Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Euretco behaalde in 2009 positief bedrijfsresultaat van 4,1 miljoen euro

Breda, 13 april 2010 ­ Retailservice-organisatie Euretco heeft dankzij een stringent debiteurenbeleid en een in gang gezet optimalisatieprogramma over
2009 in een moeilijke markt een bedrijfsresultaat geboekt van 4,1 miljoen (2008: 6,2 miljoen). Het nettoresultaat eindigde op 3,9 miljoen. De totale omzet daalde met 7,9% tot 748 miljoen (2008: 812 miljoen), hetgeen met name het gevolg is van een lager volume in de woonbranche en enkele faillissementen. Dit betrof een aantal grote gerenommeerde woonwinkels met soms meer dan 50 jaar historie. Ondanks de achterblijvende omzet is Euretco, onder andere dankzij het optimalisatieprogramma, erin geslaagd een positief nettoresultaat te boeken en haar balansposities te versterken.

Door een intensievere begeleiding van de aangesloten ondernemers is Euretco
2010 met een gezonde debiteurenportefeuille gestart. De solvabiliteit van Euretco B.V. steeg naar 53,7% in 2009 (2008: 43,7%). De EBITDA daalde van bijna 7,5 miljoen in 2008 naar 6,0 miljoen in 2009. Evenals in 2008 is in 2009 een extra voorziening van 1 miljoen getroffen om toekomstige debiteurenproblematiek goed het hoofd te kunnen bieden.

Directievoorzitter Harry Bruijniks blikt terug: `Zowel de woondivisie in zijn totaliteit als de formule SPORT 2000 hebben in 2009 mede door de recessie een forse omzetdaling gehad. Echter, onze modedivisie heeft in 2009 tegen alle marktontwikkelingen in goed gepresteerd.

De nabije toekomst van de non-fooddetailhandel en dan met name de woonbranche is nog steeds ongewis. Het consumentenvertrouwen is laag. Daarbij is de huizenmarkt nog altijd slecht en dat raakt de divisie wonen.' Optimistischer is Bruijniks over de sectoren sport en mode: `Gezondheid en jezelf verwennen kan en mag nog steeds voor de consument, misschien zelfs wat sterker in economisch moeilijke tijden. We hebben goede verwachtingen en bovendien zitten onze mode-ondernemers vooral in het midden-hoog segment en daar lijkt vooral beweging in te blijven. Ook gespecialiseerde winkelformules als LinCHérie en Runnersworld hebben het in 2009 goed tot zeer goed gedaan. Voor 2010 verwachten we ook dat die lijn zich zal voortzetten. Bij SPORT 2000 zien we al een goede herstelontwikkeling.'

Bruijniks: `Wij zullen scherp moeten blijven. Dit betekent alert zijn op mogelijkheden om de efficiëncy enerzijds en organische groei anderzijds te realiseren. Maar ook uiterst kritisch zijn op kosten, zonder concessies te doen aan onze kwaliteit en expertise.'

Profielschets
Euretco is een marktleidende retailservice-organisatie in Nederland, die samenwerkt met circa 1.400 ondernemers en franchisenemers. In totaal exploiteren zij bijna 2.000 winkels in de branches wonen, mode en sport. De gezamenlijke consumentenomzet bedraagt bijna 2 miljard. De kernactiviteiten van Euretco zijn: retailservices, franchise, wholesale en financiële dienstverlening. De variatie die aangesloten ondernemers van Euretco aan het retaillandschap toevoegen, is groot qua type en oppervlakten. Van speciaalzaak, fashionmall tot megastore en van 60 m2 tot en met 36.000 m2. Tot bekende winkelformules en vloerconcepten behoren SPORT 2000, Runnersworld, Decorette, Vivante, Topform, Lampenier, Duimeland en LinCHérie. Daarnaast beschikt Euretco via Euretco Label Company met Babyface en LCKR over twee internationale topmerken in het baby- en kinderkledingsegment. De zelfstandigheid van de ondernemer staat centraal in de relatie.

De rol van Euretco wordt gekenmerkt door flexibiliteit en slagvaardigheid, gecombineerd met toewijding, creativiteit, deskundigheid en betrouwbaarheid. Ondernemers profiteren naar eigen inzicht van inkoopvoordeel, regelmatige kennisuitwisseling en verkoopsamenwerking. Daarnaast zijn er de formules, de speciaal ontwikkelde vloerconcepten en franchise. Met ruim 250 medewerkers staat Euretco dagelijks voor hen klaar.



Ingezonden persbericht