Tom Coronel

11 April 2010
Tom Coronel achtste in openingsrace LMS seizoen met Spyker Squadron

Spyker Squadron heeft de openingsronde van het Le Mans Series kampioenschap met gemengde gevoelens afgesloten. Nadat Peter Dumbreck in het eerste uur werd aangereden door een andere GT2 deelnemer moest het team aan de slag om de wagen terug in de race te krijgen en waren de kansen op een goede klassering verkeken. Naarmate de wedstrijd vorderde werd de wagen steeds beter en sneller. Spyker finishte de race uiteindelijk op een achtste plek in de klasse.

Tijdens de eerste ronden verloor Peter een aantal plaatsen maar al snel begon de Schot aan een inhaalrace. Zijn inspanningen werden echter teniet gedaan toen hij na ongeveer drie kwartier rijden van achteren werd geraakt door de Ferrari van Dominik Farnbacher. Met een beschadigde linker achterwielophanging keerde Peter terug naar de pit en de wagen werd de pitbox ingeschoven. De Spyker Squadron monteurs gingen direct aan de slag en verhielpen het probleem in ongeveer 15 minuten tijd. De nummer 85, met inmiddels Tom Coronel achter het stuur, kwam als laatste in de GT2 klasse terug op de baan.

Ondanks de grote achterstand liet het team uit Zeewolde zien dat er nog genoeg potentie in de Spyker C8 Laviolette GT2R zit en reden Tom, Jeroen en Peter rondetijden die gelijk waren aan de top vijf in de race. Een stop & go voor het niet respecteren van de witte lijn en een pit stop voor het vervangen van een beschadigde voorsplitter en wielmoer zorgden voor nog meer achterstand, maar ook deze tegenslagen weerhielden de coureurs er niet van om steeds beter in hun ritme te komen en steeds sneller te gaan.

Na de laatste pit stop en enige druppels regen ging Tom er nogmaals voor zitten en reed in de laatste ronde de snelste raceronde voor Spyker Squadron. Hiermee toonde hij aan dat er zonder alle pech meer in had gezeten.

Peter van Erp, Managing Director: "Ik denk dat we een heel erg goede race hebben gereden. Ongelooflijk. De rijders hebben echt alles uit de auto geperst, we hebben wat ellende gehad. We werden van achter aangereden door de Ferrari van Farnbacher. De achterwielophanging krom en die hebben we moeten vervangen. Later moesten we nog binnenkomen voor een kapotte voorsplitter en een probleem met de wielmoer rechtsachter. Als we dat niet hadden gehad dan hadden we 17 ronden naar voren gelegen en hadden we top vier gereden. De laatste vier uur waren we een van de snelste auto's op de baan. We hebben een mooi set rijders bij elkaar en met een beetje doorontwikkelen en testen voorspel ik je dat we gewoon races gaan winnen."

"Aan het einde moesten we nog eens stoppen. Door de crash die Peter Dumbreck had is de body achter gescheurd en in de loop van de race is het binnenspatbord losgekomen en op het wiel terecht gekomen. Tom zag ineens witte rook komen en dacht dat er wat met de motor aan de hand was, maar op het rechte eind vloog er al een stuk bodywork uit. Voor de zekerheid zijn we twintig minuten voor tijd nog even binnengekomen, maar hij kon eigenlijk direct weer weg en daarna heeft ie nog de snelste race ronde gereden. Het is goed te horen dat de coureurs met veel vertrouwen in de auto zaten. Wat we vorig jaar ook zagen; de auto wordt gedurende de race steeds beter. Dat is wel iets wat we moeten zien te begrijpen want we moeten ons voordeel uit het begin van de race halen. Daarvoor moeten we gaan testen. Al met al hebben we een goede race gereden, maar redelijk wat pech gehad. Iedereen krijgt dat echter gedurende het seizoen, als wij het nu al gehad hebben vind ik dat best. Toch hebben we ook wel weer geleerd en blij om onderdeel te zijn van zo'n competitieve serie."

Tom Coronel: "Ik denk dat we hebben laten zien dat de auto een top 5 positie kan halen en ik zou niet liegen als we misschien wel champagne hadden kunnen spuiten als we geen problemen hadden gehad. Er zit veel potentie in, je merkte dat de auto steeds beter werd. Voor ons als rijders merkte je gewoon als er iets meer grip op de baan komt dat we bij de top 5 qua tijden zitten, dat betekent dat je ook gewoon top 5 zou moeten kunnen finishen. Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad vanmiddag. Gelukkig hebben we na het probleem dat we hadden, waardoor we veel achterstand opliepen, nog wel alles eruit gehaald en kunnen laten zien waar we staan. Ik denk dat belangrijk is dat je meet wat je weet wat je kan en dat hebben we gelukkig ook gedaan. Ik weet voor mezelf waar die staat en dat zou nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen dit jaar."

Jeroen Bleekemolen: "Ik ben eigenlijk best wel tevreden, we hadden goed de snelheid erin zitten. Het is alleen jammer dat we in het begin een aanrijding hadden waarin we wat tijd verloren hebben. De auto ging gewoon heel goed, werd steeds beter en op het einde waren we gewoon echt competitief. We moeten nog hard doorwerken, want iedereen gaat door. Maar het ziet er echt wel goed uit voor de rest van het jaar."

Peter Dumbreck: "Ik denk dat gezien het feit dat we niet hebben getest voor dit weekend en dat de wagen zelfs nog niet gereden had het alles bij elkaar best bemoedigend is. Helaas had ik een aanvaring met Farbacher en zijn Ferrari. Ik blijf erbij dat hij mij raakte en ik hem niet raakte. Vanuit mijn oogpunt deed ik echt niets verkeerd. Zonder dit probleem zouden we ongetwijfeld in de top vijf zijn geëindigd. The snelheid van de wagen in de laatste paar stilst was erg goed. Naarmate er meer rubber op de baan lag kregen we meer grip, iets wat we vorig jaar ook zagen. Het is hoe dan ook bemoedigend, we moeten nu aan het werk en gaan nadenken over hoe we de voorkant van de auto ook laten werken op een baan die wat 'groener' is, maar behalve dit punt was de wagen erg goed en wist Tommy zelfs in de laatste ronde de snelste rondetijd neer te zetten. Ik kijk dan ook erg uit naar een jaar samenwerken met Tom en Jeroen."

Kijk voor meer Spyker Squadron updates ook op de VIMEO en TWITTER pagina's van het team voor de laatste updates.