Rosmalense coureur drie keer op het podium tijdens Belgian Touring Car Series van Zolder

Droomdebuut Dick Freebird in BTCS

Rosmalen, 12 april 2010 - Autocoureur Dick Freebird heeft afgelopen weekend op het circuit van het Belgische Zolder een droomdebuut gemaakt in de Belgian Touring Car Series (BTCS). Samen met zijn teamgenoot Nico Verdonck veroverde hij een tweede én eerste plaats in de T3-klasse en tevens een fraaie derde plek algemeen. ,,Deze resultaten zijn ver boven verwachting'', aldus de zeer tevreden Rosmalenaar.

Na vier jaar actief te zijn geweest in de Benelux Racing League, begint Dick Freebird dit seizoen aan een nieuwe uitdaging. De 24-jarige Brabander berijdt in de BTCS een fraaie BMW 320d. De door DB Motorsport geprepareerde bolide met een WTCC-onderstel is bijzonder rap, hetgeen Freebird tijdens de seizoensopener in Zolder direct bewees.

Goed bochtenwerk
De BMW 320d bleek al tijdens de kwalificaties goed te kunnen opboksen tegen concurrerende bolides, zoals de BMW M3 en de vele paardenkrachten tellende Volkswagen Scirocco. ,,Die Scirocco heeft zo'n 50 pk's meer dan de 265 die wij hebben. Dat betekent dat die auto op het rechte eind veel meer snelheid heeft. Wij kunnen echter veel later remmen en zijn beter in het bochtenwerk. Zo ontstaat er een mooi gevecht'', aldus Freebird.

Kwalificatie

Tijdens de kwalificatie voor de eerste race veroverde Nico Verdonck de derde startpositie. Dick Freebird nam de officiële tijdtraining voor de tweede manche voor zijn rekening en kwam in de twaalf bolides tellende T3-klasse tot de 5de chrono. ,,Ik heb jarenlang in de BRL met Hoosier-banden gereden, dus moest even wennen aan de Michelin-rubber'', stelde Freebird. ,,Maar al met al is de 5de kwalificatiestek zeker redelijk te noemen. Bovendien heb je in deze lange endurancewedstrijden veel meer tijd om jezelf naar voren te werken dan bij de BRL. We reden hier op Zolder immers twee wedstrijden van elk anderhalf uur.''

Race 1
Tijdens de eerste manche nam Nico Verdonck de eerste helft van de wedstrijd voor zijn rekening. De Belgische partner van Freebird kwam wat moeizaam weg vanaf de grid en viel terug naar plek 8. Niettemin knokte hij zich in de T3 terug naar positie 4, waarna Freebird tijdens de pitstop het stuur overnam. ,,Nadat ik een SEAT Léon had ingehaald, had ik tevens het geluk dat er een rappe BMW M3 uitviel. Vervolgens reed ik naar de leidende VW Scirocco toe en had ik nog tien minuten racetijd om voor de overwinning te gaan. Helaas werd ik in de strijd om de kop door een achterblijver aangetikt en spinde ik. Dat kostte de kans op een mogelijke winst. Gelukkig kon ik nog wel door en met de tweede plaats in de klasse een fraai debuut neerzetten.''

Race 2
De tweede manche over 90 minuten begon erg voortvarend voor Freebird. Gestart vanaf positie 5, had hij na één bocht al een tegenstander verschalkt. ,,Omdat een bocht later de Scirocco spinde en een Léon daardoor vol moest remmen, kon ik direct opstomen naar de tweede stek. Dat was een superbegin van de tweede race'', aldus Freebird. ,,Tijdens de verplichte pitstop kwam ik als derde binnen en ging Nico verder. Het was een heel lastige wedstrijd, waarbij er diverse gladde oliesporen waren, vele auto's van de baan raakten en er daardoor ook een lange safetycar-situatie ontstond. Bij de herstart lagen we tweede en hadden we een gelukje dat de leidende BMW M3 kapot ging. Daardoor konden we onze eerste BTCS-zege boeken. Wat helemaal mooi was, dat we zelfs in de algemene wedstrijd - waarin 37 auto's uitkomen - met een fraaie derde plaats naar het podium mochten. Dit hadden we natuurlijk nooit verwacht. In het openingsweekend met drie bekers naar huis gaan, is helemaal super!''

Programma
De BTCS komt dit jaar nog vijf weekeinden in actie. Naast drie keer Spa-Francorchamps en één extra bezoekje aan Zolder, wordt ook Dijon eenmaal aangedaan. Het weekend van 30 april tot en met 2 mei is dit Franse circuit het strijdtoneel. ,,Nico en ik zullen weten dat we bovenaan in het klassement van de T3 staan, want we krijgen in Dijon meteen strafgewicht'', lacht Freebird over de cupregels die voorschrijven om goed presterende rijders zogenaamd succesballast te geven. ,,Ik kijk erg uit naar de volgende wedstrijd. Het klikt erg goed met Nico en het team en we hebben al bewezen resultaat te kunnen boeken. Tijdens deze endurance-wedstrijden is het van belang om heel constant te racen. Dat ligt ons erg goed.''

Uitslagen BTCS, 10 en 11 april 2010 op circuit Zolder (België):

T3-klasse
Race 1: 1. Latinne/Smits 51 ronden, 2. Dick Freebird/Nico Verdonk op 14,680 seconden, 3. J. Adriaenssens op 1:04,810.
Race 2: 1. Dick Freebird/Nico Verdonk 47 ronden, 2. J. Adriaenssens op 1 ronde, 3. Minette/Piron op 1 ronde.

Resterende kalender BTCS 2010:
30 april-2 mei: Trofee van Bourgogne Dijon (2 x 90 minuten) 4-6 juni: 12 Uren van Spa Spa-Francorchamps (12 uur) 9-10 juli: VW Fun Cup Spa-Francorchamps (2 x 60 minuten) 17-19 september: Francorchampagne Spa-Francorchamps (2 x 90 minuten) 8-10 oktober: FIA GT Championship Zolder (2 x 60 minuten)




Ingezonden persbericht