Ingezonden persbericht


Westfield RaceCup uitgegroeid tot grootste merkencup in Nederland

ZANDVOORT - Komend weekeinde begint het nieuwe seizoen van de Westfield RaceCup. Het spectaculaire kampioenschap gaat van start op Circuitpark Zandvoort, en rijdt onder meer op het TT-circuit van Assen en op historische circuits als Hockenheim, Nürburgring, Spa-Francorchamps en Zolder. De afgelopen jaren is de Westfield RaceCup uitgegroeid tot de grootste Cup-klasse van Nederland en de populariteit en interesse in de klasse blijven maar stijgen. Zo staan er komend jaar veel nieuwe rijders aan de start en is bovendien een nieuwe mediapartner gevonden. Gino van Buren, de stuwende kracht achter het kampioenschap, blikt vooruit op het nieuwe seizoen.

"We hebben komend seizoen bijna vijftig coureurs in de Westfield-klasse aan de start staan van wie maar liefst veertien nieuwe rijders. Welke klasse kan dat nou nog zeggen? Het geeft aan hoe populair onze klasse is", legt Van Buren uit. De afgelopen weken werd op de thuisbasis in Lelystad met man en macht gewerkt om alles op tijd gereed te krijgen. De laatste puntjes zijn op de i gezet voor de seizoensopener op Circuitpark Zandvoort; bij Westfield Nederland zijn ze er klaar voor. "Het concept van alle rijders onder hetzelfde dak, goed verzorgde catering en véél en leuk racen voor weinig geld is de sleutel tot succes van dit kampioenschap. Dat zal ook dit jaar duidelijk worden. De klasse en de schitterende races zijn ook sponsoren niet onopgemerkt gebleven. Daarnaast is RTL GP komend jaar onze nieuwe mediapartner", meldt Gino van Buren.

"Als je tegen de vijftig gelijkwaardige auto's de Tarzanbocht in ziet duiken, geeft dat een geweldig gevoel. De auto's zijn licht, snel, wendbaar, open en zorgen daardoor voor een vrij gevoel. Er hebben zich opnieuw veel deelnemers ingeschreven. Het is een zeer gemêleerd gezelschap en mede daardoor is dit kampioenschap goed voor veel gezelligheid. En belangrijker nog: veel racen voor relatief weinig budget. Wij zijn er trots op dat de rijders het naar hun zin hebben en dat de Westfield Cup inmiddels is uitgegroeid tot de grootste Cup-klasse in Nederland. Betaalbaar racen met een hoge belevingsfactor in combinatie met een streng opgezet reglement. Onze succesformule is een grote hit gebleken", meldt de ondernemer uit Lelystad vol trots.

"De auto heeft 170 pk en weegt slechts 570 kilo. Dit in combinatie met achterwielaandrijving is de Westfield een echte racer. De bolides zijn bovendien ontwikkeld in samenwerking met de Westfield-fabriek in Engeland en is samengesteld uit de juiste componenten om succes te kunnen waarborgen. Voor komend jaar wordt de auto aangepast; een side-impactbescherming van Caged behoort tot de verplichte upgrade. De remblokken van Ferodo Motorsport zijn inmiddels bij iedereen bekend, evenals de vertrouwde Toyo-banden. Verder is er een samenwerking aangegaan met schokbrekerfabrikant KW, welke vanaf de volgende race nieuwe verbeterde schokdempers kan voorzien. Dit zijn stuk voor stuk partners die voor betaalbare kwaliteit staan, de basis van de Westfield-klasse."

Ook de deelnemers aan de Westfield Cup zijn uitermate enthousiast, zo leerde een kort veldonderzoek. "Dit wordt mijn tweede seizoen in de Westfield Cup", liet Danny Lammers weten. "Ik had daarvoor al wat ervaring in de Seat Endurance Cup en had wat geracet met een VW Golf, maar dit was een heel nieuwe uitdaging. Komend jaar staan we met vier rijders uit Winterswijk aan de start; we hebben elkaar aangestoken met het virus. Het concept is gewoon super. Je staat met alle rijders in een grote tent. Dat is mooi; je leert alle rijders kennen en helpt elkaar tot de race begint. Dan rijd je tegen elkaar, maar daarna is het weer gezelligheid troef. De auto is geweldig, met achterwielaandrijving kun je echt op zoek naar de limiet. Bovendien heb je geen voorruit, dus continu vliegjes op je vizier. Het is net motorrijden en de beleving is daardoor fantastisch. Het is echter wel gentlemen-racing, dat is het succes van de klasse. We hebben de hele winter gewerkt om er nu te kunnen staan, de zon schijnt en de auto's staan klaar dus we kunnen niet wachten om ze uit te laten!"

