Landelijk Aktie Komitee Scholieren
BLOGS
De kritiek op ontevredenheid
Door Steven op zondag 11 apr 2010 (21:59)
Afgelopen donderdag mocht ik onder grote (media)belangstelling de
LAKS-Monitor aan staatssecretaris Van Bijsterveldt overhandigen. Een
belangrijk signaal uit dit tevredenheidsonderzoek onder 60.000
scholieren was dat scholieren steeds meer ontevreden worden naarmate
ze langer op school zitten. Hoe komt dit toch?
Veel aanwezigen die wensten dat ze nog scholier waren, verklaarden dat
dit komt omdat de scholier steeds kritischer wordt. `Zelf zou ik mijn
school destijds ook geen voldoende hebben gegeven', aldus de
staatssecretaris. Het gemiddelde rapportcijfer dat scholieren hun
school gaven was overigens een 7,2. Een eersteklasser gaf een 8,1, dit
nam af tot een 6,6 (vierde klas). Een fors verschil dus.
Daarom meen ik dat er meer achter dit signaal zit dan puur de
puberende scholier. Op zoek naar een onderbouwing voor deze wilde
aanname sprak ik met diverse wetenschappers, waaronder Jelle Jolles.
En mijn conclusie is dat het verhaal in dit geval iets gecompliceerder
ligt.
Natuurlijk wordt een scholier kritischer en komt hij in de puberteit,
bovendien wegen negatieve ervaringen zwaarder mee in beoordeling en
die heb je als eersteklasser vaak nog niet. Maar op gebieden als
`motivatie door docenten' en `nut van de les' was de afname van
tevredenheid nog groter. Ook, en belangrijker dan puur wat cijfers,
merk ik dagelijks in de praktijk dat het onderwijs mij en mijn
klasgenoten steeds minder weet te prikkelen. Waar wij als onderbouwers
nog enthousiast waren over een nieuw onderwerp bij aardrijkskunde,
zien we het nu als dagelijkse kost.
Hier ligt denk ik een belangrijk antwoord en maakt de LAKS-Monitor
duidelijk dat we ervoor moeten zorgen dat de scholier meer uitgedaagd
wordt door het onderwijs. "Inspirerend en uitdagend" is niet voor
niets een cliché. Dit betekent bijvoorbeeld meer onderwijs op maat en
enthousiaste docenten voor de klas. Die vervolgens niet moeten
verdwijnen in het bestuur van de school of het bedrijfsleven, maar
zélf ook uitgedaagd worden.
In het licht van de komende verkiezingen is onderwijs gelukkig een
populair politiek thema; iedere partij wil hierin niet bezuinigen
zoals de ridicule heroverwegingsrapporten voorstellen maar juist
investeren. Kreten als die in de vorige alinea worden meer en meer
genoemd.
Ik ben erg benieuwd naar de realisatie en precieze inhoud van deze
plannen. En ik hoop dat we de toenemende ontevredenheid uit de
LAKS-Monitor niet zomaar als "puberkritiek" van tafel vegen, maar
juist als belangrijk signaal meenemen om het onderwijs te verbeteren
en beter aan te passen aan de scholier. Dit debat is nog niet
afgelopen!
------------
zie voor meer informatie http://www.laks-monitor.nl
deze blog is ook verschenen op http://www.trouw.nl/onderwijs