Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade groeit 43 procent in 2009

12/04/2010 15:16

Stichting Max Havelaar

De retailwaarde van producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade is in 2009 met 43 procent gestegen ten opzichte van 2008. Dit blijkt uit de jaarcijfers voor de Nederlandse markt van Stichting Max Havelaar. De resultaten sluiten nauw aan bij de uitkomst van het onderzoek dat NCDO op 31 maart 2010 publiceerde waaruit bleek dat in 2009 bijna 40% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere fairtrade levensmiddelen kocht.

"In ontwikkelingslanden werken miljoenen kleine zelfstandige boeren om producten als koffie, thee, fruit en cacao te verbouwen waar wij in Nederland dagelijks van genieten. Steeds meer Nederlanders genieten extra als zij zeker weten dat deze, vaak kansarme, boeren een prijs hebben ontvangen die hen in staat stelt op eigen kracht armoede aan te pakken en duurzaam te ontwikkelen," zegt Peter d' Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. Dankbaar voegt hij toe: "Zonder bedrijven die voor het keurmerk kiezen en consumenten die de producten kopen, zijn wij als keurmerkorganisatie nergens. Daarom wil ik, namens alle boeren die baat hebben bij eerlijke handel, bedrijven en consumenten bedanken voor hun bewuste keuze!"

Van 80 naar 107 bedrijven, 43% groei in retailwaarde, toename combinatie Fairtrade/Biologisch

De retailwaarde van Fairtrade gecertificeerde producten op de Nederlandse markt is naar schatting toegenomen van 61 miljoen euro in 2008 naar 87 miljoen in 2009. Een groei van 43%. Stichting Max Havelaar constateert een zeer sterke groei in de categorieën chocolade, bloemen, thee en ijs.

Naast de kostendekkende minimumprijs kent het Fairtrade-systeem ook een ontwikkelingspremie bovenop de prijs. De premie wordt door de boerengemeenschap ingezet voor versterkingen als gezondheidszorg, onderwijs, infrastructuur en milieuverbeteringen. In 2009 genereerde de Nederlandse Fairtrade markt 2.2 miljoen euro aan premie voor de boeren.

Een zeer interessante ontwikkeling binnen koffie is de groei van de combinatie Fairtrade Biologisch. Van de Fairtrade gecertificeerde koffie op de Nederlandse markt is in 2009 38% zowel Fairtrade als Biologisch gecertificeerd. In 2007 was dit percentage 17% en in 2008 30%. Het is goed om te zien dat meer koffieboeren in staat zijn biologische koffie te produceren onder Fairtrade voorwaarden.

In 2009 is het aantal aangesloten Nederlandse bedrijven dat een of meerdere Fairtrade gecertificeerde producten op de Nederlandse markt bracht gestegen van 80 bedrijven naar 107, een groei van 34%. Op de website http://www.maxhavelaar.nl/ondernemersloket/leveranciers/ vindt u een overzicht van de aangesloten bedrijven.

Steeds meer consumenten, bedrijven en organisaties kiezen voor eerlijke handel

Volgens het onlangs verschenen NCDO onderzoek (zie weblink onderaan bericht) kocht bijna 40% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere fairtrade levensmiddelen in 2009. Dat zijn 1.184.000 huishoudens meer dan in 2007. Stichting Max Havelaar ziet ook een groei in het aantal inkopende organisaties, zoals gemeenten en bedrijven, die ervoor kiezen via eerlijk verhandelde koffie een bijdrage te leveren aan armoedebestrijding en duurzame productie in ontwikkelingslanden.

De Nederlandse overheid heeft speciaal voor overheidsorganisaties, zoals gemeenten, ruimte gecreëerd in het duurzaam inkoopbeleid. Deze ruimte is terug te vinden in de kabinetsbrief uit oktober 2009 inzake de uitwerking van de sociale criteria voor haar duurzaam inkoopbeleid (zie weblink onderaan bericht). De brief is inmiddels door de Tweede Kamer besproken en het beleid wordt uitgewerkt. Het beleid erkent verschillende duurzaamheidscriteria waaronder eerlijke handelsnormen. Dat betekent dat overheidsinstanties die graag eerlijke handelsnormen willen opnemen, dat conform overheidsbeleid kunnen doen.

Internationale groei verwacht

De internationale groei-index voor Fairtrade producten wordt in mei 2010 verwacht. Het Fairtrade keurmerk wordt in 23 landen gevoerd en ook op internationaal niveau wordt op groei gerekend. Zo zal bijvoorbeeld de overstap van Starbucks op Fairtrade gecertificeerde koffie een grote positieve invloed hebben op de internationale groei-index voor koffie. In 2009 kocht Starbucks bijna 18 miljoen kilo Fairtrade Certified koffie in. Op de 78 miljoen kilo Fairtrade gecertificeerde koffie die in 2008 wereldwijd werd verkocht, leidt dit al tot een groei van ruim 20%.

Fairtrade keurmerk

Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden waar de armoede vaak het grootst is. Om die armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven zijn er naast strenge sociale- en milieucriteria ook criteria opgenomen waardoor boeren minimaal een kostendekkende prijs en een premie ontvangen. Een beproefd en succesvol model zo toont een analyse van 80 studies aan (zie weblink onderaan bericht). Het keurmerk is te vinden op producten als koffie, thee, rijst, chocolade, ijs, tropisch fruit, katoenproducten, bloemen, wijn, bier en nog veel meer. Inmiddels bevindt zich in 23 landen een Fairtrade keurmerkorganisatie. Fairtrade producten zijn afkomstig uit meer dan 60 ontwikkelingslanden. Zie voor internationale ontwikkelingen: www.fairtrade.net.





http://www.maxhavelaar.nl