Delhaize België bevestigt haar value leadership

09/04/2010 16:13

DELHAIZE LE LION

In het licht van recente communicatie rond prijsbeleid, bevestigt Delhaize haar positionering als value leader in de Belgische markt. Deze positie is gebaseerd op scherpe prijzen voor nationale merken, huismerken en eersteprijsproducten, in combinatie met een ruime productkeuze, de beste kwaliteit en dienstverlening. Delhaize's prijspositie steunt op een evenwichtige en wetenschappelijk verantwoorde prijsmethodologie.

Delhaize vergelijkt elke week 300 000 prijzen. De prijsmethodologie die Delhaize hanteert, is gebaseerd op de volgende principes:

* Een zo groot mogelijke, volledig vergelijkbare productenkorf met optimale relevantie voor de klant.

* Geen herberekening voor producten met een verschillend gewicht of inhoud: het is niet correct de literprijs te vergelijken van een fles van 1,5 L frisdrank met die van een 2 L-fles van dezelfde frisdrank, omdat prijzen per liter/kilo meestal hoger zijn voor de kleinere verpakking, ten gevolge de verpakkingskosten, transportkosten en andere.

* Enkel prijsvergelijking voor producten van dezelfde kwaliteit: prijzen vergelijken van eersteprijsartikelen met diverse kwaliteitsniveaus vertekent de realiteit. Zelfs voor haar eersteprijsproducten hanteert Delhaize strikte kwaliteitsnormen.

* Vergelijking met concurrerende winkels in het hele land: Delhaize heeft een nationaal prijsbeleid, dit betekent dat onze klanten dezelfde prijs betalen voor een product in elke supermarkt van het land. Delhaizeklanten uit een bepaalde regio betalen geen hogere prijzen om lagere prijzen voor dezelfde producten in andere regio's te financieren.

* Weging van de producten volgens hun belang in het boodschappenwagentje van de klant.

Op basis van Delhaize's onafhankelijk gecertifiëerde prijsmethodologie en rekening houdend met alle bijkomende voordelen die Delhaize haar klanten biedt (plus-punten op gemiddelde aankopen, alle promoties...), was het prijsverschil tussen Delhaize en haar goedkoopste concurrent vóór de prijscampagne van 1 april gemiddeld 4 tot 5 %, en was Delhaize 6 tot 7 % goedkoper dan haar duurste concurrent. De prijsverlagingscampagne van 1 april heeft een bijkomende verbetering met 1 tot 2% van deze reeds sterke positie tot doel.

Op 1 april 2010 verlaagde Delhaize de prijzen van 1 300 producten, zonder dit te compenseren met prijsverhogingen voor andere producten. Delhaize kon deze investeringen doen dankzij haar inspanningen op het vlak van kostenbeheersing, efficiëntie, voorraadbeheer en verbeterde aankoopvoorwaarden.

De prijsverlagingscampagne van 1 april is de vijfde op rij in een periode van slechts 18 maanden. De belangrijke inspanningen die Delhaize de voorbije twee jaar op dit vlak heeft geleverd, werden meermaals bevestigd door onafhankelijke experts en organisaties.

Delhaize's verlaagde prijzen op haar uitgebreide aanbod aan uitstekende nationale merken, samen met haar sterke aanbod van 6000 kwalitatieve huismerkproducten (die niet werden meegerekend in bovenstaande percentages) aan prijzen die gemiddeld 15-30% lager liggen dan vergelijkbare producten van nationale merken, en haar selectie van 450 kwaliteitsvolle eersteprijsproducten, maken van Delhaize de beste prijs/kwaliteitskeuze in de Belgische markt voor het gemiddelde mandje van de klant.

Bovendien biedt Delhaize veel meer dan enkel prijs: een ruim assortiment van 17.000 producten, inclusief een ruim aanbod verse producten, zoals vers brood dat meermaals per dag in de winkel wordt gebakken en dagelijks aangevoerde verse vis, dienstverlening, convenience en expertise in haar winkels. Daarom is Delhaize meer dan ooit de value leader in de Belgische markt.

Delhaize België

Eind 2009 bestond het netwerk van Delhaize België uit 792 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop 'n Go en Tom&Co), realiseerde Delhaize België in 2009 een omzet van 4,6 miljard euro. In 2009 had Delhaize België een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming heeft meer dan 17 000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, die actief is in 6 landen op 3 continenten. Eind 2009 telde het netwerk van Delhaize Groep 2732 winkels. De groep stelt 138 000 mensen te werk.

*Bron: AC Nielsen

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel