Gemeente Almere

Visie Almere op verdubbeling A6

15-04-2010

A6 van boven af In reactie op het ontwerp-tracébesluit weguitbreiding Schiphol/Amsterdam/Almere (OTB) - de verdubbeling van de A6 -, heeft de gemeente Almere een zienswijze opgesteld. Wethouder Adri Duivesteijn noemt de uitbreiding van de A6, zeker gezien de beoogde groei, van vitaal belang voor Almere. "Het is dan ook positief dat een demissionair kabinet het OTB nu presenteert", vindt Duivesteijn. "Daarmee onderschrijft het kabinet de urgentie." De gemeente is in grote lijnen tevreden met het besluit dat er nu ligt, maar hoopt dat de A6 in het definitieve besluit op een aantal punten wordt verbeterd. Voornaamste zorgpunten zijn de kwaliteit van de dwarsverbindingen, de geluidsoverlast in Almere Buiten en het gedeeltelijk verdwijnen van de vrije busbaan.

Het OTB legt het ontwerp en de ruimtelijke inpassing van de A1, A6, A9 en A10-oost formeel en concreet vast. Eerder diende de gemeente Almere een aantal concrete voorstellen in, die de minister van Verkeer en Waterstaat grotendeels heeft overgenomen. Zo staat in het OTB beschreven dat er een structuur van hoofd- en parallelrijbanen ontstaat, dat onnodig ruimtebeslag op het Kromslootpark wordt voorkomen, dat de A6 bij het Weerwater wordt verlaagd (wat overkluizing mogelijk maakt), en dat voor het grootste deel van de A6 dubbellaags geluidreducerend asfalt wordt gebruikt.

Verbeteringen

Tegelijkertijd hoopt de gemeente dat het definitieve besluit, het tracébesluit dat nog dit najaar moet worden genomen, een aantal verbeteringen bevat. Duivesteijn: "Er zal een groot aantal dwarsverbindingen worden aangelegd - bruggen over de A6, tunnels onder de A6 - om te voorkomen dat de weg de stad in tweeën splitst. Het rijk pleit voor een versobering van alle bouwkundige onderdelen, waaronder ook de dwarsverbindingen. In onze optiek mag niet worden bezuinigd op de kwaliteit van deze dwarsverbindingen, juist omdat ze cruciaal zijn in het verbinden van de stad."

Wat de gemeente verder belangrijk vindt, is dat de geluidsproblematiek wordt opgelost. In het OTB wordt niet gekozen voor dubbellaags geluidreducerend asfalt op de hele A6 binnen Almere. Op het gedeelte van de Tussenring tot de afslag Almere Buiten-Oost zal daar bijvoorbeeld geen sprake van zijn, omdat de woningen in dat gebied net buiten de geluidskring valt. "Het mag niet zo zijn dat formele regelgeving er toe leidt dat er geen passende geluidsmaatregelen getroffen worden", vindt Duivesteijn. "De kritiek die de bewoners in Almere Buiten hebben is ook onze kritiek. Het OTB is op dit punt te formalistisch, en dat hebben we in onze zienswijze aangegeven."

Ook de voorgestelde maatregel om de vrije busbaan langs de A1 richting Amsterdam gedeeltelijk te laten vervallen, wil de gemeente voorkomen. Duivesteijn: "We hebben gehoord dat het rijk 300 miljoen euro moet bezuinigen, maar bezuinigen op het openbaar vervoer is wat ons betreft onaanvaardbaar. Niemand zal begrijpen dat we de weg verdubbelen, en tegelijkertijd de vrije busbaan opheffen. Het kan niet zo zijn dat alleen de automobilist profiteert van de investeringen, en niet de busreiziger."

In de zienswijze wordt verder aandacht besteed aan de planning. Naar verwachting wordt het Tracébesluit onherroepelijk in het voorjaar van 2011, waarna met de uitvoering kan worden gestart. De gemeente moet het - dan onherroepelijke -Tracébesluit binnen een jaar één op één omzetten in een bestemmingsplan. De voltooiing van de verbreding en inpassing van de A6 in Almere is op dit moment voorzien in 2019. De volledige weguitbreiding op het traject Schiphol/Amsterdam/Almere is dan in 2020 afgerond, zestien jaar nadat het initiatief daartoe genomen is. Naar verwachting starten de werkzaamheden in Almere aan het begin van 2012. De weg zal eind 2019 in plaats van in 2016 gereed zijn.

Andere punten die in de zienswijze zijn opgenomen zijn de onduidelijkheid over de financiering van de nieuwe dwarsverbindingen, de vertraging van het ontwerpproces voor de Entree Almere en de nieuwe Hollandse Brug en de maatregelen om hinder tijdens de uitvoering te voorkomen.

Vervolg

Het OTB ligt ter inzage in de periode van 26 maart tot en met 6 mei 2010. In deze periode kunnen zienswijzen worden ingediend. Na afloop van de zienswijze termijn verzamelt het Centrum Publieksparticipatie alle ingediende reacties. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat verwerkt deze in een Tracébesluit. Dit Tracébesluit wordt naar verwachting in het najaar gepubliceerd. Belanghebbenden die een zienswijze op het OTB hebben ingediend zijn dan in de gelegenheid om in beroep te gaan bij de Raad van State tegen het Tracébesluit. Lagere overheden, waaronder de gemeente Almere, hebben deze mogelijkheid overigens niet, vanwege de Crisis- en herstelwet die op 31 maart 2010 in werking is getreden.
Winter2009