"Ook voor mij wordt het mijn tweede seizoen", voegde Christiaan Vos toe. "Het is een heel leuke auto en een mooi kampioenschap. In plaats van naar de tennisclub ga je naar de Westfield Cup. Het is een doorlopende laddercompetitie. Je kunt dus goed zien of je vooruitgang boekt, bovendien weet je tegen wie je rijdt. Je kunt daardoor je eigen ontwikkeling toetsen. Ik hoop dan ook komend jaar verder naar voren te eindigen. De Westfield is gewoon een superauto, zonder dak en achterwiel aangedreven. Het is echt Spartaans sturen, dat maakt het uitdagend. Het is serieus racen met een knipoog. Het is een soort vrijetijdsbesteding met een auto, die goed betaalbaar is."

Arnout van Diermen, uitkomend onder startnummer 58 is besmet met het racevirus. Hij is enthousiast over de klasse: "Ik ben begin vorig jaar ingestapt. Ik heb een Lotus Elise, maar wilde graag ergens gaan racen. Niet met de Lotus, maar met een leuke en betaalbare auto. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Westfield Cup. Het is een enorm groot veld waar iedereen elkaar kent en je hebt overal mooie gevechten op de baan. Dat vind ik zo leuk aan deze klasse. Het massale startveld is echt gaaf! Het is fantastisch dat er zoveel rijders aan de start staan." In het drukke bestaan heeft Van Diermen gekozen voor arrive and drive. "Alles is geregeld als je op het circuit aankomt. Gewoon instappen en rijden. Ik vind het vooral goed dat er veel eendaagse evenementen zijn. Gewoon een dag lekker hard racen, daar word ik blij van. Ik hoop dat we de komende jaren een eenheidsklasse blijven die betaalbaar is. Hoe meer eenheid hoe beter, en hoe meer strijd en spanning."

Gevarieerde kalender Westfield RaceCup 2010

In 2010 zal de Westfield RaceCup ook een aantal buitenlandse circuits aandoen. Behalve het vertrouwde Zandvoort en Assen zullen er ook wedstrijden worden verreden in België op de circuits van Spa-Francorchamps en Zolder. Ook in Duitsland komt de klasse in actie op Hockenheim en de Nürburgring. Maar dit weekeinde is de start van het seizoen op Circuitpark Zandvoort. Wie het allemaal met eigen ogen wil aanschouwen, kan een bezoek brengen aan de duinenpiste.

|Datum:          | |Plaats               |Evenement      |
|11 april        | | Zandvoort           | Wedstrijd     |
|1 & 2 mei       | | Assen               | Wedstrijd     |
|7 mei           | | Zandvoort           | Wedstrijd     |
|29 & 30 mei     | | Spa                 | Wedstrijd     |
|13 juni         | | Zandvoort           | Sponsordag    |
|19 & 20 juni    | | Hockenheim          | Wedstrijd     |
|10 & 11 juli    | | Nog niet bekend     | Wedstrijd     |
|1 augustus      | | Zolder              | Wedstrijd     |
|8 augustus      | | Zandvoort           | Wedstrijd     |
|5 sept.         | | Zandvoort           | Wedstrijd     |
|17 okt.         | | Zandvoort           | Wedstrijd     |
|23 & 24 okt.    | | Nürburgring         | Wedstrijd     |
De Westfield RaceCup wordt in 2010 ondersteunt door

RTL GP Magazine
Divisie Projects
Wilkens Vertalers & Tolken
KW Suspensions
Aviosign
Ferodo Racing
BROOD
Taat & Friends Catering
KMS Management Systems

Meer info op www.westfieldnederland.nl




Ingezonden persbericht