Gemeente Capelle a/d IJssel

Nieuws uit het college

Het college van burgemeester en wethouders vergadert elke week op dinsdag en bij een uitgebreide agenda op vrijdag. In het nieuws uit het college verschijnt een selectie van besluiten van het college. Op vrijdag 9 april en dinsdag 13 april zijn de volgende besluiten genomen:

09-04-2010
Cruijff Court 's-Gravenland krijgt afsluitbaar hek Het Cruijff Court in de Capelse wijk 's-Gravenland krijgt een hek waarmee dit voetbalveld van 22.00 uur tot 8.00 uur kan worden afgesloten. Dat besloot het college van B&W omdat het hek een nadrukkelijke wens is van omwonenden.

Toen het Cruijff Court net was aangelegd, kreeg de gemeente veel klachten van nachtelijke overlast op het veld. Daarop werden diverse maatregelen genomen als intensief toezicht vanuit politie en gemeentelijke handhavers en het plaatsen van een zogeheten Mosquito. De klachten namen af, maar aan omwonenden is toegezegd een hek te plaatsen als een groot aantal van hen dit wilde. Dit is het geval, dus wordt het afsluitbare hek als aanvullende maatregel geplaatst. Wel worden met omwonenden afspraken gemaakt over het afsluiten van het hek, waarbij ook een duidelijke rol van hen zelf wordt verwacht.

Behalve overlast van het Cruijff Court wil het college ook de jeugdoverlast aanpakken op plekken rondom het Cruijff Court. Hiervoor maakt de gemeente samen met diverse partners een plan van aanpak.

13-04-2010
Capels college wil minder geluidsoverlast metro
Het Capelse college verzoekt de Rotterdamse vervoerder RET in een brief de snelheid van de metro tussen de stations Capelse Brug en Slotlaan te verminderen van 70 naar 50 kilometer per uur. Reden hiervoor is een overschrijding van de maximale geluidsnorm van 60 dB(A) tussen die metrostations.

Het college hecht veel belang aan een prettige woon- en werkomgeving en wil daarom de geluidsoverlast voor bewoners en bedrijven langs de metrolijn verminderen. De verwachting is dat als de metro's langzamer gaan rijden de maximale geluidsnorm niet meer wordt overschreden. De RET nam eerder al maatregelen tegen de geluidsoverlast als het slijpen van de rails, maar dit is niet voldoende om binnen de geluidsnorm te vallen.