Inspectie Verkeer en Waterstaat
UK 143
Gescheurde brandstofleiding oorzaak brand op vissersschip UK 143
Nieuwsbericht | 12-04-2010
De brand in de machinekamer van het visserschip Andries de Vries (UK
143) op maandag 4 januari 2010 ten noorden van Terschelling is
ontstaan door een gescheurde brandstofleiding. Dat blijkt uit
onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Vóór vertrek
was deze hogedrukbrandstofpersleiding onjuist gemonteerd. Hierdoor is
de brandstof waarschijnlijk in aanraking gekomen met de hete
uitlaatgassenleiding.
Volgens IVW heeft de bemanning adequaat gehandeld bij de
brandbestrijding. De bemanning stopte onder meer de brandstoftoevoer
en sloot de luchttoevoer af naar de machinekamer. Waarschijnlijk is de
brand hierdoor gestopt. Echter, de vaste brandblusinstallatie bleek
niet te werken. Het pneumatische stuurleidingsysteem dat de flessen
met blusmiddel moest activeren, bleek lek en verstopt. De leverancier
die dit systeem eerder had nagekeken, had dit niet opgemerkt.
IVW roept de motorfabrikant op om te onderzoeken of de instructie voor
de controle van hogedrukbrandstofpersleidingen voor gebruikers
verbeterd kan worden. Ook gaat IVW een inventarisatie maken van de
staat van pneumatische stuursystemen van vaste brandblusinstallaties
op andere schepen. Bemanning wordt gevraagd om deze systemen na te
kijken. IVW wil nagaan of aanpassing van het keuringssysteem en het
toezicht hierop verbeterd moeten worden.