Aasted-Madsen: Consumenten beschermen tegen telefonische verkopen
vrijdag 9 april 2010
Telefonisch afgesloten contracten moeten pas rechtsgeldig zijn als
consumenten schriftelijk of digitaal bevestigen dat zij akkoord gaan
met dit contract. Dat heeft CDA-kamerlid Ine Aasted-Madsen deze week
betoogd tijdens een overleg met minister Van der Hoeven over
consumentenbelangen. De CDAâster meent dat de maat vol is, gezien alle
klachten over telefonische verkoop en de praktijken die door
bijvoorbeeld het consumentenprogramma Kassa aan het licht zijn
gebracht. âAls mensen pas vastzitten aan een contract na schriftelijke
bevestiging, kunnen callcentra ook stoppen met het opnemen van de
gesprekken, dat betekent een enorme lastenverlichtingâ, aldus
Aasted-Madsen. Het Kamerlid pleitte er ook voor, om bedrijven de
verplichten om hun bel-me-niet-lijst actueel te houden. Op dit moment
hebben ruim 4 miljoen mensen zich geregistreerd in het register, maar
niet alle bedrijven werken met actuele lijsten, waardoor mensen
maanden na registratie alsnog gebeld worden.
Â
In navolging van een bel-me-niet-register, had Aasted-Madsen bij de
minister geïnformeerd naar de mogelijkheden voor een
bel-niet-aan-register. Dit, omdat verkoop aan de deur, mede door het
bel-me-niet-register, de laatste tijd een vlucht heeft genomen. De
minister voelde hier niet veel voor, omdat het mogelijk in strijd is
met Europese regelgeving. âMaar de bel-niet-aan-stickers van Kassa
gaan in grote getale de deur uit. Blijkbaar is er wel degelijk een
behoefte aan om een dergelijk signaal te kunnen geven. Wellicht kan de
overheid dit initiatief overnemen?â
Â
De minister kondigde in het debat wel aan, dat de
consumentenautoriteit meer munitie krijgt om kwaadwillende bedrijven
aan te pakken. Dit op aandringen van onder andere Aasted-Madsen naar
aanleiding van agressieve klantenwerving door telecombedrijven. Nog
tijdens een onderzoek naar verkeerd handelen, kan de
consumentenautoriteit bedrijven voortaan dwingend opleggen om te
stoppen met hun praktijken. Een ander instrument is, dat de naam van
een bedrijf dat zich niet goed gedraagt openbaar gemaakt kan worden,
dat de maximale boete van 450.000 euro vaker kan worden uitgedeeld en
dat voortaan dwangsommen opgelegd kunnen worden.