Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Sponsorbestedingen in Nederland naar beneden

Amstelveen 11 april 2010; De nettosponsorbestedingen van de 25 grootste sponsors van Nederland nemen dit jaar met tien procent af.

Dat blijkt uit het nieuwste, jaarlijkse overzicht van de 25 grootste sponsors samengesteld door SponsorTribune, het Nederlandse vakblad voor sponsoring. Waren de 25 grootste sponsors vorig jaar nog goed voor 264,5 miljoen euro, in 2010 is dat teruggelopen naar 240,6 miljoen. Dat betekent een afname met bijna 10%. Een belangrijke oorzaak is het faillissement van de DSB Bank waardoor 12 miljoen euro aan sponsorgeld uit de markt verdween. Maar uit de lijst blijkt dat bijna alle grote financiële instellingen in 2010 minder geld aan sponsorrechten besteden. Ook is men dit jaar met minder geld al verzekerd van een plaats bij de grootste sponsors.

De teruggang geldt niet voor de Rabobank die met 50 miljoen euro onverminderd op de eerste plaats in de lijst staat. Op de tweede plaats staat Heineken Nederland met 24 miljoen euro en op de derde plaats ABN AMRO met 16 miljoen euro. Opvallende nieuwkomer is ASR Nederland dat de sponsoring van Feyenoord overnam van Fortis Bank Nederland. Grote stijger is ook KPN dat dit jaar hoofdsponsor van de KNSB werd in plaats van AEGON. AEGON nam vanwege de economische crisis na meer dan 25 jaar sponsoring afscheid van het schaatsen.

De totale nettobestedingen aan sponsoring in Nederland bedragen volgens SponsorTribune in 2010 850 miljoen euro. Ook dat betekent een afname vergeleken met 2009. Toen werd nog voor 875 miljoen euro aan sponsoring besteed. Het is het tweede opeenvolgende jaar dat de bestedingen aan sponsoring teruglopen. 'Het is duidelijk dat de financiële en economische crisis sponsoring niet ongemoeid laat', meent SponsorTribune-hoofdredacteur Ad Maatjens. 'Het zijn ook vooral de financiële instellingen, traditioneel de grootste sponsors, die momenteel minder geld aan sponsorrechten besteden'. Overigens verwacht een groot deel van de Nederlandse sponsors dat de impact van de economische crisis ook in 2011 nog voelbaar is. 'Een echte groei van de sponsorbestedingen is pas weer in 2012, het jaar van Olympische Spelen in Londen en het EK voetbal, te verwachten', denkt Maatjens dan ook.

--------------------------------------------


Ingezonden persbericht