Timo van der Marel triomfeert met BioMCN-Nissan 350Z

Afgelopen weekend werd rondom het Belgische Tielt de TAC Rally verreden. Een van de deelnemers was Timo van der Marel, voor de gelegenheid genavigeerd door Dennis Goossens. Met de gastenauto van BioMCN, Stichting GUTTS en Bas Koeten Racing wisten zij als eerste Nissan 350Z te eindigen. Ook sleepten ze de titel in de GT-klasse in de wacht. Een knappe prestatie voor de getalenteerde Amersfoorter en zijn gelegenheidsnavigator.

Om het gebruik van bio-methanol (M85) te promoten zet GUTTS, gesteund door BioMCN en Bas Koeten Racing, dit jaar elke wedstrijd een gastrijder in. Tijdens de TAC Rally rondom het Belgische Tielt bestuurde Timo van der Marel de groene Japanner, genavigeerd door de secretaris van Stichting GUTTS, Dennis Goossens. Vooraf durfde Van der Marel geen inschatting te geven over hoe het zou gaan: "Alles is nieuw voor mij, de auto, de navigator, de proeven". Om niets aan het toeval over te laten, bereidde gelegenheidsnavigator Dennis Goossens zich optimaal voor. 'Sinds anderhalf jaar ben ik actief in de rallysport. Gewoonlijk navigeer ik bij mijn broer Edward Goossens in de BMW 325i Challenge. Edward, drijvende kracht achter Stichting GUTTS, vroeg of ik zin had om tijdens de TAC Rally naast het jonge talent Timo van der Marel in de Nissan plaats te nemen. Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken. Het is echter een grote overstap van de BMW naar de snelle Nissan, met een rijder a ls Timo. Daarom wilde ik niets aan het toeval overlaten en heb ik me maximaal voorbereid.'

De TAC Rally bestond dit jaar uit vier klassementsproeven, die vier keer werden afgelegd. Rond half negen 's morgens reed de op M85 rijdende Nissan over het startpodium. Tijdens de eerste proeven moesten de mannen nog wat aan elkaar wennen, maar ze lieten meteen een verpletterende indruk achter door zich slechts enkele seconden achter Kevin Abbring te scharen. Edward Goossens: 'Om heel eerlijk te zijn had ik van tevoren verwacht dat Timo zou gaan strijden tegen gerenommeerde Nissan-rijders als Theo van den Berg en Dirk Garvelink. Hij wist echter meteen al een gat te slaan naar deze rijders en ging de strijd aan met J-WRC rijder Abbring. Al op de eerste proef zat hij hem op de hielen, met slechts 2,8 seconden verschil. Helaas kreeg de equipe te kampen met problemen met de brandstoftoevoer, waardoor ze bij het uitkomen van bochten naar rechts vermogen misten. Na vier proeven keerde de equipe terug op de service met de tweede positie stevig in handen. Het gat naar Abbring was 21,2 se conden, de voorsprong op nummer 3, Theo van den Berg, was ruim 37 seconden. Tijdens de service werd door het team van Bas Koeten Racing naar het brandstofprobleem gekeken. Na het vervangen van een zeefje onderaan de pomp en een snelle controle van de FlexFuel ECU van Folkert Sikkema van XLR8 bleken de problemen te zijn verholpen. Op proef vijf schoot Abbring door en moest hij langs de proef stoppen. Daardoor verloor hij 7,5 minuut, waarmee zijn achterstand zo groot was geworden dat hij voor het eindklassement uit beeld was. Timo en Dennis pakten de leiding over en wisten die gedurende de dag uit te breiden en te consolideren.

Toen de equipe uiteindelijk over het finishpodium reed, was de voorsprong op nummer twee, Antoine Biesheuvel, uitgelopen tot 5 minuten en 6,1 seconden. 'Het was echt fantastisch. Nooit gedacht dat groen rallyrijden zo leuk kon zijn. De proeven zijn super, de auto was perfect, de samenwerking met het team was fijn en het resultaat is natuurlijk ook prachtig. Ik ben blij dat Stichting GUTTS, BioMCN en Bas Koeten Racing mij deze kans gegeven hebben. We zijn sowieso blij aan de finish te staan, het was een waar slagveld langs de proeven.'

De volgende rally voor Timo van der Marel is de Rallye de Wallonie, 23 tot en met 25 april in het Belgische Namen. De volgende wedstrijd voor de Nissan 350Z Challenge is de ELE Rally, begin juni.




Ingezonden persbericht