CDA

Aasted-Madsen: Consumenten beschermen tegen telefonische verkopen

vrijdag 9 april 2010

Telefonisch afgesloten contracten moeten pas rechtsgeldig zijn als consumenten schriftelijk of digitaal bevestigen dat zij akkoord gaan met dit contract. Dat heeft CDA-kamerlid Ine Aasted-Madsen deze week betoogd tijdens een overleg met minister Van der Hoeven over consumentenbelangen. De CDAâster meent dat de maat vol is, gezien alle klachten over telefonische verkoop en de praktijken die door bijvoorbeeld het consumentenprogramma Kassa aan het licht zijn gebracht. âAls mensen pas vastzitten aan een contract na schriftelijke bevestiging, kunnen callcentra ook stoppen met het opnemen van de gesprekken, dat betekent een enorme lastenverlichtingâ, aldus Aasted-Madsen. Het Kamerlid pleitte er ook voor, om bedrijven de verplichten om hun bel-me-niet-lijst actueel te houden. Op dit moment hebben ruim 4 miljoen mensen zich geregistreerd in het register, maar niet alle bedrijven werken met actuele lijsten, waardoor mensen maanden na registratie alsnog gebeld worden.
Â
In navolging van een bel-me-niet-register, had Aasted-Madsen bij de minister geïnformeerd naar de mogelijkheden voor een bel-niet-aan-register. Dit, omdat verkoop aan de deur, mede door het bel-me-niet-register, de laatste tijd een vlucht heeft genomen. De minister voelde hier niet veel voor, omdat het mogelijk in strijd is met Europese regelgeving. âMaar de bel-niet-aan-stickers van Kassa gaan in grote getale de deur uit. Blijkbaar is er wel degelijk een behoefte aan om een dergelijk signaal te kunnen geven. Wellicht kan de overheid dit initiatief overnemen?â
Â
De minister kondigde in het debat wel aan, dat de consumentenautoriteit meer munitie krijgt om kwaadwillende bedrijven aan te pakken. Dit op aandringen van onder andere Aasted-Madsen naar aanleiding van agressieve klantenwerving door telecombedrijven. Nog tijdens een onderzoek naar verkeerd handelen, kan de consumentenautoriteit bedrijven voortaan dwingend opleggen om te stoppen met hun praktijken. Een ander instrument is, dat de naam van een bedrijf dat zich niet goed gedraagt openbaar gemaakt kan worden, dat de maximale boete van 450.000 euro vaker kan worden uitgedeeld en dat voortaan dwangsommen opgelegd kunnen worden.