ISZF

Samenwerken voor een betere dienstverlening - Midoffice

De gemeenten die deelnemen aan het ICT Samenwerkingsverband Zuidwest Fryslân (ISZF) hebben een belangrijke mijlpaal afgerond in hun streven naar een betere dienstverlening. Dit is gedaan door een gezamenlijke invoering van ICT die dit mogelijk maakt, midoffice genaamd, met een gezamenlijke doorlooptijd van slechts vijf maanden. Dit is zeer snel en dat komt, naast de grote inzet van de leverancier en medewerkers, doordat gemeenten hun processen gezamenlijk hebben opgesteld om te voorkomen dat het wiel steeds opnieuw wordt uitgevonden.

Rien van Maanen, Inter Access BV e-Government Solutions

âVanuit Inter Access zijn wij heel blij met de succesvolle implementatie bij het ISZF. Deze implementatie is heel speciaal om een tweetal redenen:

1. De complexiteit van het samenwerkingsverband van 7 gemeenten die vaak toch allemaal hun eigen wensen hebben. Door middel van een goed opgezette aanbesteding en strak management is het ISZF er in geslaagd om alle neuzen toch in dezelfde richting te krijgen;
2. De korte doorlooptijd van de implementatie is een mooie prestatie die door het ISZF samen met Inter Access is weggezet. Gedurende de implementatie zijn door het ISZF de juiste keuzes gemaakt om deze doorlooptijd mogelijk te maken.â

De gemeenten hebben in 2009 een visie geschreven op de verbetering van de dienstverlening. Op basis van een gezamenlijk programma van eisen hebben zij na een aanbesteding de oplossing van Inter Access gekocht. Met de invoering van deze oplossing beschikken zij over het gereedschap dat hen nu al in staat stelt om hun toekomstige dienstverlening naar het gewenste niveau te brengen. Een voorbeeld daarvan is de inrichting van een Klant Contact Centrum: aansluiting op de programmaâs âOverheid heeft antwoord voor burgersâ en âOverheid heeft antwoord voor bedrijvenâ ligt na vandaag voor de deelnemers aan het ISZF binnen handbereik.

De gekozen oplossing is als enige in staat om met één installatie 7 gemeenten te ondersteunen. Het is zelfs mogelijk om daarnaast nog 1, 2 of zelfs 10 gemeenten extra aan te sluiten. Aansluiting van extra gemeenten maakt de oplossing goedkoper: hoe meer inwoners des te lager de prijs voor alle gemeenten. Daarnaast is het mogelijk om de gemeenten op eenvoudige wijze aan te sluiten op nieuwe Landelijke Voorzieningen zoals het âOmgevingsloketâ.

Dankzij de invoering van het Midoffice is het assortiment van de webwinkel uitgebreid met 6 verbeterde producten, namelijk: ⢠Aanvragen uittreksel GBA;
⢠Aanvragen uittreksel Burgerlijke Stand;
⢠De binnengemeentelijke verhuizing;
⢠Het aanvragen van een evenementenvergunning; ⢠Het aantekenen van beroep/bezwaar via de website; ⢠Het aanvragen van een parkeervergunning.
Het grootste verschil is dat de aanvraag op de website automatisch wordt afgehandeld in de systemen van de gemeenten. De burger krijgt de beschikking over een persoonlijke internet pagina (PIP). Hierin kan hij zijn ingediende verzoeken volgen. Al deze digitale producten kunnen burgers en bedrijven 7 dagen in de week, 24 uur per dag, via de website bestellen.

Ook maakt het Midoffice het mogelijk om relatief eenvoudig nieuwe processen af te handelen in plaats van steeds weer nieuwe applicaties hiervoor aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan wettelijke wijzigingen in vergunningverlening, zoals de WABO.

Het ISZF is erkentelijk voor de inzet van de intergemeentelijke stuurgroep voor het Midoffice. Door de intensieve samenwerking over de gemeentegrenzen heen konden optimaal kennis en ervaringen worden uitgewisseld.

Met vriendelijke groet,
ICT Samenwerkingsverband Zuidwest Fryslân
Almar Wimer Siebenga
Directeur

Achtergrond
Het verder uitbreiden van de (elektronische) dienstverlening aan burgers en bedrijven is een belangrijke wens van de overheid. Dat leidt er bij gemeenten toe dat zij steeds meer technologie inzetten om hun processen sneller en efficiënter te laten verlopen. Ook kunnen burgers en bedrijven via internet steeds meer informatie, producten en diensten van de gemeenten afnemen. Zij kunnen daarmee buiten kantooruren, op momenten dat het hun uitkomt, hun zaken met de gemeente regelen.

80% van de gemeentelijke processen is gelijk. Door bij deze ontwikkelingen samen te werken besparen gemeenten kosten. Bovendien kunnen ze beter gebruik maken van gezamenlijke kennis en ervaring.

Het ICT Samenwerkingsverband Zuidwest Fryslân is een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Bolsward, Gaasterlân-Sleat, Harlingen, Lemsterland, Littenseradiel, Bolsward en Wûnseradiel. Het ISZF wordt landelijk als een voorbeeld van intergemeentelijke samenwerking gezien. Het verzorgt de ICT-advisering, -inkoop en het -beheer voor de deelnemende organisaties. Samenwerken voor een betere dienstverlening