeurt de financiering?
De `Fietspot' omvat een bundeling van de middelen uit de verschillende
diensten, zodat het integrale fietsinvesteringsprogramma op een
efficiënte en gecoördineerde wijze kan gerealiseerd worden. De
Fietspot 2010 bedraagt 100 miljoen euro.
De aanwezigheid van alle provincies in het Fietsteam is vereist, gelet
op hun rol van beheerder van het Bovenlokaal Functioneel
Fietsroutenetwerk in opdracht van de Vlaamse overheid. Bovendien
besteden de provincies samen nog eens 10 miljoen euro extra via het
Fietsfonds aan de subsidiëring van fietspaden langs gemeentewegen.
Aangezien ca. 60% van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk
gelegen is langs gemeentewegen , is de aanwezigheid en betrokkenheid
van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten in het Fietsteam
evident.
Uit wat bestaat het Integraal FietsInvesteringsprogramma 2010?
Het integraal fietsinvesteringsprogramma 2010 bestaat uit eigen
investeringen van de Vlaamse overheid langs gewestwegen en waterwegen
(zowel vastlegging als begin van uitvoering in 2010) en subsidies aan
lokale overheden voor fietspaden langs gewestwegen (vastlegging in
2010) en gemeentewegen (vastlegging en uitvoering in 2010).
Minister Crevits gaf haar goedkeuring aan het Integraal
FietsInvesteringsprogramma 2010 (zie bijlage). Tegelijkertijd heeft ze
aan het Fietsteam de opdracht gegeven om nu een meerjarenprogramma uit
te werken voor 2011-2014. De eerste stappen daartoe zijn ondernomen.
Minister Hilde Crevits: " Deze geïntegreerde samenwerking zorgt er
voor dat de neuzen in dezelfde richting staan met het oog op het
realiseren van 1 globaal programma. Voor de fietsers is het niet
belangrijk wie de investeringen uitvoert. Voor de fietsers telt enkel
het resultaat. "
Enkele voorbeelden uit het Fietsinvesteringsprogramma:
West-Vlaanderen: 49 projecten
· Zwevegem : kruising van de secundaire N391 met de
nonstopfietsroute (fietssnelweg) `Guldensporenpad'. Daar wordt een
ongelijkvloerse kruising van de N391 (fietstunnel) aangelegd.
De integratie bestaat uit de samenwerking met de provincie
West-Vlaanderen als beheerder van de Spoorwegbedding Kortrijk -
Zwevegem. De kostprijs van deze fietstunnel wordt gedeeld tussen AWV
en de provincie.
· Middelkerke: aanleg van vrijliggende fietspaden langs de
N33 van Kalsijdebrug tot Kromme Elleboog.
Ter hoogte van de Kalsijdebrug (kruising van de N33 en Kanaal
Nieuwpoort - Plassendale) wordt een oud veiligheidsknelpunt op de
nonstopfietsroute langs het kanaal weggewerkt door een koker in de
gewestweg N33 te voorzien. Tegelijkertijd wordt in Gistel structureel
onderhoud uitgevoerd op de fietspaden langs de N33 en worden langs de
N358 ter hoogte van de afrit van de N33 veilige fietspaden aangelegd.
Oost-Vlaanderen: 48 projecten
· Beveren: N485 aanleg van fietspaden tussen N70 en E17
enerzijds via module 13 (subsidies aan lokale overheid) en anderzijds
via hierop aansluitende fietspaden door investeringen van AWV. De
aanleg van deze fietspaden verloopt gelijktijdig.
· Gent: bouwen van een fietsbrug over de R4 t.h.v. J.
Kennedylaan en D. Eisenhowerlaan).
Antwerpen (45 projecten) & Vlaams-Brabant (52 projecten)
· In het Fietsinvesteringsprogramma 2010 worden subsidies
opgenomen voor de realisatie van de fietsroute langs spoorlijn 12 in
Kalmthout tussen Heuvel en Vogelenzang (onderdeel van fietssnelweg
Antwerpen-Essen) en langs de spoorlijn in Lint tussen Veldstraat en
Kontich-Station (onderdeel van de fietssnelweg Antwerpen-Mechelen). De
realisatie van de fietssnelweg Antwerpen-Mechelen vordert snel. Zo
wordt in Duffel gewerkt aan de bouw van 2 fietsbruggen,
respectievelijk over de Nete en de N14 Mechelsebaan aan de oostzijde
van de spoorlijn 27 (subsidies Vlaamse overheid 2009).
