Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Amsterdam, 4 februari 2010

Eerste grote Linkedin wijnproeverij van kleine importeurs

Veertig wijnkopers, kleine zelfstandige importeurs, houden zondag 11 en maandag 12 april gezamenlijk een proeverij in het Groothandelsgebouw (Engels) in Rotterdam. De proeverij wordt georganiseerd door wijntijdschrift Perswijn. Het is de eerste grote professionele wijnproeverij opgezet via het sociale netwerk Linkedin. Op de proeverij laten de importeurs hun wijnen proeven aan consumenten (zondag) en aan vakhandel en horeca (maandag).

De kleine wijnimporteurs (KWI) bieden wijnliefhebbers en professionals iets bijzonders: ze werken met kleine producenten, die veel aandacht besteden aan terroir, de smaak van de regio. Door de kleine schaal van een KWI - meestal zijn het eenmanszaken met minder dan 75.000 flessen import - kan de importeur bovendien veel persoonlijke service leveren. De wijnen zijn uniek en niet op grote schaal verkrijgbaar. Het traject van wijngaard naar consument is kort. De meeste importeurs hebben zich gespecialiseerd in een land of een streek, waarin ze thuis zijn. Ze zijn allemaal anders, de passie en gedrevenheid is bij iedereen hetzelfde.

Op het evenement laten ongeveer veertig importeurs hun wijnen proeven. Sommige deelnemers richten zich alleen op consumenten, anderen op horeca en winkels en sommigen op allebei. Daarom worden twee proeverijen gehouden: zondag 11 april is bestemd voor consumenten, maandag 12 april zijn horeca en vakhandel van harte welkom. De organisatie verwacht beide dagen vel belangstelling omdat de aanpak van deze wijnimporteurs aanspreekt.

Perswijn en eerste Linkedinproeverij

Wijntijdschrift Perswijn heeft al jaren ideeën om een evenement te organiseren voor kleine wijnimporteurs, naast haar andere evenementen. Op Linkedin ontstond een Perswijn-netwerk en een groep van kleine wijnimporteurs, waar de behoefte voor zo'n evenement bevestigd werd en gepeild werd met een kleine enquête, die door 80 importeurs werd ingevuld. En inderdaad, de kleine importeurs waren wel 'in' voor een gezamenlijk evenement. Dit wordt de eerste professionele, openbare LinkedIn-proeverij! Met veel importeurs en veel wijnen te ontdekken. Linkedin groups Kleine Wijn Importeurs : http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=2482558 Perswijn : http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=1939902

Grote evenementen zijn voor kleine importeurs meestal geen haalbare kaart: de kosten zijn hoog en het valt niet mee om op te vallen tussen de giganten van de wijnwereld. Op dit evenement blijven de kosten binnen de perken omdat de deelnemers veel zelf regelen.

Kaartverkoop en deelname

Kaarten voor het evenement - kosten E 17,50 - zijn verkrijgbaar vanaf 20 februari 2010 via www.perswijn.nl/kwi , waar ook alle informatie te vinden zal zijn. Kleine importeurs kunnen zich aanmelden voor deelname aan de proeverij via André Sauerbier: andre@wijnpers.nl.

Data: 11 april 2010 (consumenten) en 12 april 2010 (pers en horeca)

Tijd: 12.00 uur - 17.30 uur (beide dagen)

Locatie: Zalencentrum Engels (Groothandelsgebouw) 8e etage, Rotterdam

Entree: E 17,50

EINDE PERSBERICHT

Lijst van de importeurs voor interviews beschikbaar vanaf 15 februari. Specialiteiten zijn vermeld.

De organisatie is bereid een lezersactie op te zetten voor de lezers van uw medium. Gaarne contact opnemen met: André Sauerbier, andre@wijnpers.nl, 06-45010718.

Noteer ook het volgende PersWijn evenement : ( Ontdek de Nieuwe Wereld Wijnen, 30 mei 2010 Amsterdam Dit evenement wordt georganiseerd door Perswijn Media en Evenementen. Perswijn is het grootste onafhankelijke Nederlandstalige wijnmagazine in de Benelux, dat met een oplage van 12.000 meer dan 25.000 lezers weet te bereiken. Het is het enige, Nederlandse wijntijdschrift dat zich richt op de consument en vakhandel. Door de kwaliteit is Perswijn ook voor de professional -in handel en horeca- een belangrijk en toonaangevend wijnmagazine.