Ingezonden persbericht

Press Release

Congres mobiel breedband NL 2010
'Bellen wordt bijzaak'

HOUTEN, The Netherlands, 15 April 2010 - Het mobiele dataverkeer groeide de afgelopen twee jaar met 280 procent per jaar. Het aantal verkochte smartphones in Nederland kwam in 2009 uit op 900.000. Mobiel breedband maakt bellen tot bijzaak, data wordt belangrijker dan voice. maar wie weet wat de nieuwe naam van smart'phone' moet worden? Telecompaper geeft op het congres Mobiel Breedband NL 2010 inzicht in kansen en uitdagingen op een markt die de kinderschoenen is ontgroeid, maar de volwassenheid nog lang niet heeft bereikt.

Er gaat geen dag voorbij zonder nieuwe ontwikkelingen op mobiel gebied. 170.000 applicaties in de App Store en ruim 30.000 in de Android Market. Meer dan 900.000 smartphones verkocht in Nederland in 2009 en voor 2010 wordt een afzet van 1,3 miljoen stuks verwacht. Voorspellingen te over dat mobiel breedband internet over tien, vijf of zelfs drie jaar groter is dan vast. Mobiele data is nu al groter dan mobiele voice en maakt bellen tot bijzaak.

Kansen versus uitdagingen

Met de snelle opkomst van mobiel breedband en het exponentieel toenemende gebruik van smartphones, lijken de kansen voor het oprapen te liggen. Uitdagingen zijn er echter ook genoeg, onder meer op regelgevend en technologisch gebied.

Hoe groot is de markt van smartphone gebruikers eigenlijk? Hoe groot is mijn markt? Hoe moet je je businessmodel afstemmen op een ontwikkeling die nog zo veel kanten uit kan? En vergeet de moeilijk te voorspellen consument niet, voor wie mobiel breedband slechts een instrument is om diensten te gebruiken en content te verkrijgen.

Kortom: hoe onderscheidt je hype en hoop van werkelijke kansen en bedreigingen?

Inzicht

Marktonderzoeksbureau Telecompaper biedt met het congres Mobiel Breedband NL 2010 inzicht in kansen en bedreigingen, nu en de komende jaren.

Sprekers uit de netwerkbranche (Eurofiber, Ericsson, Novec) en uit de markt voor devices en operating systems (HTC, Google, Qelp) bediscussiëren de hardware. 's Middags geeft Michiel Buitelaar, directeur van Sanoma, een keynote speech over de rol van de uitgever in de mobiele contentindustrie, gevolgd door presentaties en een discussie tussen andere leveranciers van content en applicaties (Nimbuzz, Eredivisie, Distimo). De dag wordt afgesloten door het debat tussen de oude en de nieuwe operators, met medewerking van T-Mobile, KPN, UPC, Vodafone en Tele2.

Vragen die centraal staan gedurende de dag:
* Waar staat Nederland met mobiel breedband?
* Kunnen de huidige mobiele netwerken de groeiende vraag nog verwerken?
* Wat is de impact van connected consumer devices (e-reader, iPad)
* Wat zijn de verdienmodellen van de komende jaren?
* Brengen nieuwkomers op de mobiele markt meer concurrentie?

Het congres wordt op 10 juni in Madurodam, Den Haag, gehouden. Het event is bedoeld voor alle spelers in de Nederlandse telecomindustrie die zich met mobiel breedband bezighouden en partijen die content of applicaties ontwikkelen: operators, MVNO's, ISP's, diensten- en contentaanbieders, netwerkbouwers en -beheerders, hard- en softwareleveranciers, overheden, uitgevers, financiële instellingen en andere investeerders.

Telecompaper

Telecompaper is de onderzoeks- en nieuwsautoriteit in de Nederlandse en internationale telecomindustrie. Telecompaper doet onderzoek naar alle aspecten van de telecomindustrie in binnen- en buitenland en creëert daarmee need-to-know business informatie. Dagelijks verzorgt een internationaal netwerk van redacteuren een objectief totaalbeeld van de wereldwijde telecommarkt. Vanwege de Nederlandse wortels is er bovendien een uitgebreid dagelijks nieuwsoverzicht, voorzien van neutrale duiding en professionele analyses, van de Nederlandse markt. Door middel van de organisatie van enkele congresdagen per jaar, creëert Telecompaper een platform voor de professionele Nederlandse telecombranche om de stand van zaken en de toekomstvisies te delen.



Ingezonden persbericht