Gemeente Oldenzaal


Gemeente Oldenzaal verbetert digitale dienstverlening

13 april 2010

Het digitale loket van de gemeente Oldenzaal is vernieuwd. Het nieuwe loket is toegankelijker en klantvriendelijker. Zo is de opmaak in dezelfde lijn als die van de loketten van andere overheden. En de loketten van de diverse overheden werken samen, zodat bijvoorbeeld niet steeds opnieuw ingelogd hoeft te worden. Ook andere onderdelen van de website zijn verbeterd. Zo kan gemeente Oldenzaal de burger beter bedienen. Een positief neveneffect is de stijging van 66 plaatsen op de ranglijst van overheidsmonitor.

Wat kan via het digitaal loket?

Via het digitaal loket kan de burger diverse transacties doen die voorheen aan de balie gedaan moesten worden. Denk aan uittreksel GBA aanvragen, verhuizing doorgeven, kapvergunning aanvragen, bezwaar maken of het maken van een afspraak voor paspoort of identiteitsbewijs. Er zijn zo'n 35 transacties mogelijk op dit moment. Daarnaast kan de burger via het digitaal loket informatie vinden over de producten en diensten van de gemeente. Wanneer moet een bouwvergunning aangevraagd worden? Wat moet je meenemen als je een rijbewijs gaat verlengen? Inzien van de belastingaanslag. Of een melding maken van zwerfvuil, kapotte lantaarnpalen of een andere melding over de woon- en leefomgeving.
In de loop van 2010 komen er nog een stuk of 30 transacties bij. Het streven is om de burger van Oldenzaal eind 2010 65 transacties digitaal aan te kunnen bieden. Met deze 65 transacties heeft de ge-meente Oldenzaal het leeuwendeel van de transacties digitaal beschikbaar gesteld voor de burger.

Andere verbeteringen website

Daarnaast zijn ook andere onderdelen van de website verbeterd. De nieuwe website die vorig jaar oktober live is gegaan, was de eerste stap in de verbetering van de digitale dienstverlening aan de burger. De nieuwe site was in eerste instantie vooral frisser en eigentijdser. Een nieuwe look, aangepaste teksten en een andere opbouw. Met de nieuwe site zijn de mogelijkheden gecreëerd voor verbeteringen. Tussen oktober 2009 en nu hebben diverse ontwikkelingen plaatsgevonden. Deze beginnen nu hun vruchten af te werpen. De burger wordt beter bediend. Mooi neveneffect is dat de site is gestegen van 293 naar 227 op de ranglijst van de `overheidsmonitor'. In de loop van 2010 staan nog diverse aanpassingen gepland.

Dienstverlening aan burger staat centraal bij verbeteringen

Voor de gemeente Oldenzaal staat de dienstverlening aan de burger centraal. Alle verbeteringen en aanpassingen moeten de Oldenzaalse burger dienen. De overheidsmonitor is hierbij een hulpmiddel. Stijging op de overheidsmonitor is dus een prettig neveneffect, maar geen doel op zich.