Gemeente handelt bezwaarschriften sneller af
Er zijn vorig jaar bij de gemeente Hoogeveen 1275 bezwaarschriften
ingediend. Dit is minder dan in 2008. Tegen WOZ-beschikkingen,
parkeerbelastingen en bijstandsbesluiten werd minder vaak bezwaar
gemaakt. Over de Wet maatschappelijke ondersteuning en leges (Wmo)
werd juist vaker een bezwaarschrift ingediend. Dat blijkt uit het
jaarverslag 2009 van de bezwaarschriftencommissie. In het jaarverslag
staan de cijfers over de behandelde bezwaarschriften en aanbevelingen
van de commissie. Burgers en bedrijven in de gemeente Hoogeveen kunnen
een bezwaarschrift indienen bij de gemeente als zij het niet eens zijn
met een besluit. Bijvoorbeeld een WOZ-beschikkingen, een aanslag voor
parkeerbelastingen, een bouwvergunning of een bijstandsbesluit. De
onafhankelijke bezwaarschriftencommissie adviseert het college, de
raad of de heffingsambtenaar over de kwestie.
Parkeerbelasting
De commissie bracht 540 adviezen uit. In bijna de helft van de
gevallen vond de commissie dat het bestuursorgaan een ander besluit
moest nemen. Adviezen van de commissie worden meestal overgenomen. In
2009 was dit anders: de heffingsambtenaar trok 122 aanslagen voor
parkeerbelastingen niet in, terwijl de commissie dat wel had
geadviseerd. Een aantal mensen is in beroep gegaan bij de Rechtbank in
Assen.
Snellere afhandeling
Uit de cijfers blijkt ook dat bezwaarschriften steeds sneller worden
afgehandeld: van gemiddeld 18 weken in 2005 naar gemiddeld 13 weken in
2009. De wet schrijft voor binnen hoeveel weken de gemeente een
bezwaarschrift moet afhandelen. De lengte van de termijn hangt af van
het onderwerp van het bezwaarschrift. In 77% van de gevallen was de
gemeente op tijd klaar.
Te laat? Dan betalen
Het snel afhandelen van bezwaarschriften wordt steeds belangrijker. Is
de gemeente te laat, dan kan de indiener een geldsom krijgen. De
commissie adviseert de gemeente daarom om de termijn goed in de gaten
te houden en de procedure van de behandeling duidelijk te maken. Als
de termijn niet gehaald kan worden, moeten de bestuursorganen meer
gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden om de termijn langer te
maken. Ook is de commissie er voorstander van dat de burger gebeld
wordt als er een geschil is. Een formele procedure duurt vaak lang en
lost het geschil niet altijd op.
Documenten
* Jaarverslag 2009
Gemeente Hoogeveen