Rechtbank Zutphen


2009: Minder klachten dan in 2008

Zutphen, 9 april 2010 - In 2009 kwamen er 32 klachten binnen, 9 klachten minder dan in 2008. Dat blijkt uit het jaarverslag klachtbehandeling 2009. Verder is in 2009 een start gemaakt met digitaal klagen. Daarnaast gaan, zoals voorgaande jaren, de meeste klachten over (tussen)uitspraken van rechters. Enkele ongegronde en gegronde klachten hebben geleid tot maatregelen om de organisatie te verbeteren.

Klachten
De klachten waren ook nu weer heel verschillend van aard. In de 32 klachten werden 40 klachtonderwerpen aan de orde gesteld. Deze liepen uiteen van bejegeningsklachten tot klachten over (vermeende) procedurele en administratieve fouten, zowel in de sectoren als in de bedrijfsvoering. Zeven klachten werden gegrond verklaard. Voor enkele klachten werd een advies aan de Klachtadviescommissie gevraagd. De aard en afhandeling van alle klachten leest u in het jaarverslag.

Emoties
De klachtcoördinator, mw. mr. C.B.M. Jongerius, probeert vrijwel altijd te achterhalen welke feiten, omstandigheden en emoties er achter een klacht schuil gaan. De gemoedstoestand van mensen speelt in sommige situaties een belangrijke rol waardoor miscommunicatie en begripsverwarring in het contact met medewerkers van de rechtbank kunnen ontstaan. Dat resulteert soms in een klacht. De klachtcoördinator neemt telefonisch contact op met de klager om een toelichting op de ingediende klacht te vragen en om te kijken of er meteen een oplossing voorhanden is.

Verbeteringen
Enkele ongegronde en gegronde klachten hebben geleid tot maatregelen om de organisatie te verbeteren. Daarbij kunt u denken aan het beter communiceren van het uitstellen van uitspraken en zittingen of procedurele verbeteringen.

Digitaal
Via een speciaal ontwikkelde `klachtenwizard' kunnen klagers sinds kort eenvoudig hun klacht digitaal indienen. Binnen de Rechtspraak wordt onderzocht of klagers in de toekomst hun klacht kunnen ondertekenen met hun DigiD. Hoewel dit nu nog niet mogelijk is, heeft de rechtbank Zutphen vooral uit het oogpunt van klantgerichtheid besloten deze `klachtenwizard' nu al in gebruik te nemen.

Klachten over rechterlijke beslissing
Een klacht over een rechterlijke beslissing wordt niet in behandeling genomen; de klager wordt erop geattendeerd dat hij doorgaans hoger beroep kan instellen. De president van de rechtbank behandelt de klachten. Hij mag zich niet met de uitspraken van de rechter bemoeien omdat de rechter onafhankelijk is.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u het jaarverslag klachtbehandeling 2009 (pdf) en de klachtenregeling van de rechtbank Zutphen lezen. Jaarverslagen van voorgaande jaren vindt u op de pagina 'Publicaties'.

Bron: Rechtbank Zutphen
Datum actualiteit: 9 april 2010