verschillende activiteiten taalprestaties verbeteren
Gemeente en basisscholen willen via verschillende activiteiten
taalprestaties verbeteren
dinsdag 13 april 2010
De vierde Drentse Onderwijsmonitor is op 17 februari 2010
gepresenteerd. De Drentse Onderwijsmonitor heeft als doel om de
onderwijsloopbaan van alle Drentse jongeren onder de 23 jaar in beeld
te brengen. Uit de monitor blijkt dat basisschoolkinderen uit de
gemeente Coevorden hoger dan de landelijke norm scoren op rekenen,
maar dat de taalprestaties nog steeds achterblijven. Met name in de
tweede helft van het basisonderwijs. Zowel landelijk als provinciaal.
De gemeente en de basisscholen willen via verschillende activiteiten
de taalprestaties verbeteren.
Kleuters uit de gemeente Coevorden scoren op taal nog ruim boven de
landelijke norm, maar kinderen vanaf groep 4 niet meer. De gemeente
Coevorden scoort ook onder het Drentse gemiddelde. Uit onderzoek
blijkt dat hiervoor geen directe oorzaak is aan te wijzen. In algemene
zin kan worden gesteld dat de taalrijkheid van de omgeving waarin het
kind opgroeit hiermee te maken heeft. Ook wordt een indirecte relatie
gelegd met het opleidingsniveau van de ouder(s) en de verwachtingen
van ouders, leidsters en leerkrachten.
Basisscholen
De gemeente en de basisscholen willen via verschillende activiteiten
de onderwijsprestaties verbeteren. Op de basisscholen is het
taalonderwijs een belangrijk onderdeel van het onderwijsaanbod. De
gemeente en schoolbesturen voor primair onderwijs hebben zich
gezamenlijk uitgesproken voor een verbetering van de taalprestaties
van de basisschoolleerlingen. De schoolbesturen van het primair
onderwijs gaan daarom extra investeren in het taalonderwijs. Hoe zij
dit gaan doen, is vastgelegd in actie- en verbeterplannen.
Onderwijsstichting ARCADE gaat het horizontaal lezen invoeren. Dit
houdt in dat er schoolbreed op hetzelfde moment van de dag wordt
gelezen. Catent start met een taal- en leespilot. De essentie van deze
pilot is door de inzet van interne en externe expertise ervaringen te
delen en samen te leren. Ook in het leesverbeterplan van de Vereniging
voor Protestants Christelijk Basisonderwijs gemeente Coevorden is dit
een belangrijk onderdeel. Daarnaast worden verschillende methodieken
ingezet ter ondersteuning van het taalonderwijs. Hiermee wordt beoogd
dat leerlingen betere resultaten behalen.
Vanzelfsprekend
Het project Vanzelfsprekend is gericht op voor- en vroegschoolse
educatie (VVE). Taalachterstanden kunnen namelijk worden voorkomen
door deelname aan een VVE-programma. Uit verschillende onderzoeken
blijkt dat de educatie op jonge leeftijd van grote invloed is op de
schoolloopbaan. Daarom financieert het ministerie van Onderwijs vanuit
het onderwijsachterstandenbeleid een aantal VVE-pilots. Eén van deze
pilots is Vanzelfsprekend waar Coevorden samen met de gemeenten Emmen,
Aa & Hunze en Borger-Odoorn aan meedoet. Speerpunt bij Vanzelfsprekend
is dat er eind 2010 een dekkend aanbod is van VVE in de regio. Alle
kinderen krijgen zo de kans om zich optimaal te ontwikkelen.
Kwaliteitsakkoord
De gemeente heeft op 17 februari 2010 een kwaliteitsakkoord gesloten
tussen het rijk, de provincie, de gemeenten en de schoolbesturen. Doel
van het akkoord is om het aantal (zeer) zwakke basisscholen in Drenthe
te verminderen en de taal- en rekenprestaties te verbeteren. In dit
proces zal de Drentse Onderwijsmonitor een belangrijke rol krijgen met
betrekking tot het volgen van de leerprestaties en het opsporen van
goed presterende basisscholen. Dit laatste maakt het mogelijk dat er
vormen van samenwerking worden ingevoerd waarbij geprofiteerd kan
worden van de werkwijze van de beter presterende scholen.
Gemeente Coevorden