Ingezonden persbericht


Nederlandse hotels scoren goed op gastvrijheid
88% van de Nederlandse gasten vindt dat het goed gesteld is met de gastvrijheid in het hotelwezen. Dit blijkt uit onderzoek van Weekendjeweg.nl op basis van meer dan 284.000 hotelboekingen in 2009 onder 2.474 hotels in de Benelux, Duitsland en Frankrijk.

Nederlandse hotels scoren het hoogst op gastvrijheid, 72% van de Nederlandse hotels geven de gast het gevoel welkom te zijn. Op nummer 2 staan de Duitse hotels met 69% gevolgd door Belgische hotels met 61%. Hekkensluiters zijn de Franse hotels waar 58% van de Nederlanders zegt zich welkom te voelen.

Onafhankelijke, kleinere hotels scoren in service gemiddeld net zo goed als de grotere hotelketens. Wel is het zo dat de kleinere hotels uitblinken in zowel de hoogste als de laagste scores.

Service is: je welkom voelen
"Al onze gasten krijgen een enquête na hun verblijf waarin wij vragen stellen over de service van het hotel", zegt Weekendjeweg.nl woordvoerder Ed Trentelman. "Uiteindelijk komt die service neer op een gevoel van gastvrijheid. Iets wat door de een als zeer aangenaam wordt ervaren kan de ander niet eens opvallen. Als je kijkt naar het lagere percentage van de tevredenheid in de Franse hotels, spelen aspecten als taal hier waarschijnlijk ook een rol."

In de enquête van Weekendjeweg.nl wordt een hotel op 5 onderdelen beoordeeld; de kwaliteit van de kamer, het ontbijt, service, prijs/kwaliteit verhouding en het hotel in het algemeen. Daarnaast wordt er gevraagd welk cijfer een hotelgast geeft voor het personeel, of men zich welkom heeft gevoeld en of men dit hotel zou aanraden aan vrienden en kennissen.

De gastvrijheid van Weekendjeweg.nl
Ook haar eigen service en gastvrijheid onderzoekt de website regelmatig. Zo blijkt uit een recente enquête onder 5.000 gasten, dat 73% Weekendjeweg.nl een 8 of hoger geeft. "Een geweldig cijfer maar wat voor ons nog waardevoller is, zijn de opmerkingen over dingen die we nog niet helemaal in de vingers hebben. Uit diezelfde enquête blijkt namelijk ook dat de meerderheid het belangrijk vindt om actuele weersinformatie te krijgen en een bepaalde mate van zekerheid krijgen in de vorm van een keurmerk. We nemen dit serieus en zijn nu bijvoorbeeld bezig met Thuiswinkel Waarborg," aldus Trentelman.

Over Weekendjeweg.nl

Weekendjeweg.nl is onderdeel van Bookit, marktleider in Nederland op het gebied van korte tussendoor vakanties in zowel hotels als bungalowparken. In 2009 werden 407.000 boekingen gemaakt bij Bookit met een totaalomzet van 66 miljoen Euro. In een jaar tijd boekten 1.180.000 passagiers via een van de sites een korte vakantie.

Weekendjeweg.nl is de bekendste site van Bookit, gevolgd door BungalowS.nl, Nachtjeweg.nl, Hotelletje.nl, BungalowTrips.nl en Weekendjeweg.be. Vanaf 1994 is Bookit gespecialiseerd in het verzorgen van reserveringen voor hotels en bungalowparken. Bookit is sinds 2005 onderdeel van Holidaybreak PLC, een Europese groep van vakantieaanbieders.