Dura Vermeer

Schiphol - 15 april 2010

Buitenveldertbaan klaar voor de toekomst

De Combinatie Dura Vermeer/Imtech voert tot en met zondag 2 mei groot onderhoud uit aan de Buitenveldertbaan op Amsterdam Schiphol Airport. Doel is de 45 meter brede en 3.450 meter lange landingsbaan `toekomstproof' te maken. Gedurende de werkzaamheden is de baan buiten gebruik en zal het vliegverkeer op de andere start- en landingsbanen worden afgehandeld. Dura Vermeer zal de civieltechnische activiteiten voor haar rekening nemen en Imtech zal verantwoordelijk zijn voor de technologie.

Het laatste grote onderhoud aan de Buitenveldertbaan (baan 09-27) dateert van circa zeven jaar geleden. De werkzaamheden zijn onderdeel van een meerjarig onderhoudscontract dat de Combinatie Dura Vermeer/Imtech met de luchthaven heeft afgesloten. Het groot onderhoud wordt in de maand april uitgevoerd vanwege de kans op hogere temperaturen en minder neerslag.

Drie fases
Het groot onderhoud is opgedeeld in drie fases: op de start- en landingsbaan, taxibaan en de renovatie van een compleet technisch baanstation. De werkzaamheden omvatten het vervangen van het circa 10.000 ton asfalt, het aanbrengen van een nieuwe anti-skidlaag die de baan stroef maakt, het vervangen van 700 meter baangebonden asverlichting, het vervangen van 1 kilometer rijbaanverlichting door milieuvriendelijke ledarmaturen en het vervangen van 2 kilometer riolering naast de rijbaan. Naast het vervangen van een deel van de riolering worden er ook twee riolen die onder de taxibaan doorlopen versterkt. Daarnaast wordt circa 3 kilometer drainage aangebracht en het terrein onder profiel gebracht in één van de velden op de kop van de baan.

Renovatie technologie in baanstation
Tijdens het groot onderhoud wordt gelijktijdig de renovatie van de technische voorzieningen in het baanstation uitgevoerd. Dit baanstation is het elektrotechnisch `knooppunt' voor alle elektrotechnische voorzieningen op en rond de landingsbaan, waaronder landingsverlichting. De ombouw van de technologie in dit baanstation neemt vier weken in beslag, inclusief testen en (opnieuw) in bedrijfstellen. De werkzaamheden in het station gaan 24 uur per dag door om de einddatum te realiseren.