Wageningen Universiteit en Researchcentrum

Persbericht 15 april 2010

VWO scholieren werken via internet samen met wetenschappers van Wageningen University. "PlantingScience" nu ook in Nederland van start

Ruim honderd VWO leerlingen van het Bonhoeffercollege in Castricum, twee leraren biologie, en 12 wetenschappers van Wageningen University, zijn in Nederland gestart met het PlantingScience project. Ze doen dat in navolging van het succes van het PlantingScience project in de Verenigde Staten.

PlantingScience is een leermiddel dat leerlingen, leraren en plantenwetenschappers online bij elkaar brengt. De PlantingScience website is in de VS ontworpen om onderzoeksprojecten van leerlingen van middelbare scholen te ondersteunen en de dialoog tussen leerlingen, biologieleraren en wetenschappers te stimuleren.

Op veel middelbare scholen doen leerlingen onderzoek aan planten. Als ze zich aansluiten bij PlantingSciences, krijgen ze begeleiding van een wetenschapper. De leerlingen werken dan ook als wetenschapper: ze bespreken hun eigen vraagstellingen, presenteren de resultaten, en geven elkaar feedback. Zo krijgen ze een beter inzicht in de werkwijze van wetenschappers.

Het project is niet alleen een kennismaking met de wetenschap, maar leerlingen leren ook vaardigheden ontwikkelen, zoals data-analyse, communicatie, gebruik van technologie en het oplossen van problemen. Daarnaast is het project een goede manier om een toekomstige generatie wetenschappers te inspireren.

Het PlantingScience project is vier jaar geleden, in opdracht van de National Academy of Sciences, ontwikkeld door de Amerikaanse Botanische Vereniging. Ieder semester nemen honderden middelbare scholen in de Verenigde Staten deel aan het project.

Prof.dr. Jaap Bakker van het Laboratorium voor Nematologie van Wageningen University: "De technologische en biotechnologische toepassingen die uit het onderzoek aan planten naar voren komen, zijn ook nu al een belangrijke pijler van de Nederlandse economie. PlantingScience laat leerlingen in een vroeg stadium kennismaken met dit dynamische onderzoek en de impact ervan."

Ook Arjan de Graaf van het Bonhoeffercollege in Castricum, is enthousiast. "Het PlantingScience project is voor VWO-scholieren een interessante invulling van het vrije onderdeel binnen het vak Algemene Natuurwetenschappen van dit voorjaar." Het werken in PlantingSciences zal volgens De Graaf ook de basis kunnen zijn voor een goed profielwerkstuk in het examenjaar.

Edith Jonker is projectleider van PlantingScience in Nederland. De komende jaren gaat de Nederlandse poot van PlantingScience een netwerk opbouwen met Nederlandse leerlingen en leerlingen van scholen buiten Nederland. Zij zullen elkaar door middel van peer review helpen bij het uitvoeren van de onderzoeksprojecten.

Op dit moment wordt de Nederlandstalige website van PlantingScience ingericht. In de tussentijd maken de leerlingen, leraren en wetenschappers al wel gebruik van alle mogelijkheden die de in de VS ontwikkelde website hun biedt.


---