Gemeente Grave

Inkoopplatform Noordoost-Brabant; gemeenten samen sterker!

Al enkele jaren werkt een groot aantal gemeenten in de regio Noordoost-Brabant samen op het gebied van inkoop. Dit doen zij onder de naam Inkoopplatform Noordoost-Brabant. De inkoopsamenwerking is een (aanvullend) middel voor gemeenten om efficiënte gemeentelijke doelen te bereiken, kennis te vergroten en financiële voordelen te behalen. Samen staan we dus sterker!

Â

Hoe kwam het inkoopplatform tot stand?

In 2005 spraken 20 gemeenten de wens uit te komen tot een samenwerking op inkoopgebied. Dit leidde tot een eerste samenwerking met enkele succesvolle aanbestedingen. Al snel gaven de deelnemende gemeenten aan professioneler te willen samenwerken. En zo kwam in 2008 een samenwerking tot stand op basis van de bestaande inkoopfuncties. Deelnemende gemeente waren: Bernheze, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Cuijk, Grave, Haaren, Heusden, Landerd, Lith, Maasdonk, Mill en Sint Hubert, Oss, Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielgestel, Sint-Oedenrode, Uden, Veghel en Vught.

Â

Succesvol aanbesteed

Het inkoopplatform heeft zich al diverse keren bewezen. Een recente aanbesteding was de aanschaf van kantoorartikelen. Hiermee bespaarden 21 gemeenten ruim 37.000 euro per jaar. Ook een aanbesteding van verkeersborden zorgde voor een aanzienlijke besparing. Het budget van de aanbesteding was begroot op 250.000 euro. Veghel, Landerd, Oss, Bernheze, Schijndel, Sint-Oedenrode en de gemeenten uit het Land van Cuijk namen deel. Bij de daadwerkelijke aanbesteding kwam het totaalbedrag uit op 181.000 euro. Een besparing van 69.000 euro.

Â

Meerwaarde inkoopplatform

Mede dankzij het inkoopplatform wordt overheidsgeld effectief en zorgvuldig besteed. Vaak worden er opdrachten openbaar of Europees aanbesteed; dit is een transparante, objectieve en niet-discriminerende wijze van opdrachtverlening door gemeenten. Ook zorgt het voor gezonde concurrentie tussen bedrijven die inschrijven op een aanbesteding.