Waterschap Peel en Maasvallei


Waterschappen nemen werk Maaswerken over

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt 85 miljoen euro beschikbaar voor het uitvoeren van de dijkverbetering in het Maasdal door Waterschap Peel en Maasvallei en Waterschap Roer en Overmaas. Het streven van de Limburgse partijen is om op korte termijn met de voorbereidingen te starten, zodat het Maasdal uiterlijk in 2020 op een beschermingsniveau van 1/250 is beveiligd.
In maart dienden de Limburgse overheden een gezamenlijke verzoek in bij demissionair minister Eurlings. In een concept-convenant stelden de partijen voor op welke wijze en onder welke condities zij de maatregelen hoogwaterbescherming Maas samen willen aanpakken. Om het Maasdal de door het Rijk beloofde bescherming van 1/250 te bieden, zijn naar schatting enkele honderden miljoenen euro's nodig. Over dit convenant is binnenkort overleg met de minister.

Samen aanpakken
Vooruitlopend op het convenant willen de waterschappen samen de prioritaire waterkeringen aanpakken. Dit zijn de dijken in gebieden met veel inwoners en dan gaat het om maatregelen die snel kunnen worden opgepakt. Hiervoor wordt de toegezegde 85 miljoen euro gebruikt, die nog bij Rijkswaterstaat Maaswerken aanwezig zijn. Uiterlijk 1 juli 2010 worden bestuurlijke overeenkomsten over de zogenaamde prioritaire gebieden gesloten tussen het ministerie en de afzonderlijke waterschappen. Waar mogelijk gebeurt de aanleg van dijken in combinatie met gebiedsontwikkeling. Hierbij is `ruimte voor de rivier' het uitgangspunt, zoals bij de gebiedsontwikkeling in Oijen-Wanssum.

Tweede fase
De eerste fase van de dijkverbeteringen is uitgevoerd door Rijkswaterstaat Maaswerken. De tweede fase wordt een grotere klus dan enkele jaren geleden nog werd gedacht. Dat komt onder meer door de strengere eisen die aan de dijken worden gesteld nu ze onder de Wet op de waterkeringen vallen.

Trajecten
Het gaat om de volgende prioritaire trajecten:

Dijkring

Traject

Raming op basis van quick-scan

Roer en Overmaas

Dijkring 77

Binnen de bestaande RVG-kaden Roermond (Kalkbassin Noord-Merum-Solvay-Chemie, spoorlijn Roermond-Sittard); sluiting bestaande RVG-kaden.

EUR 1,2 mln

Dijkring 76b

Binnen de bestaande RVG-kaden Roermond (tracé Hammerveld); Sluiting bestaande RVG-kaden

EUR 0,1 mln

Dijkring 84

Nattenhoven-Grevenbicht-Roosteren (tracé Kokkelert /Overieind en tracé ruitersdijk); Verhoging en kwalitatieve verbetering.

EUR 4,5 mln

Dijkring 81

Ohé-Stevensweert (tracé Plas eiland en tracé Oude Maas); kwalitatieve verbetering.

EUR 1,2 mln

Dijkring 85

Urmond (de Bath); kwalitatieve verbetering

EUR 0,4 mln

Dijkring 86/87

Meers-Maasband (diverse tracés, Dijkweg, Veldjensweg, Veldschuurdijk, Maasbrandervaart, ev.);kwalitatieve verbetering

EUR 2,1 mln

Dijkring 91

Itteren (zuidzijde; tracé op de Bos/Stuifkensweg/Pasestraat); kwalitatieve verbetering

EUR 0,6 mln

Dijkring 92

Borgharen (tracé sportvelden/Kanjel); kwalitatieve verbetering.

EUR 0,4 mln

Dijkring 76a

Roermond Alexanderhaven (reservering voor ontwikkeling gebied);

EUR 5,0 mln

Dijkring 90

Geulle-Maastricht-Oostoever (tracés hoge weert, Centre Céramique/Bibliotheek, N'brug/Fr. Romanusweg);kwalitatieve verbetering.

EUR 2,0 mln

Dijkring 95

Eijsden; kwalitatieve verbetering

EUR 1,2 mln

Peel en Maasvallei

Dijkring 68

Venlo; Gelissensingel

EUR 2,0 mln

Dijkring 54

Mook

EUR 8,0 mln

Dijkring 56

Afferden

EUR 5,5 mln

Dijkring 66/66a

Lottum

EUR 3,1 mln

Dijkrin67/67ag

Grubbenvorst

EUR 2,3 mln

Dijkring 59

Eiland van Bergen

EUR 7,5 mln

Dijkring 74/74b

Neer

EUR 6,4 mln

Bovenstaande trajecten kosten samen 54 miljoen exclusief BTW; dat is 65 miljoen euro inclusief BTW. Daarnaast is 10 miljoen euro gereserveerd voor het reactiveren van de oude Maasarm bij Oijen-Wanssum. De maatregelen die met de resterende 10 miljoen euro kunnen worden uitgevoerd zullen nog nader worden uitgewerkt. © Waterschap Peel en Maasvallei
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||