Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Patiëntenkoepel wil doorpakken op aanpassing zorg
12 april 2010
Het roer moet om in de gezondheidszorg. Een scherpe focus op preventie
is essentieel en de zorg voor chronisch zieken moet in hechte
netwerken dicht rond de patiënt worden georganiseerd. De Nederlandse
Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) ondersteunt de gedachte van de
Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) om het Nederlandse stelsel
voor de gezondheidszorg grondig te veranderen.
Belangrijke bouwsteen in een nieuwe structuur is preventie. Nieuwe
initiatieven zijn nodig om ongezond gedrag en daarmee vermijdbare
ziekten te voorkomen, zoals bijvoorbeeld preventieprogramma's.
Deelname daaraan mag gestimuleerd worden door middel van financiële
prikkels. De NPCF is echter faliekant tegen het bestraffen van een
ongezonde leefstijl met een hogere zorgpremie. De NPCF ziet meer heil
in betere begeleiding van mensen en een brede maatschappelijke en
geïntegreerde aanpak van onze collectieve verkeerde leefstijl.
De NPCF pleit tevens voor een `sterkere eerste lijn' waarbij
verschillende zorgverleners nadrukkelijk in samenhang met elkaar komen
te staan en de zorg liefst onder één dak wordt aangeboden. Met name in
de aanpak van zorg voor chronisch zieken moet betere afstemming komen
tussen verschillende zorgverleners als de huisarts en verpleging
thuis. De NPCF vindt het van belang dat die wijkgerichte zorg wordt
geïntegreerd in het zorgaanbod en preventieprogramma's waar instanties
als woningbouwverenigingen en GGD's in voorzien, en dat het aansluit
bij faciliteiten die er in de omgeving zijn zoals sportaccommodaties.
De NPCF ziet in de toekomst ook voor de patiënt een sterkere rol
weggelegd, waarbij hij meer eigen verantwoordelijkheid heeft.
Patiënten kunnen bij de zorg voor hun eigen gezondheid worden
ondersteund door inzet van technologische hulpmiddelen. Patiënt en
hulpverlener kunnen met betere informatie sneller reageren. De NPCF
wijst daarbij op het belang dat personeel en capaciteit hierop is
afgestemd.