Ministerie van Defensie
Scholieren ingewijd in overheidsbeleid
10 april 2010, 10.12 uur
Defensie heeft leerlingen van 5 en 6 VWO ondersteund in de
intellectuele competitie `Den Haag Centraal'. Dit onderwijsproject
daagde scholieren uit een beleidsvoorstel te schrijven voor de aanpak
van een actueel, maatschappelijk probleem.
De in totaal twintig leerlingenteams konden kiezen uit de vraagstukken
sociale dienstplicht, krachtwijken, bonussen, downloaden of
integratie. Op deze unieke wijze maakten zij kennis met de overheid,
het traject van beleidsontwikkeling en met Den Haag als
bestuurscentrum.
Op de Haagse Prinses Julianakazerne kwamen vrijdag twee van de teams
bijeen die het beste idee hadden voor het thema `sociale
dienstplicht'. Daar schreven zij onder begeleiding van een
defensieadviseur een beleidsvoorstel.
De scholieren gingen ook in gesprek met politici, wetenschappers en
beleidsmedewerkers van kennisinstellingen, bedrijven, de gemeente Den
Haag en de ministeries van Financiën, Defensie, Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.
Per thema gaf één groep leerlingen aan het einde van de dag een
presentatie in de oude Tweede Kamer. De overige leerlingen stelden als
oppositie kritische vragen. Voor de beleidsmakers in spé is het wel
duidelijk dat de totstandkoming van beleid een veelzijdig proces is,
waarbij je wordt uitgedaagd verschillende belangen met elkaar te
verenigen en de juiste informatie te vergaren.
Een deskundige jury koos Dalton Den Haag als uiteindelijke winnaar met
hun voorstel over `krachtwijken' met als titel `Neem je moeder mee
naar school'. Initiator van de beleidscompetitie is de intermediaire
organisatie Science Alliance.Kijk voor meer informatie over `Den Haag
Centraal' op www.science-alliance.nl/denhaagcentraal