Ingezonden persbericht


Van Amersfoort Racing begint sterk aan competitief F3-seizoen vol ambitie in NEC Formule Renault

Met 23 auto's en minimaal tien coureurs met podiumpotentie is de ATS F3 Cup begonnen aan een bijzonder competitief seizoen. Regerend overall en Rookie-kampioen Van Amersfoort Racing voelt zich uitstekend thuis in dit topsportklimaat. Het door Volkswagen ondersteunde team tekende tijdens het openingsweekeinde voor drie podiumplaatsen, waaronder een zege, een cleansweep in de kwalificatie voor race 1 en een snelste raceronde.

"In de nieuwe realiteit van het Duitse F3-kampioenschap was voor ons de hamvraag tijdens de seizoensouverture op Oschersleben: zijn we ook nu competitief?", schetst teameigenaar Frits van Amersfoort. "Na het openingsweekeinde kunnen we concluderen dat we nog steeds het snelste team zijn." Voor het eerst is de kampioensformatie uit Huizen met drie Dallara's powered by Volkswagen vertegenwoordigd in het Duitse F3-kampioenschap, waarvan twee worden bestuurd door nieuwe coureurs: de Duitse debutant Daniël Abt en de Oostenrijker Willi Steindl (bieden 17 jaar). Vice-kampioen en Rookie-kampioen Stef Dusseldorp (uit Lichtenvoorde) gaat zijn tweede F3-seizoen in.

"In de nieuwe realiteit van het Duitse F3-kampioenschap was tijdens de seizoensouverture op Oschersleben voor ons de hamvraag: zijn we ook nu competitief?", schetst teameigenaar Frits van Amersfoort. "Na het openingsweekeinde kunnen we concluderen dat we nog steeds het snelste team zijn."

In de kwalificatie voor race 1 greep Van Amersfoort Racing (VAR) overduidelijk de macht. Daniël Abt toonde zijn talent door de pole position nipt af te snoepen van Stef Dusseldorp. Willi Steindl reed naar een prachtige derde plek. "Een cleansweep bij de eerste gelegenheid dat het er echt om gaat. Lekker", vond Frits van Amersfoort.

Dit prachtige resultaat bracht VAR een tweede (Daniël Abt), vierde (Stef Dusseldorp) en zevende plaats (Willi Steindl) in de race. Kevin Magnussen won en Tom Dillmann finishte als derde. Vooral omdat zij zich bij de start gretiger toonden dan de rijders van Frits van Amersfoort. "Op Oschersleben geldt één wet: na de eerste bocht is de wedstrijd gereden, want je kunt er niet inhalen. In dat opzicht hebben we dus nog wat huiswerk te doen." Daniel Abt klokte bovenop zijn tweede plek de snelste raceronde en veroverde zo een extra punt.

In de kwalificatiesessie voor de race op zondag zat het team uit Huizen opnieuw van voren met een tweede, derde en vierde plaats voor achtereenvolgens Stef Dusseldorp, Daniël Abt en Willi Steindl. De tweede wedstrijd bracht het Nederlandse team de verdiende eerste zege van het seizoen. Die eer kwam Stef Dusseldorp toe. De nummer 2 van 2009 werd enkele uren na de race tot winnaar uitgeroepen, nadat polesitter Tom Dillmann een tijdstraf van 30 seconden kreeg voor een valse start. Zo schoof ook Daniël Abt op naar de derde plaats.

Daniël Abt verraste dit weekeinde vriend en vijand met zijn snelheid. Stef Dusseldorp meldt zich ook dit seizoen bij de besten ondanks de sterk toegenomen concurrentie. Willi Steindl presteerde boven verwacht. Frits van Amersfoort ziet dan ook grote kansen voor zijn rijders.

"De les die we uit dit weekeinde kunnen halen is dat gretigheid - vooral bij de start - belangrijk is. En op dat vlak kunnen Stef en Daniël zich nog verbeteren. Met Willi gaan we hard werken aan het optimaliseren van zijn starts. Nu moest hij na een mislukte start twee keer van achteruit naar voren rijden."

In het kampioenschap staat Daniël Abt op een tweede plaats op twee punten van leider Kevin Magnussen. Stef Dusseldorp volgt op één punt daarachter. "We hebben een prima aftrap achter de rug van wat wel eens het spannendste F3-seizoen ooit zou kunnen worden. Ik denk dat regelmatig rijden en alle races blijven scoren belangrijk zijn om onze titel te kunnen prolongeren", besluit de nog altijd zeer ambitieuze teameigenaar.

De strenge winter gooide in de aanloop het testprogramma danig in de war. Pas sinds eind maart konden de coureurs Stef Dusseldorp (NL), Daniel Abt (DE) en Willi Steindl (Oos) echt kilometers maken in de Dallara powered by Volkswagen. "We hebben het testprogramma noodgedwongen sterk gecomprimeerd. En dat vergde nogal wat van het team. Het Paasontbijt hebben we genoten in de werkplaats."

De extra inspanningen betaalden zich dubbel en dwars uit. In de kwalificatie