Landelijk Aktie Komitee Scholieren

BLOGS

De kritiek op ontevredenheid

Door Steven op zondag 11 apr 2010 (21:59)

Afgelopen donderdag mocht ik onder grote (media)belangstelling de LAKS-Monitor aan staatssecretaris Van Bijsterveldt overhandigen. Een belangrijk signaal uit dit tevredenheidsonderzoek onder 60.000 scholieren was dat scholieren steeds meer ontevreden worden naarmate ze langer op school zitten. Hoe komt dit toch?

Veel aanwezigen die wensten dat ze nog scholier waren, verklaarden dat dit komt omdat de scholier steeds kritischer wordt. `Zelf zou ik mijn school destijds ook geen voldoende hebben gegeven', aldus de staatssecretaris. Het gemiddelde rapportcijfer dat scholieren hun school gaven was overigens een 7,2. Een eersteklasser gaf een 8,1, dit nam af tot een 6,6 (vierde klas). Een fors verschil dus.

Daarom meen ik dat er meer achter dit signaal zit dan puur de puberende scholier. Op zoek naar een onderbouwing voor deze wilde aanname sprak ik met diverse wetenschappers, waaronder Jelle Jolles. En mijn conclusie is dat het verhaal in dit geval iets gecompliceerder ligt.

Natuurlijk wordt een scholier kritischer en komt hij in de puberteit, bovendien wegen negatieve ervaringen zwaarder mee in beoordeling en die heb je als eersteklasser vaak nog niet. Maar op gebieden als `motivatie door docenten' en `nut van de les' was de afname van tevredenheid nog groter. Ook, en belangrijker dan puur wat cijfers, merk ik dagelijks in de praktijk dat het onderwijs mij en mijn klasgenoten steeds minder weet te prikkelen. Waar wij als onderbouwers nog enthousiast waren over een nieuw onderwerp bij aardrijkskunde, zien we het nu als dagelijkse kost.

Hier ligt denk ik een belangrijk antwoord en maakt de LAKS-Monitor duidelijk dat we ervoor moeten zorgen dat de scholier meer uitgedaagd wordt door het onderwijs. "Inspirerend en uitdagend" is niet voor niets een cliché. Dit betekent bijvoorbeeld meer onderwijs op maat en enthousiaste docenten voor de klas. Die vervolgens niet moeten verdwijnen in het bestuur van de school of het bedrijfsleven, maar zélf ook uitgedaagd worden.

In het licht van de komende verkiezingen is onderwijs gelukkig een populair politiek thema; iedere partij wil hierin niet bezuinigen zoals de ridicule heroverwegingsrapporten voorstellen maar juist investeren. Kreten als die in de vorige alinea worden meer en meer genoemd.

Ik ben erg benieuwd naar de realisatie en precieze inhoud van deze plannen. En ik hoop dat we de toenemende ontevredenheid uit de LAKS-Monitor niet zomaar als "puberkritiek" van tafel vegen, maar juist als belangrijk signaal meenemen om het onderwijs te verbeteren en beter aan te passen aan de scholier. Dit debat is nog niet afgelopen!


------------
zie voor meer informatie http://www.laks-monitor.nl deze blog is ook verschenen op http://www.trouw.nl/onderwijs