Ingezonden persbericht



---


** PERSBERICHT **

Ondernemende studenten introduceren tassenslot en noodlezeef

Den Haag, 31 maart 2010

Op zaterdag 10 april etaleren honderden jonge ondernemers van vmbo, mbo- en hbo scholen uit de provincies Gelderland en Overijssel hun koopwaar in winkelcentrum de Oranjerie Apeldoorn. Tijdens een speciaal georganiseerde Marktdag zullen deze studentondernemers aan den lijve ondervinden hoe zij hun product het best aan de man kunnen brengen en hoe groot de marktpotentie ervan is. De deelnemers van de studentenbedrijven doen mee aan het ondernemersprogramma van Stichting Jong Ondernemen. De studenten leiden een jaar lang hun eigen bedrijf en raken zo (meer) bekend met ondernemerschap. De vakjury zal de prijs uitreiken voor het studentenbedrijf dat qua presentatie, klantbenadering en overall concept het meest overtuigt.

De Marktdag is onderdeel van het ondernemersprogramma van Jong Ondernemen. Daarin wordt studenten gedurende een jaar de kans geboden om al doende te leren wat ondernemerschap is en wat het hebben van een eigen bedrijf inhoudt. Deelnemers zetten daartoe een echte onderneming op. Jong Ondernemen stimuleert studenten om voor hun onderneming innovatieve producten te bedenken en te ontwikkelen. Ze moeten voor hun product niet alleen een bedrijfsplan schrijven, maar ook nadenken over de financieringsmogelijkheden. Een begeleider uit het bedrijfsleven en een financieel adviseur staan de jonge ondernemers in het proces bij met advies.

Regiofinale
Na afloop van de Marktdag vindt de regiofinale plaats, waarbij het beste studentenbedrijf van de regio Gelderland/Overijssel wordt gekozen. Een jury kiest uit alle deelnemende studentenbedrijven een regiowinnaar op basis van hun presentatie, het bedrijfsplan en de geboekte resultaten.

'Learning by doing'
Cees Pille, directeur van Jong Ondernemen: "In Nederland start slechts drie procent van de afgestudeerden een eigen bedrijf. Daarmee is Nederland hekkensluiter in Europa. Jong Ondernemen wil kinderen en jongeren in de leeftijd van 10 tot 24 jaar in aanraking brengen met het ondernemerschap en talenten op dat gebied tot ontwikkeling brengen." Pille: "Ondernemen is niet iets dat je kunt leren uit een boekje. Het is een zaak van doen, 'learning by doing'. Met onze special ontwikkelde programma's stimuleren we jongeren om het ondernemerschap als serieuze optie te onderzoeken."

Over Jong Ondernemen
Jong Ondernemen is in 1990 opgericht om leerlingen en studenten van basisonderwijs tot en met wetenschappelijk onderwijs door middel van speciale programma's onder begeleiding van ervaren coaches te leren wat 'ondernemen' inhoudt. Jong Ondernemen is partner van het programma 'Leren Ondernemen' van de Ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een speerpunt dat ook in opgenomen in het regeerakkoord van het huidige kabinet.

Jaarlijks organiseert Jong Ondernemen een aantal Marktdagen in verschillende steden in Nederland, waaronder Apeldoorn. In voorgaande jaren presenteerden tijdens Marktdagen duizenden studentenbedrijven al hun koopwaar. Dit jaar kunnen bezoekers van het winkelcentrum bij de studenten onder meer terecht voor een watermeter, om water- en gasverbruik in de hand te houden, een tassenslot, om tassenrollers te weren, dakpannen met voedervoorziening voor vogels en een noodlezeef. de Oranjerie in Apeldoorn is te bezoeken van 10.00 tot 17.00 uur.

De overige Marktdagen vinden plaats op
Zaterdag 6 maart in de NH Kerk in Den Bosch
Zaterdag 13 maart in winkelcentrum Schalkwijk in Haarlem Zaterdag 20 maart in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht Zaterdag 17 april in winkelcentrum Tamboerpassage in Hoogeveen

Kom ook naar de Oranjerie en ontmoet de ondernemers van morgen!

Meer informatie vindt u op www.jongondernemen.nl

(einde bericht)