Persbericht

Disney Channels Benelux zet chatbot in voor promotie tv-programma's ~ Crossmediale interactie met World of Alice chatbot van Ecreation ~

Woerden, 13 april 2010 - Disney Channels Benelux maakt gebruik van de World of Alice chatbot van Ecreation voor de promotie van haar televisieprogramma Hannah Montana. World of Alice biedt Disney de gelegenheid om met een groot deel van haar doelgroep te communiceren via een platform dat zij dagelijks gebruiken: Windows Live Messenger (voorheen MSN). Disney zet hiermee een duidelijke stap richting crossmediale interactie met haar doelgroep.

Samen met Hyves is Windows Live Messenger de meest gebruikte internetdienst van de doelgroep van Disney. Ecreation biedt het entertainmentbedrijf de mogelijkheid om via zijn chatbot World of Alice op het Messenger-netwerk met hen te communiceren. In Nederland heeft de chatbot Alice 850.000 vrienden in haar vriendenlijst staan die dagelijks met de virtuele gesprekspartner converseren. Gemiddeld worden er wekelijks zo'n 500.000 berichten verstuurd en vinden er ongeveer 75.000 gesprekken met Alice plaats.

Voor de chatbot World of Alice is een 'Disney-alertfunctie' ontwikkeld. Gebruikers kunnen zich hiervoor aanmelden en in een programmaoverzicht aangeven voor welke programma's zij een alert willen ontvangen. Op het moment dat één van de geselecteerde programma's begint, wordt via Live Messenger een bericht gestuurd naar de gebruiker zodat deze op tijd de televisie aan kan zetten. Hierdoor heeft Disney een perfecte tool in handen om online gebruikers offline te laten handelen.

Daarnaast loopt er via het World of Alice-platform ook een cost-per-click (CPC) campagne. Bezoekers krijgen berichtjes als 'Benieuwd naar de laatste nieuwtjes over Hannah Montana? Zeg HANNAH of klik hier' waarna de gebruiker geleid wordt naar de Hannah Montana-pagina op Disney.nl. Deze interactie moet resulteren in meer verkeer naar de website.

"De World of Alice chatbot is voor Disney een perfecte interactieve tool omdat Windows Live Messenger voor de doelgroep een vertrouwd, dagelijks gebruikt medium is", zegt Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation. "Disney laat hiermee zien hoe verschillende media elkaar onderling kunnen beïnvloeden en versterken."