Ingezonden persbericht


()
`

PERSBERICHT

Expositie Grondleggers en Bruggenbouwers

100 jaar muziekschool in Heerlen

()

De muziekschool Heerlen heeft in haar 100-jarig bestaan vijf directeuren gekend. Als strijders voor cultuur en muziekonderwijs speelden zij een cruciale rol in de ontwikkeling van de muziekschool. Van 9 april t/m 11 juni staan de directeuren van de muziekschool centraal in de expositie 'Grondleggers en Bruggenbouwers'. De expositie is te bekijken in SCHUNCK* en maakt onderdeel uit van de jubileumviering '100 jaar muziekschool in Heerlen'.

In 'Grondleggers en Bruggenbouwers' wordt met name aandacht geschonken aan de betekenis van de eerste en derde directeur voor de muziekschool en voor het culturele leven van de stad en de regio: de grondlegger Charles Hennen (periode 1910-1931) en de muzikale duizendpoot Henri Heydendael (periode 1951-1971).

Charles Hennen was de eerste directeur en daarmee grondlegger van de muziekschool. Op verzoek van een groep notabelen van Heerlen nam hij - beroemd violist - de leiding van de Heerlense muziekschool op zich. Omdat de school geen financiële middelen had, zag hij af van zijn salaris. Het dorp Heerlen maakte kennis met de klassieke muziekcultuur dankzij concerten van Hennen zelf met vele musici uit alle windstreken. De leerlingen lieten de resultaten van hun lessen horen in kamermuziekensembles, muziekschoolorkest en kinderoperettes.

Jos Smeets, de tweede directeur van 1932 tot 1951, was als leraar piano, zang en solfège vanaf de oprichting in 1910 werkzaam aan de school. Als directeur had hij te maken met ernstige crisis- en oorlogsomstandigheden. Gebrek aan financiële middelen en een goede huisvesting perkten de ontwikkelingsmogelijkheden van de school in deze periode sterk in.

Henri Heydendael, de derde directeur van 1951 tot 1971, zag de muziekschool groeien van 500 naar 1600 leerlingen. Hij was een veelzijdig musicus: concertpianist, organist, docent, componist en dirigent van talrijke koren. Het grootste zorgenkindje voor hem als directeur van de sterk groeiende muziekschool was de almaar verslechterende huisvestingssituatie. Heydendael was een bruggenbouwer tussen het muziekonderwijs en het regionale muziekleven.

Piet Theunissen, de vierde directeur van 1971 tot 1991, zette vanuit zijn muziekpedagogische achtergrond in op de verbreding van de muziekschool. Muziekonderwijs moest voor alle kinderen toegankelijk zijn, vanuit welke sociale achtergrond of voor welk instrument dan ook. De school zocht de jonge leerlingen op in de wijk en stimuleerde daar de basale muzikale vaardigheden. Daarnaast nam Theunissen in 1985 het initiatief tot de oprichting van het Charles Hennen Concours.

Peter Weinstock, de vijfde directeur van 1991 tot heden, breidt het werkterrein van de muziekschool uit naar het brede culturele en sociale veld. Hij is de drijvende kracht achter bijvoorbeeld het Charles Hennen Concours, het International Breakdance Event en diverse andere evenementen. De muziekschool Heerlen groeit van school voor muziekonderwijs naar een brede culturele en educatieve instelling, die in de stad en ver daarbuiten een goede naam heeft.

In het jubileumjaar van de muziekschool worden van januari 2010 t/m januari 2011 vijf exposities in SCHUNCK* getoond. De exposities worden inhoudelijk benaderd en vormgegeven op een voor SCHUNCK* kenmerkende wijze, waarbij cross-overs gemaakt worden; voor dit project tussen muziek, literatuur, architectuur en beeldende kunst. Grondleggers en Bruggenbouwers is de tweede expositie op rij. De expositie is in de gang naar de muziekschool en in de wachtruimte van de muziekschool te zien.

SCHUNCK*
ongerd 18, Heerlen
T 045-5772200

//////////////




Ingezonden persbericht