Kunst blijft speerpunt publieke omroep
Kunst en cultuur blijven de komen jaren een programmatisch speerpunt
bij de publieke omroep. De publieke omroep is het grootste podium voor
audiovisueel cultuur- en kunstaanbod in Nederland. We willen de
omvang, breedte en variatie van ons aanbod de komende vijf jaar
continueren. Door meer coördinatie en afstemming willen we (nog) meer
kwaliteit, samenhang en continuïteit bewerkstelligen in ons kunst- en
cultuuraanbod. Dat is vastgelegd in het nieuwe concessiebeleidsplan.
Herkenbaar en vindbaar
Met veel verschillende activiteiten verzorgen we een breed, gevarieerd
en onderscheidend kunst- en cultuuraanbod op radio en televisie. We
gaan er met een aantal acties voor zorgen dat mensen dit aanbod beter
herkennen en beter weten te vinden. Bijvoorbeeld met een keten van
publiciteit via de gids, doorverwijzing en crosspromotie tussen de
verschillende omroepen en platforms. Via samenwerkingsprojecten binnen
en buiten de publieke omroep willen we het publiek via de etalage van
de hoofdnetten en -zenders naar ons kunst- en cultuuraanbod leiden op
onze overige kanalen, waaronder het themakanaal Cultura 24. Binnen
deze overige kanalen ontwikkelen we een heldere navigatiestructuur
waardoor programma's gemakkelijk vindbaar zijn. De ontwikkeling van
een centraal cultuurportal op internet (als toegangspoort) is een
andere concrete actie om de herkenbaarheid en vindbaarheid te
verbeteren.
Bereik van kunst en cultuur: verbreding
We zetten ook in op een breder en jonger publieksbereik met ons kunst-
en cultuuraanbod op radio en televisie. Zo zoeken we in dramaseries,
film en muziek naar vormen en thema's die een breed publiek aanspreken
en die verschillende leeftijdsgroepen verbinden, onder andere door
evenementachtige programma's.
Samenwerking
Rond het thema kunst gaan we de samenwerking versterken: intern en
extern. We stimuleren de samenwerking tussen de omroepen en
genrespecialisatie. Dit moet doublures voorkomen en zorgen voor meer
focus, betere navigatie en mogelijkheden voor crosspromotie. Extern
werken we samen met verschillende culturele instellingen en festivals.
We gaan door met ons dramabeleid dat de afgelopen jaren al leidde tot
ruim 200 uur nieuw Nederlands drama. Bij voldoende extra middelen van
het ministerie van OCW verhogen we het budget en volume verder.
We verbreden de inzet van de ensembles van het Muziek Centrum van de
Omroep (MCO). We willen door een meer crossmediale aanpak op alle
geschikte platforms zorgen dat de concerten van de MCO-ensembles een
nog groter publiek bereiken. Daarnaast willen we met deze concerten op
innoverende wijze nieuwe publieksgroepen, zoals jongeren, bereiken.