Ingezonden persbericht

Persbericht: Leerkracht Aan Zet Award naar Lerarencoöperatie
Aanmoedigingsprijs voor Lerende teams in vmbo

De Leerkracht Aan Zet Award 2010 is 14 april door Jos de Blok van Buurtzorg Nederland uitgereikt aan de Vrije School Utrecht voor hun LerarenCoöperatie. De aanmoedigingsprijs ging naar het project Lerende teams voor balans in gedragsproblematiek vmbo-ers van de St. Jorisschool te Nijmegen. De jury, met daarin Jos de Blok, Walter Dresscher (voorzitter AOb), Annet Kil (voorzitter SBL), Chris Sigaloff (Nederland Kennisland) & Thijs Jansen (Stichting BeroepsEer) & Simon Steen (algemeen directeur VBS), was zeer positief over de 10 genomineerden. Het is duidelijk dat er voorbeeldscholen zijn die werk maken van eigenaarschap en professionele ruimte van leerkrachten.

Het project Leerkracht Aan Zet gaat om het organiseren van eigenaarschap in bijvoorbeeld onderwijs, eigen professionalisering en zeggenschap. Het voorbeeld van de lerarencoöperatie laat zien dat eigenaarschap ook tot op het niveau van het bevoegd gezag mogelijk is, hoewel dit niet voor iedere school wenselijk en/of haalbaar zal zijn. Leerkrachten zijn in de lerarencoöperatie volledig betrokken bij het afwegen van belangen en de uiteindelijke besluitvorming.

Reacties van de winnaars
Stiekem hoopte Harrie Stokkel, directeur in dienst van de coöperatie van leerkrachten, dat zij de Award zouden winnen. "Het is namelijk echt een initiatief wat we zelf genomen hebben en van willen leren. In deze coöperatieve wijze van besturen leren leerkrachten het vak van besturen waarderen en herkennen in het bestuurlijk proces de waarden die voor henzelf als professional van belang zijn", aldus Stokkel.
Theus Galesloot van de St. Jorisschool zegt: "Wij zijn zeer vereerd met de aanmoedigingsprijs. Het bevestigt dat we op de goede weg zijn, het vertrouwen vergroten en beter de balans in het gedrag van leerlingen kunnen bevorderen. Het project zet ons ook verder aan om meer gebruik te maken van de zelfsturingsmogelijkheden van teams!". Het project Lerende teams inzake onbalans gedragsproblematiek vmbo-ers laat zien waar het bij het bevorderen van eigenaarschap in de basis om gaat. Met tijd voor reflectie op het eigen pedagogisch, didactisch handelen komen leerkrachten in de kracht van hun handelen en gaan zich op meerdere vlakken professionaliseren.

LeerkrachtAanZet.nl is een initiatief van de Verenigde Bijzondere Scholen (VBS). AOb, SBL & VBS organiseren samen het project, dankzij ondersteuning van het Ministerie van OCW.
Voor meer informatie over het project Leerkracht Aan Zet en de overige genomineerden, kijk op www.leerkrachtaanzet.nl