Deurwijzer tegen colportage niet praktisch


GRONINGEN, 20100412 -- De Consumentenautoriteit is in maart een campagne gestart over colportage. Wie geen slachtoffer wil worden van misleidende colporteurs kan een Deurwijzer aan de binnenkant van de voordeur hangen. Daarop staat kort en bondig uitgelegd hoe je als consument onwelkome verkopers de deur kunt wijzen. Maar GeenGeleurAanMijnDeur.nl heeft een veel praktischer oplossing.

[Anti-colportage sticker] "Het is mooi dat de overheid nu met deze Deurwijzer komt", zegt Edward van der Ree van Geen Geleur Aan Mijn Deur met enige ironie. "Je kunt er een hele zondagmiddag zoet mee zijn, downloaden, uitprinten, uitknippen, vouwen, lezen en dan ophangen aan de binnenkant van de voordeur. Maar wat blijkt als je dat allemaal gedaan hebt? De colporteur belt nog steeds aan."

"Tegen de tijd dat dat gebeurt hangt de Deurwijzer al lang niet meer aan de deur en moet je dus terug naar binnen om deze zelf gedownloade, uitgeprinte, uitgeknipte, in model gevouwen en door de hond aangevreten Deurwijzer te raadplegen over wat je rechten zijn."

De mannen van www.geengeleuraanmijndeur.nl menen een praktischer oplossing gevonden te hebben. Zij bedachten een handige sticker voor bij de deurbel waarop de boodschap 'NEE, Géén geleur aan mijn deur' prijkt. Soortgelijke NEE stickers bestaan al jaren voor de brievenbus en werken nu ook uitstekend tegen ongewenste bellers. Een colporteur kan zich simpelweg niet verschuilen achter een -ik kan niet lezen- excuus.

Jaarlijks krijgt bijna één op de vijf Nederlanders te maken met agressieve en misleidende colportage of verkoop aan de deur. Het gemiddelde schadebedrag per persoon bedraagt 35 euro. In totaal bedraagt de schade 12 miljoen euro per jaar.

De slag om de voordeur lijkt dankzij de anti-colportage sticker een gewonnen strijd. Nu nog een andere invulling voor de zondagmiddag zien te vinden.

www.geengeleuraanmijndeur.nl