Ingezonden persbericht


Niek Kemps in Galerie de Expeditie

Opening zaterdag 10 april 17.00 tot 19.00 uur
10 april tm 22 mei 2010

Niek Kemps (Nijmegen, 1952) werd nationaal en internationaal bekend in de jaren 80 en maakte deel uit van de generatie kunstenaars die het kunstobject, haar plaats in de ruimte en de waarneming ervan op zijn kop zetten.Hij nam deel aan belangrijke internationale tentoonstellingen, zoals de Documenta in Kassel, de Biennale van Venetië en de destijds spraakmakende Chambres d'Amis in Gent. Overzichten van zijn werk waren te zien in het van Abbemusuem, Museum Boijmans van Beuningen, evenals in musea in de VS, Groot-Brittanië, Frankrijk en België.

Niek Kemps is de meester van meerduidigheid. Nooit is met een oogopslag zijn werk een open boek. Je moet er flink in bladeren en het een met het ander in verband brengen. Zijn kwaliteit als beeldend kunstenaar is echter ook, dat hij je met die ene oogopslag weet te binden. Een beeld van Kemps roept altijd een onmiddellijke gewaarwording op van een betekenis die niet eenduidig is maar desondanks onontkoombaar aanwezig. Het kunstwerk lijkt een middel om tot in het oneindige betekenissen voort te brengen. Vertrouwde beelden worden onvertrouwd en werkelijkheden wisselen . Bij de recente serie werken in deze tentoonstelling draaien veranderende perspectieven met onwerkelijke imaginaire diepten om elkaar heen. Er is gebruik gemaakt van polyurethaan rubber waarin de afgebogen bewegingen in een getordeerd vlak liggen. Alles draait en wil bewegen: hang on to your vertigo.

Vergelijkbare circulaire bewegingen zijn al aan te treffen in het werk the Weight of Folly uit 1986. Deze prachtige sculptuur die twee jaar later tentoongesteld werd in de solotentoonstelling TweeTwoDeux, in Museum Boijmans van Beuningen en in Musée d'Art Moderne van St Etienne, is nu ook in de galerie opgesteld. Het werk bestaat uit drie scherp gebogen delen die in een draaiende beweging geplaatst zijn. Aan de binnenkant zijn zwart wit foto's onderdeel van het werk. Je zou de foto's als beeld kunnen lezen maar ze zijn dusdanig opgenomen in het werk dat ze versmelten met de sculptuur. De verwarring van wat zichtbaar en onzichtbaar is, dat wat er lijkt te zijn en niet is, dwingt de kijker tot een actieve rol van interpreteren of betekenis geven, die verder reikt dan de beeldende kunst alleen.

30 april en 1 mei is de galerie gesloten
open: woe tm za 13.00 tot 18.00 uur

---