ISZF
Samenwerken voor een betere dienstverlening - Midoffice
De gemeenten die deelnemen aan het ICT Samenwerkingsverband Zuidwest
Fryslân (ISZF) hebben een belangrijke mijlpaal afgerond in hun
streven naar een betere dienstverlening. Dit is gedaan door een
gezamenlijke invoering van ICT die dit mogelijk maakt, midoffice
genaamd, met een gezamenlijke doorlooptijd van slechts vijf maanden.
Dit is zeer snel en dat komt, naast de grote inzet van de leverancier
en medewerkers, doordat gemeenten hun processen gezamenlijk hebben
opgesteld om te voorkomen dat het wiel steeds opnieuw wordt
uitgevonden.
Rien van Maanen, Inter Access BV e-Government Solutions
âVanuit Inter Access zijn wij heel blij met de succesvolle
implementatie bij het ISZF. Deze implementatie is heel speciaal om een
tweetal redenen:
1. De complexiteit van het samenwerkingsverband van 7 gemeenten die
vaak toch allemaal hun eigen wensen hebben. Door middel van een goed
opgezette aanbesteding en strak management is het ISZF er in geslaagd
om alle neuzen toch in dezelfde richting te krijgen;
2. De korte doorlooptijd van de implementatie is een mooie prestatie
die door het ISZF samen met Inter Access is weggezet. Gedurende de
implementatie zijn door het ISZF de juiste keuzes gemaakt om deze
doorlooptijd mogelijk te maken.â
De gemeenten hebben in 2009 een visie geschreven op de verbetering van
de dienstverlening. Op basis van een gezamenlijk programma van eisen
hebben zij na een aanbesteding de oplossing van Inter Access gekocht.
Met de invoering van deze oplossing beschikken zij over het
gereedschap dat hen nu al in staat stelt om hun toekomstige
dienstverlening naar het gewenste niveau te brengen. Een voorbeeld
daarvan is de inrichting van een Klant Contact Centrum: aansluiting op
de programmaâs âOverheid heeft antwoord voor burgersâ en âOverheid
heeft antwoord voor bedrijvenâ ligt na vandaag voor de deelnemers aan
het ISZF binnen handbereik.
De gekozen oplossing is als enige in staat om met één installatie 7
gemeenten te ondersteunen. Het is zelfs mogelijk om daarnaast nog 1, 2
of zelfs 10 gemeenten extra aan te sluiten. Aansluiting van extra
gemeenten maakt de oplossing goedkoper: hoe meer inwoners des te lager
de prijs voor alle gemeenten. Daarnaast is het mogelijk om de
gemeenten op eenvoudige wijze aan te sluiten op nieuwe Landelijke
Voorzieningen zoals het âOmgevingsloketâ.
Dankzij de invoering van het Midoffice is het assortiment van de
webwinkel uitgebreid met 6 verbeterde producten, namelijk:
⢠Aanvragen uittreksel GBA;
⢠Aanvragen uittreksel Burgerlijke Stand;
⢠De binnengemeentelijke verhuizing;
⢠Het aanvragen van een evenementenvergunning;
⢠Het aantekenen van beroep/bezwaar via de website;
⢠Het aanvragen van een parkeervergunning.
Het grootste verschil is dat de aanvraag op de website automatisch
wordt afgehandeld in de systemen van de gemeenten. De burger krijgt de
beschikking over een persoonlijke internet pagina (PIP). Hierin kan
hij zijn ingediende verzoeken volgen. Al deze digitale producten
kunnen burgers en bedrijven 7 dagen in de week, 24 uur per dag, via de
website bestellen.
Ook maakt het Midoffice het mogelijk om relatief eenvoudig nieuwe
processen af te handelen in plaats van steeds weer nieuwe applicaties
hiervoor aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan wettelijke wijzigingen
in vergunningverlening, zoals de WABO.
Het ISZF is erkentelijk voor de inzet van de intergemeentelijke
stuurgroep voor het Midoffice. Door de intensieve samenwerking over de
gemeentegrenzen heen konden optimaal kennis en ervaringen worden
uitgewisseld.
Met vriendelijke groet,
ICT Samenwerkingsverband Zuidwest Fryslân
Almar Wimer Siebenga
Directeur
Achtergrond
Het verder uitbreiden van de (elektronische) dienstverlening aan
burgers en bedrijven is een belangrijke wens van de overheid. Dat
leidt er bij gemeenten toe dat zij steeds meer technologie inzetten om
hun processen sneller en efficiënter te laten verlopen. Ook kunnen
burgers en bedrijven via internet steeds meer informatie, producten en
diensten van de gemeenten afnemen. Zij kunnen daarmee buiten
kantooruren, op momenten dat het hun uitkomt, hun zaken met de
gemeente regelen.
80% van de gemeentelijke processen is gelijk. Door bij deze
ontwikkelingen samen te werken besparen gemeenten kosten. Bovendien
kunnen ze beter gebruik maken van gezamenlijke kennis en ervaring.
Het ICT Samenwerkingsverband Zuidwest Fryslân is een
gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Bolsward,
Gaasterlân-Sleat, Harlingen, Lemsterland, Littenseradiel, Bolsward en
Wûnseradiel. Het ISZF wordt landelijk als een voorbeeld van
intergemeentelijke samenwerking gezien. Het verzorgt de
ICT-advisering, -inkoop en het -beheer voor de deelnemende
organisaties. Samenwerken voor een betere dienstverlening