Gemeente Oldenzaal
Gemeente Oldenzaal verbetert digitale dienstverlening
13 april 2010
Het digitale loket van de gemeente Oldenzaal is vernieuwd. Het nieuwe
loket is toegankelijker en klantvriendelijker. Zo is de opmaak in
dezelfde lijn als die van de loketten van andere overheden. En de
loketten van de diverse overheden werken samen, zodat bijvoorbeeld
niet steeds opnieuw ingelogd hoeft te worden. Ook andere onderdelen
van de website zijn verbeterd. Zo kan gemeente Oldenzaal de burger
beter bedienen. Een positief neveneffect is de stijging van 66
plaatsen op de ranglijst van overheidsmonitor.
Wat kan via het digitaal loket?
Via het digitaal loket kan de burger diverse transacties doen die
voorheen aan de balie gedaan moesten worden. Denk aan uittreksel GBA
aanvragen, verhuizing doorgeven, kapvergunning aanvragen, bezwaar
maken of het maken van een afspraak voor paspoort of
identiteitsbewijs. Er zijn zo'n 35 transacties mogelijk op dit moment.
Daarnaast kan de burger via het digitaal loket informatie vinden over
de producten en diensten van de gemeente. Wanneer moet een
bouwvergunning aangevraagd worden? Wat moet je meenemen als je een
rijbewijs gaat verlengen? Inzien van de belastingaanslag. Of een
melding maken van zwerfvuil, kapotte lantaarnpalen of een andere
melding over de woon- en leefomgeving.
In de loop van 2010 komen er nog een stuk of 30 transacties bij. Het
streven is om de burger van Oldenzaal eind 2010 65 transacties
digitaal aan te kunnen bieden. Met deze 65 transacties heeft de
ge-meente Oldenzaal het leeuwendeel van de transacties digitaal
beschikbaar gesteld voor de burger.
Andere verbeteringen website
Daarnaast zijn ook andere onderdelen van de website verbeterd. De
nieuwe website die vorig jaar oktober live is gegaan, was de eerste
stap in de verbetering van de digitale dienstverlening aan de burger.
De nieuwe site was in eerste instantie vooral frisser en eigentijdser.
Een nieuwe look, aangepaste teksten en een andere opbouw. Met de
nieuwe site zijn de mogelijkheden gecreëerd voor verbeteringen. Tussen
oktober 2009 en nu hebben diverse ontwikkelingen plaatsgevonden. Deze
beginnen nu hun vruchten af te werpen. De burger wordt beter bediend.
Mooi neveneffect is dat de site is gestegen van 293 naar 227 op de
ranglijst van de `overheidsmonitor'. In de loop van 2010 staan nog
diverse aanpassingen gepland.
Dienstverlening aan burger staat centraal bij verbeteringen
Voor de gemeente Oldenzaal staat de dienstverlening aan de burger
centraal. Alle verbeteringen en aanpassingen moeten de Oldenzaalse
burger dienen. De overheidsmonitor is hierbij een hulpmiddel. Stijging
op de overheidsmonitor is dus een prettig neveneffect, maar geen doel
op zich.