Cap Gemini Nederland

NIEUWSBERICHT

Utrecht, 15 april 2010

Capgemini studie: verschuiving van producten naar diensten heeft
positieve impact op financiële prestaties maakindustrie

Capgemini heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt van `Service as a Strategy', een studie
in de maakindustrie naar de best presterende bedrijven op het gebied van service management.
Er is onder meer onderzocht wat die bedrijven specifiek anders hebben gedaan en wat als een
best practice kan worden gezien. De studie laat zien hoe de meest succesvolle bedrijven hun
servicetak uitbouwen van een cost center naar een afdeling met winstgevend perspectief.

Onderscheidende succesfactoren van een meer servicegerichte aanpak die uit het onderzoek naar
voren komen zijn:
Het managen van services als een strategisch onderdeel. Bij de succesvolle bedrijven is er
vaak een aparte business unit voor opgericht.
Het vaststellen van een strategie, gericht op het uitbouwen van het servicesbedrijf.
Een stap verder kijken dan eigen producten en diensten en onderzoeken hoe het
dienstverleningsconcept slim ingezet kan worden.
Het meten van klanttevredenheid en dit koppelen aan het performance management systeem
van eigen medewerkers.

De samenvatting van dit onderzoek is te downloaden via:
www.capgemini.com/insights-and-resources/by-publication/service-as-a-strategy/

EINDE BERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business

NIEUWSBERICHT

ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de
optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30
landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2009 een
omzet van 8,4 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.