Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Euretco behaalde in 2009 positief bedrijfsresultaat van 4,1 miljoen euro
Breda, 13 april 2010 Retailservice-organisatie Euretco heeft dankzij een
stringent debiteurenbeleid en een in gang gezet optimalisatieprogramma over
2009 in een moeilijke markt een bedrijfsresultaat geboekt van 4,1 miljoen
(2008: 6,2 miljoen). Het nettoresultaat eindigde op 3,9 miljoen. De totale
omzet daalde met 7,9% tot 748 miljoen (2008: 812 miljoen), hetgeen met
name het gevolg is van een lager volume in de woonbranche en enkele
faillissementen. Dit betrof een aantal grote gerenommeerde woonwinkels met
soms meer dan 50 jaar historie. Ondanks de achterblijvende omzet is Euretco,
onder andere dankzij het optimalisatieprogramma, erin geslaagd een positief
nettoresultaat te boeken en haar balansposities te versterken.
Door een intensievere begeleiding van de aangesloten ondernemers is Euretco
2010 met een gezonde debiteurenportefeuille gestart. De solvabiliteit van Euretco
B.V. steeg naar 53,7% in 2009 (2008: 43,7%). De EBITDA daalde van bijna 7,5
miljoen in 2008 naar 6,0 miljoen in 2009. Evenals in 2008 is in 2009 een extra
voorziening van 1 miljoen getroffen om toekomstige debiteurenproblematiek
goed het hoofd te kunnen bieden.
Directievoorzitter Harry Bruijniks blikt terug: `Zowel de woondivisie in zijn totaliteit als de
formule SPORT 2000 hebben in 2009 mede door de recessie een forse omzetdaling gehad.
Echter, onze modedivisie heeft in 2009 tegen alle marktontwikkelingen in goed gepresteerd.
De nabije toekomst van de non-fooddetailhandel en dan met name de woonbranche is nog
steeds ongewis. Het consumentenvertrouwen is laag. Daarbij is de huizenmarkt nog altijd
slecht en dat raakt de divisie wonen.' Optimistischer is Bruijniks over de sectoren sport en
mode: `Gezondheid en jezelf verwennen kan en mag nog steeds voor de consument,
misschien zelfs wat sterker in economisch moeilijke tijden. We hebben goede verwachtingen
en bovendien zitten onze mode-ondernemers vooral in het midden-hoog segment en daar
lijkt vooral beweging in te blijven. Ook gespecialiseerde winkelformules als LinCHérie en
Runnersworld hebben het in 2009 goed tot zeer goed gedaan. Voor 2010 verwachten we
ook dat die lijn zich zal voortzetten. Bij SPORT 2000 zien we al een goede
herstelontwikkeling.'
Bruijniks: `Wij zullen scherp moeten blijven. Dit betekent alert zijn op mogelijkheden om de
efficiëncy enerzijds en organische groei anderzijds te realiseren. Maar ook uiterst kritisch
zijn op kosten, zonder concessies te doen aan onze kwaliteit en expertise.'
Profielschets
Euretco is een marktleidende retailservice-organisatie in Nederland, die samenwerkt met
circa 1.400 ondernemers en franchisenemers. In totaal exploiteren zij bijna 2.000 winkels in
de branches wonen, mode en sport. De gezamenlijke consumentenomzet bedraagt bijna 2
miljard. De kernactiviteiten van Euretco zijn: retailservices, franchise, wholesale en
financiële dienstverlening. De variatie die aangesloten ondernemers van Euretco aan het
retaillandschap toevoegen, is groot qua type en oppervlakten. Van speciaalzaak, fashionmall
tot megastore en van 60 m2 tot en met 36.000 m2. Tot bekende winkelformules en
vloerconcepten behoren SPORT 2000, Runnersworld, Decorette, Vivante, Topform,
Lampenier, Duimeland en LinCHérie. Daarnaast beschikt Euretco via Euretco Label Company
met Babyface en LCKR over twee internationale topmerken in het baby- en
kinderkledingsegment. De zelfstandigheid van de ondernemer staat centraal in de relatie.
De rol van Euretco wordt gekenmerkt door flexibiliteit en slagvaardigheid, gecombineerd
met toewijding, creativiteit, deskundigheid en betrouwbaarheid. Ondernemers profiteren
naar eigen inzicht van inkoopvoordeel, regelmatige kennisuitwisseling en
verkoopsamenwerking. Daarnaast zijn er de formules, de speciaal ontwikkelde
vloerconcepten en franchise. Met ruim 250 medewerkers staat Euretco dagelijks voor hen
klaar.
Ingezonden persbericht