Ingezonden persbericht


ALPINE in Limburg

Nee nee. we gaan niet skiën in het Limburgse, maar de "alpinisten" komen wel naar onze mooie provincie. Op vrijdagmiddag 9 april is de historische binnenplaats van kasteel Limbricht dé verzamelplaats van de Alpine Renault Club Nederland. Deze club, welke ongeveer 300 leden telt, geeft hier de aftrap voor haar club-seizoen 2010, met een weekend onder de bezielende naam; "Rally van het Oerlandschap". Ongeveer 30 Alpine's zullen vanaf 15 uur de binnenplaats oprijden. Maar wat is een Alpine? Alpine is het geesteskind van een man, die in 1946 in het schilderachtige Normandische vissersstadje Dieppe als jongste Renaultdealer de geschiedenis in zou gaan. Deze jongeman, genaamd Jean Rédélé, begon eind jaren 40 rally's te rijden in het Franse equivalent van de VW Kever; de Renault 4CV. Na verloop van tijd kwam hij op het idee om de bodemplaat en motor van de 4CV te gebruiken als basis voor een licht sportwagentje met polyester carrosserie en het merk Alpine was -in 1955- geboren. Jean koos de naam Alpine vanwege zijn successen met de 4CV in de 'Coupe des Alpes' rally. De eerste Alpine luisterde naar de naam A106, maar de Alpine die wereldberoemd zou worden was de A110. Deze A110 werd van '62 tot '77 gebouwd in een oplage van ruim 7300 exemplaren. De A110 werd begin jaren '70 legendarisch als een rally'kanon' van de eerste orde en behaalde in de beroemde Rally de Monte Carlo in '71 de 1e, 2e en 3e plaats. In '73 werd dit nog een keertje overgedaan en in datzelfde jaar werd Alpine zelfs wereldkampioen rally's. Ook de beroemde 24-uursrace van Le Mans werd niet vergeten; daar behaalde Alpine in '78 met een A442 de eindoverwinning. Alpine stond eind jaren 70 zelfs aan de wieg van de succesvolle Renault Formule 1 wagen met turbo motor. De A110 werd opgevolgd door de A310, welke op het A110 principe van een buizenchassis met polyestercarrosserie voortborduurde, maar wat groter en comfortabeler was. In eerste instantie van een 4 cilinder motor voorzien werd vanaf '76 een 6 cilinder gemonteerd. Deze A310 werd begin '85 opgevolgd door de GTA, waarmee Alpine een Porsche 911 concurrent in de markt probeerde neer te zetten. Niet voor niets werd Alpine wel de Franse Porsche genoemd. De GTA werd in maart '91 door een 'super GTA' genaamd A610 opgevolgd. Een luxueuze sportwagen met 250pk turbo motor en een top van 265km/u. Vanwege de hoge kostprijs van 170.000 gulden en de weinig rooskleurige economie begin jaren '90 was dit de verkeerde auto op het verkeerde moment. Uiteindelijk luidde deze A610 in '95 de zwanenzang van het merk ALPINE in en na slechts 818 gebouwde exemplaren in 4 jaar tijd, waarmee deze A610 zelfs exclusiever is dan menig Ferrari, viel in juli '95 het doek voor het merk Alpine. Alpine was vanaf '77 volledig in handen van Renault gekomen. In de fabriek zijn in de loop der jaren ook verschillende sportieve Renault's gebouwd, waaronder begin jaren 80 de dikke 5 Turbo met middenmotor, waarvan enkele exemplaren op het kasteel te zien zullen zijn. Ook de bijzondere Renault Sport Spider werd eind jaren '90 in de Alpine fabriek gebouwd. Ondanks het feit, dat al bijna 15 jaar geen nieuwe Alpine meer de fabriekspoort in Dieppe heeft verlaten dragen de mannen er nog steeds vol trots overalls met Alpine logo's en wordt de fabriek nog altijd door een reusachtig Alpine logo gesierd. Momenteel wordt de Clio RS in Dieppe gebouwd.

De clubleden heten u van harte welkom op kasteel Limbricht om hun Alpine's te bekijken en zullen graag al uw vragen beantwoorden. En. vergeet niet om ook het mooie kasteel te bekijken. Kasteel Limbricht is het enige terpkasteel in Nederland, waarvan de eerste gebouwen al dateren van vóór 1100; een houten versterking op een "motte", een kunstmatige verhoging in het landschap. Begin 17e eeuw verrijst het huidige renaissancekasteel. Het kasteel heeft in 1813-1814 gediend als lazaret voor gewonde Franse soldaten uit de slag van Leipzig. Nu kent het kasteel een unieke gastronomie op z'n Limburgs: een goeie "tas koffie", héérlijke Limburgse vlaai en niet te vergeten: de Limburgse oerdranken; bieren, Elskes, etc.

Op zaterdag gaat de Alpine club op weg voor een mooie rit door de Ardennen en op zondagmorgen wordt Maastricht aangedaan; dit alles georganiseerd door clublid en oud Maastrichtenaar Ed Lemaire, die zelf twee mooie A110's bezit.




Ingezonden persbericht