Gemeente Coevorden

verschillende activiteiten taalprestaties verbeteren

Gemeente en basisscholen willen via verschillende activiteiten taalprestaties verbeteren

dinsdag 13 april 2010

De vierde Drentse Onderwijsmonitor is op 17 februari 2010 gepresenteerd. De Drentse Onderwijsmonitor heeft als doel om de onderwijsloopbaan van alle Drentse jongeren onder de 23 jaar in beeld te brengen. Uit de monitor blijkt dat basisschoolkinderen uit de gemeente Coevorden hoger dan de landelijke norm scoren op rekenen, maar dat de taalprestaties nog steeds achterblijven. Met name in de tweede helft van het basisonderwijs. Zowel landelijk als provinciaal. De gemeente en de basisscholen willen via verschillende activiteiten de taalprestaties verbeteren.

Kleuters uit de gemeente Coevorden scoren op taal nog ruim boven de landelijke norm, maar kinderen vanaf groep 4 niet meer. De gemeente Coevorden scoort ook onder het Drentse gemiddelde. Uit onderzoek blijkt dat hiervoor geen directe oorzaak is aan te wijzen. In algemene zin kan worden gesteld dat de taalrijkheid van de omgeving waarin het kind opgroeit hiermee te maken heeft. Ook wordt een indirecte relatie gelegd met het opleidingsniveau van de ouder(s) en de verwachtingen van ouders, leidsters en leerkrachten.

Basisscholen
De gemeente en de basisscholen willen via verschillende activiteiten de onderwijsprestaties verbeteren. Op de basisscholen is het taalonderwijs een belangrijk onderdeel van het onderwijsaanbod. De gemeente en schoolbesturen voor primair onderwijs hebben zich gezamenlijk uitgesproken voor een verbetering van de taalprestaties van de basisschoolleerlingen. De schoolbesturen van het primair onderwijs gaan daarom extra investeren in het taalonderwijs. Hoe zij dit gaan doen, is vastgelegd in actie- en verbeterplannen. Onderwijsstichting ARCADE gaat het horizontaal lezen invoeren. Dit houdt in dat er schoolbreed op hetzelfde moment van de dag wordt gelezen. Catent start met een taal- en leespilot. De essentie van deze pilot is door de inzet van interne en externe expertise ervaringen te delen en samen te leren. Ook in het leesverbeterplan van de Vereniging voor Protestants Christelijk Basisonderwijs gemeente Coevorden is dit een belangrijk onderdeel. Daarnaast worden verschillende methodieken ingezet ter ondersteuning van het taalonderwijs. Hiermee wordt beoogd dat leerlingen betere resultaten behalen.

Vanzelfsprekend
Het project Vanzelfsprekend is gericht op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Taalachterstanden kunnen namelijk worden voorkomen door deelname aan een VVE-programma. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de educatie op jonge leeftijd van grote invloed is op de schoolloopbaan. Daarom financieert het ministerie van Onderwijs vanuit het onderwijsachterstandenbeleid een aantal VVE-pilots. Eén van deze pilots is Vanzelfsprekend waar Coevorden samen met de gemeenten Emmen, Aa & Hunze en Borger-Odoorn aan meedoet. Speerpunt bij Vanzelfsprekend is dat er eind 2010 een dekkend aanbod is van VVE in de regio. Alle kinderen krijgen zo de kans om zich optimaal te ontwikkelen.

Kwaliteitsakkoord
De gemeente heeft op 17 februari 2010 een kwaliteitsakkoord gesloten tussen het rijk, de provincie, de gemeenten en de schoolbesturen. Doel van het akkoord is om het aantal (zeer) zwakke basisscholen in Drenthe te verminderen en de taal- en rekenprestaties te verbeteren. In dit proces zal de Drentse Onderwijsmonitor een belangrijke rol krijgen met betrekking tot het volgen van de leerprestaties en het opsporen van goed presterende basisscholen. Dit laatste maakt het mogelijk dat er vormen van samenwerking worden ingevoerd waarbij geprofiteerd kan worden van de werkwijze van de beter presterende scholen.