Inkoopplatform Noordoost-Brabant; gemeenten samen sterker!
Al enkele jaren werkt een groot aantal gemeenten in de regio
Noordoost-Brabant samen op het gebied van inkoop. Dit doen zij onder
de naam Inkoopplatform Noordoost-Brabant. De inkoopsamenwerking is een
(aanvullend) middel voor gemeenten om efficiënte gemeentelijke doelen
te bereiken, kennis te vergroten en financiële voordelen te behalen.
Samen staan we dus sterker!
Â
Hoe kwam het inkoopplatform tot stand?
In 2005 spraken 20 gemeenten de wens uit te komen tot een samenwerking
op inkoopgebied. Dit leidde tot een eerste samenwerking met enkele
succesvolle aanbestedingen. Al snel gaven de deelnemende gemeenten aan
professioneler te willen samenwerken. En zo kwam in 2008 een
samenwerking tot stand op basis van de bestaande inkoopfuncties.
Deelnemende gemeente waren: Bernheze, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Cuijk,
Grave, Haaren, Heusden, Landerd, Lith, Maasdonk, Mill en Sint Hubert,
Oss, Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielgestel, Sint-Oedenrode,
Uden, Veghel en Vught.
Â
Succesvol aanbesteed
Het inkoopplatform heeft zich al diverse keren bewezen. Een recente
aanbesteding was de aanschaf van kantoorartikelen. Hiermee bespaarden
21 gemeenten ruim 37.000 euro per jaar. Ook een aanbesteding van
verkeersborden zorgde voor een aanzienlijke besparing. Het budget van
de aanbesteding was begroot op 250.000 euro. Veghel, Landerd, Oss,
Bernheze, Schijndel, Sint-Oedenrode en de gemeenten uit het Land van
Cuijk namen deel. Bij de daadwerkelijke aanbesteding kwam het
totaalbedrag uit op 181.000 euro. Een besparing van 69.000 euro.
Â
Meerwaarde inkoopplatform
Mede dankzij het inkoopplatform wordt overheidsgeld effectief en
zorgvuldig besteed. Vaak worden er opdrachten openbaar of Europees
aanbesteed; dit is een transparante, objectieve en
niet-discriminerende wijze van opdrachtverlening door gemeenten. Ook
zorgt het voor gezonde concurrentie tussen bedrijven die inschrijven
op een aanbesteding.
Gemeente Grave