Rechtbank Zutphen
2009: Minder klachten dan in 2008
Zutphen, 9 april 2010 - In 2009 kwamen er 32 klachten binnen, 9
klachten minder dan in 2008. Dat blijkt uit het jaarverslag
klachtbehandeling 2009. Verder is in 2009 een start gemaakt met
digitaal klagen. Daarnaast gaan, zoals voorgaande jaren, de meeste
klachten over (tussen)uitspraken van rechters. Enkele ongegronde en
gegronde klachten hebben geleid tot maatregelen om de organisatie te
verbeteren.
Klachten
De klachten waren ook nu weer heel verschillend van aard. In de 32
klachten werden 40 klachtonderwerpen aan de orde gesteld. Deze liepen
uiteen van bejegeningsklachten tot klachten over (vermeende)
procedurele en administratieve fouten, zowel in de sectoren als in de
bedrijfsvoering. Zeven klachten werden gegrond verklaard. Voor enkele
klachten werd een advies aan de Klachtadviescommissie gevraagd. De
aard en afhandeling van alle klachten leest u in het jaarverslag.
Emoties
De klachtcoördinator, mw. mr. C.B.M. Jongerius, probeert vrijwel
altijd te achterhalen welke feiten, omstandigheden en emoties er
achter een klacht schuil gaan. De gemoedstoestand van mensen speelt in
sommige situaties een belangrijke rol waardoor miscommunicatie en
begripsverwarring in het contact met medewerkers van de rechtbank
kunnen ontstaan. Dat resulteert soms in een klacht. De
klachtcoördinator neemt telefonisch contact op met de klager om een
toelichting op de ingediende klacht te vragen en om te kijken of er
meteen een oplossing voorhanden is.
Verbeteringen
Enkele ongegronde en gegronde klachten hebben geleid tot maatregelen
om de organisatie te verbeteren. Daarbij kunt u denken aan het beter
communiceren van het uitstellen van uitspraken en zittingen of
procedurele verbeteringen.
Digitaal
Via een speciaal ontwikkelde `klachtenwizard' kunnen klagers sinds
kort eenvoudig hun klacht digitaal indienen. Binnen de Rechtspraak
wordt onderzocht of klagers in de toekomst hun klacht kunnen
ondertekenen met hun DigiD. Hoewel dit nu nog niet mogelijk is, heeft
de rechtbank Zutphen vooral uit het oogpunt van klantgerichtheid
besloten deze `klachtenwizard' nu al in gebruik te nemen.
Klachten over rechterlijke beslissing
Een klacht over een rechterlijke beslissing wordt niet in behandeling
genomen; de klager wordt erop geattendeerd dat hij doorgaans hoger
beroep kan instellen. De president van de rechtbank behandelt de
klachten. Hij mag zich niet met de uitspraken van de rechter bemoeien
omdat de rechter onafhankelijk is.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u het jaarverslag klachtbehandeling
2009 (pdf) en de klachtenregeling van de rechtbank Zutphen lezen.
Jaarverslagen van voorgaande jaren vindt u op de pagina 'Publicaties'.
Bron: Rechtbank Zutphen
Datum actualiteit: 9 april 2010