Uitgeefbranche `zoekend' als het gaat om innovatie


ROTTERDAM, 20100412 -- De uitgeefbranche vindt zichzelf (nog steeds) niet innovatief genoeg, professionals werkzaam in de branche geven de branche eenzelfde cijfer als in 2009 als het gaat om innovatie: een 5,7. De eigen organisatie krijgt gemiddeld nog een 6,4. Daarmee zijn de meeste professionals nog net tevreden over hoe de eigen organisatie het doet op het gebied van innovatie. Dit blijkt uit de resultaten van de derde InCT Innovatiemeter, het imago-onderzoek binnen de uitgeefbranche dat door het vakblad InCT en onderzoeksbureau MediaTest jaarlijks wordt gehouden.

Uit het onderzoek van dit jaar blijkt dat de uitgevers nog steeds willen, maar niet goed weten hoe ze het aan moeten pakken. Doordat de uitgever zoekende is, worden er maar geen stappen ondernomen voor succesvolle innovatie. Vrijwel alle segmenten van de branche typeren zichzelf als zoekend. Het segment Vak- en Wetenschap wordt als het meest innovatieve segment gezien, terwijl de Algemene Uitgeverij als het minst innovatief wordt beschouwd.

De complete resultaten van het onderzoek, waarbij onder meer ook gekeken is naar de succesfactoren en obstakels voor innovatie, naar de arbeidssatisfactie in de branche en naar meningen over online verdienmodellen, worden gepresenteerd op het voorjaarscongres van InCT op 15 april a.s. in Spant! te Bussum. De rapportage is ook na te lezen in Uitgeven 2010, het InCT Jaarboek, dat op hetzelfde congres gepresenteerd zal worden.

InCTformatie 2010: congres over innovatief uitgeven
Op 15 april a.s organiseert InCT voor de 5e maal haar voorjaarscongres InCTformatie. Zes sprekers in een plenair programma (onder meer Hans Janssen, directeur Unieboek/Het Spectrum, Jan Dijkgraaf, hoofdredacteur HP/DeTijd en Jim Stolze, organisator TEDx) en maar liefst 12 sessies met sprekers, praktische workshops en best practices, waaruit de bezoeker zelf zijn eigen programma kan samenstellen.
Een greep uit de onderwerpen die op InCTformatie besproken worden: E-books, iPhone apps, social media, de toekomst van de vakuitgeverij, TenPages.com, pubishing on demand, wikiwijs en visies op het uitgeefvak.
Kortom, een programma dat uitdaagt, informeert en inspireert. Een congres dat door iedereen die met uitgeven te maken heeft niet gemist mag worden!
Meer weten over het programma en de sprekers? Aanmelden? www.inctformatie.nl

Over InCT
InCT (spreek uit als `inkt') is al zeven jaar hét toonaangevende merk op het gebied van innovatie bij uitgevers van boeken, tijdschriften, kranten en multimedia. Het portfolio van InCT bestaat uit een tweemaandelijks magazine, een dagelijks bijgewerkte website (www.inct.nl), een weblog, een wekelijkse nieuwsbrief, twee bijzonder succesvolle evenementen, boekpublicaties en opleidingen.

Over MediaTest
MediaTest is al meer dan tien jaar gespecialiseerd in media- en communicatieonderzoek. MediaTest levert betrouwbaar en toepasbaar onderzoek voor mediabedrijven, grotere organisaties, overheden en marketeers. MediaTest is serieus over het mediavak en geeft waardevol advies door de ruime kennis van media, corporate communicatie, advertising en merkstrategie.

De InCT Innovatiemeter
De InCT Innovatiemeter werd dit jaar mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Het Stimuleringsfonds voor de Pers.