· Wat de fietssnelweg Mechelen-Diest betreft, werden volgende
trajecten opgenomen in het Fietsinvesteringsprogramma 2010: verharding
jaagpad langs de Dijle tussen Werchter en Rijmenam, de bouw van een
fietsersbrug over de Demer in Aarschot en de verharding van het
jaagpad tussen Aarschot en Langdorp.
Limburg: 27 projecten
· Lummen: aanleg van ca. 7 km fietspaden langs de N725
(Blanklaarstraat - Meldertsebaan - Dikke Eikstraat - Thiewinkelstraat)
2) Staat van de bestaande fietspaden
In 2008 stelde minister Hilde Crevits het allereerste
fietspadenrapport voor. Toen werd ruim 6.600 kilometer fietspaden door
ambtenaren van het Agentschap Wegen en Verkeer onderzocht per fiets op
zichtbare gebreken en in kaart gebracht in het rapport. Uit deze
inspecties bleek dat ongeveer 11,5% van de geïnspecteerde fietspaden
in slechte staat was.
Voor het tweede rapport werd er 7.167,9 kilometer gecontroleerd. Dit
is zo'n 531 kilometer meer (toename o.a. door overname
provinciewegen). De inspecties werden uitgevoerd door ongeveer 120
inspecteurs in 27 districten op de fiets.
9,5% op het totaal aantal gecontroleerde kilometer scoort onvoldoende
of slecht (was 11,5% in 2008).
Het is belangrijk om te stellen dat de conclusies van dit onderzoek
enkel betrekking hebben op de comfort parameters. Een gelijkgronds
aanliggend fietspad kan dan wel comfortabel zijn, het is niet (altijd)
veilig. Een vrijliggend fietspad en een gemarkeerd aanliggend fietspad
werden in deze rapportage met andere woorden op eenzelfde manier
beoordeeld.
2009
gelijkgronds aanliggend fietspad
2984,8 km
41%
verhoogd aanliggend fietspad
916,9 km
13%
vrijliggend fietspad
3266,2 km
46%
De inspecties werden uitgevoerd overeenkomstig de handleiding
"Inspectie Fietspaden". Daarbij werden de volgende parameters
opgetekend:
o problemen met waterafvoer
o overgroeiing
o obstakels
o lokale onvlakheden
o globale onvlakheden
De tabel geeft een overzicht van het aantal kilometer geïnspecteerde
fietspaden per provincie en het aantal kilometer dat voldoet (som van
de klassen uitstekend, goed en voldoende) en niet voldoet (som van de
klassen slecht en zeer slecht).
Uit de tabel blijkt dat het aandeel fietspaden dat voldoet sinds 2007
is toegenomen, maar dat er verschillen zijn per provincie. Het comfort
van de fietspaden in Antwerpen, Limburg en West-Vlaanderen is er op
vooruit gegaan. Oost-Vlaanderen is status quo gebleven. Vlaams-Brabant
is er op achteruit gegaan.
aantal kilometer geïnspecteerde fietspaden 2009 vs 2007
provincie
totaal
voldoende of beter
onvoldoende
2009
2009
2007
2009
2007
Antwerpen
1423,5
1326,0
93,15%
87,38%
97,5
6,85%
12,62%
Limburg
1387,4
1294,3
93,29%
91,70%
93,1
6,71%
8,30%
Oost-Vlaanderen
1654,0
1544,2
93,36%
93,33%
109,8
6,64%
6,67%
Vlaams-Brabant
990,0
855,4
86,40%
89,27%
134,6
13,60%
10,73%
West-Vlaanderen
1713,0
1462,7
85,39%
82,86%
250,3
14,61%
17,14%
totaal
7167,9
6482,6
90,44%
88,49%
685,3
9,56%
11,51%
Om het comfort van fietspaden structureel te verbeteren, heeft
minister Hilde Crevits de beslissing genomen in het Standaardbestek
250 een afdwingbare vlakheidsnorm voor fietspaden op te nemen . Deze
vlakheidsnorm garandeert een comfortabel oppervlak van het fietspad
bij aanleg.
bekijk hier de kaart van Vlaanderen
Persinfo:
Cybelle-Royce Buyck
woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits
persdienst.crevits@vlaanderen.be
www.hildecrevits.be